Re: "Autókat lopnak laptoppal" riport lesz azaktívban

Istvan Retaller i.retaller at evoran.hu
Sat Oct 23 17:32:09 CEST 2004


Egy régebbi riport:


ITC: -Mi a végzettséged? 
AT: -Gépészmérnök. BME. 
TC: Szakterületed az autótolvaj szakmában? 
AT: Az egész munka megszervezése, a kifigyelést?l kezdve addig, amíg a kocsi el 
nem kerül t?lünk. Nem nyitok zárat, nem futok, inkább csak irányítok és az észt 
osztom. Autólopással hetente egy-két nap foglalkozom. Máskülönben van "rendes" 
állásom is. 
 
 	 
	
TC: Hogyan lesz valakib?l bandavezér? 
AT: Csak annyi kell hozzá, hogy meglegyen a megfelel? anyagi háttere, hogy az 
embereket azonnal az "esemény" után ki tudja fizetni zsebb?l. Nyilván kell valami 
szakmai tapasztalat is, hogy átlássa, mekkora kockázattal jár egy konkrét ügy, és 
hogy megéri-e beleugrani, vagy inkább hanyagolni kellene. 
TC: Kik a beosztottak? Milyen alapon választod ki ?ket? 
AT: A komolyabb dolgokra bevett emberek vannak, az egyszer?bb munkára meg szinte 
bárki jöhet, aki megbízható. Bár volt már futóverseny emiatt a "bárki" miatt, mert itthon 
még azt hittük, jó lesz a srác, aztán a terepen derült ki, hogy mekkorát tévedtünk. 
 
 	 
	AT: "Hiába vagyok én hülye mondjuk az emlitett kormányzárhoz, más majd 
okosabb lesz." 
TC: Ki a többi autótolvaj? Mi a tipikus profil? 
AT: Változó. Az iskolai végzettség általában arányos a kiszemelt kocsi piaci értékével. 
Egyszer? autókat el lehet vinni "kezd? szett"-tel is, ami zárat nyit, gyári immót 
hatástalanít. Ebb?l persze csak a gyakoribb típusokhoz akad. Boltban nyilván nem 
kapható; egymásnak adják-veszik, akiknek kell. F?leg a bontósok szoktak ilyeneket 
csináltatni. A szakma elitje viszont fels?fokú végzettség?, képzett, ismereteit állandóan 
fejleszt? autóipari szakember. 
TC: Hogyan lesz valakib?l autótolvaj? 
AT: A gyakori az, hogy magnókkal kezdi. Ha több esze van, akkor mással csináltatja, 
ha hülyébb, akkor ? nyomja. Aztán lassan jönnek a kocsik, el?ször a szarabb, öreg 
kocsik, aztán ki hova fejl?dik. 
TC: Hogyan áll fel egy brigád? 
AT: Kocsitól és társaságtól függ. Ha belefér az "árrésbe," akkor minél többen vannak, 
annál biztosabb. De max négy f? körül. Egy-két ember figyel, egy dolgozik, aztán 
amikor beindult a kocsi, a figyel?k beugranak a saját, tiszta kocsijukba és indulnak, 
mögötte szorosan a lopott kocsi. Van, hogy két kocsi is megy elöl. Aki tök egyedül 
dolgozik, mert ilyen is van, az biztosra megy. Kulcsa van a kocsihoz, és elviszi azt, 
akárhol áll. 
 
 	 
	AT: "Váltózárak: Ha nem bovdenes a sebességváltó, vagy nincsen nagyon 
eldugva a váltó a motortérben, akkor betesszük kettesbe és már megy is a kocsi." 
TC: Mit tennél, ha valaki tényleg puskával jelenne meg munka közben - az Autólopás 
topikban többen is ezzel fenyeget?znek. 
AT: Ilyen még nem fordult el?, de én személy szerint valószín? nem kezdenék el 
lövöldözni vagy hasonlók. Inkább t?nés, aztán máskor viszem el a kocsit, máshonnan. 
Mert ahol egyszer kiszúrtak, oda jó darabig nem megyünk vissza, mert 
valószín?síthet?, hogy figyelnek. 
TC: Hogyan specializálódnak a brigádok? 
AT: Általában márkákra állnak rá a bandák, de akkor is mehet a buli, ha megrendelés 
van valami extra cuccra: kikölcsönöznek egy ugyanolyan kocsit, és azon gyakorolnak, 
vagy bújják a szerviz CD-ket. Szerviz CD-ket, vagy más néven All Data CD-ket a 
szervizekb?l lehet "kihozni", ahogyan a kulcsokat is segíthetnek megszerezni az 
ottaniak. Ezeken a CD-ken rajta van minden, az utolsó csavarig. Mit hol találsz, 
mekkora, mivel lehet szerelni. A bandák között területi felosztás egyébként nincsen, 
inkább egyes részfeladatokra specializált egységek vannak. Például vannak srácok, 
akik csak azzal foglalkoznak, hogy kocsikat hajtanak fel. Kint vannak az utcán, és ha 
jön egy olyan autó, amire rendelés van, akkor mennek utána, figyelik és a megfelel? 
helyen jelentik a koordinátáit. De szokás adatbázisokból is dolgozni. A rend?rséginél 
jobb a biztosítótársaságoké, mert azokban gyakran a védelmi eszközök pontos típusa 
is szerepel. 

TC: Honnan lehet észrevenni, hogy az ember autója megfigyelés alatt áll? Mi ilyenkor a 
teend??
AT: Ha jól csinálják, nem lehet észrevenni. Ha mégis kiszúrja valaki, hogy figyelik, 
akkor csak annyit tehet, hogy irány az ?rzött parkoló, és a lehet? legrövidebb id?n belül 
eladja a kocsit. Akkor talán nem t?le lopják el. 
TC: Mit gondolsz a mostanában egyre gyakoribb pláza parkolós lopásokról? A nagy 
bevásárlóközpontok zárt parkolóira, illetve más nagy, akár kamerával ?rzött parkolókra 
gondolok.
AT: A kamerák ilyen helyeken tökéletesen belátják a megfigyelt környéket, ebben 
nincsen hiba, csakhogy általában összesen két biztonsági ?r van egyszerre 
szolgálatban. Hiába van száz kamera, azok a képet csak négy monitorra továbbítják, 
amiken a biztonsági ?rök reggelt?l estig a csajokat bámulják. Én egyébként a 
fostorgósabbak közé tartozom, nem vállalnám be, hogy elhozok egy autót kamera 
mell?l vagy rend?rség el?l. De hogy megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez 
sem érdekel. Bár ezeken a helyeken ?k sem szeretnek tökölni. 
 
 	 
	AT: "Ugrókódos cuccok: Legrosszabb esetben a kocsi 15 perc alatt nyitva 
van." 
TC: Mennyi pénz van a buliban? 
AT: A kisebb érték? kocsik a piaci ár 15%-a körüli pénzért mennek, a drágább kocsik 
(5 millió körül) olyan 30% alatt valamivel, mert azokat többnyire ellopni is nehezebb, 
kisebb a "kínálat". A magyar átlagfizetéseket nézve iszonyat pénzek mennek, még a 
legutolsó embernek is, szinte nulla munkáért, pár óra izgalomért. Legkevesebbet 
nyilván az keres, aki semmit nem csinál, csak figyel vagy hasonló. De ez is összetett, 
mert lehet, hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az elkötött kocsit, így megint 
más pénz jár neki. A legtöbb esetben nem tudják egymásról a résztvev?k, kinek 
mennyi jár. 
TC: Mi alapján választjátok ki az ellopni kívánt autót? 
AT: Rendelésre dolgozunk, ezen kívül a gyakoribb típusoknál a tulajdonos által 
beépített védelmi rendszer is befolyásol. Ha látszik, hogy a kiszemelt autó alaposan 
védve van, inkább keresünk egy védtelenebbet. Ha ritka autóról van szó, mindenképpen 
elvisszük, még akkor is, ha tele van tömve védelmi cuccokkal. Olyankor az sem 
számít, ha ki kell figyelni az autót: mit tesz a tulajdonos, hogyan indítja, miket 
kapcsolgat, ilyenek. 
TC: Pontosan hogyan figyelitek ki az indítási trükköket? Nekem úgy t?nik, ehhez 
nagyon közel kell állni. 
AT: Annyira nem kell közel lenni, elég, ha csak jó a rálátás. A kiszemelt autó mellé 
állnak lesötétített kocsival, vagy akár egy terepjáróval, és akkor pontosan látni hol, mit 
nyom meg a tulaj. Akár még a beütött kódot is le lehet olvasni. Persze ehhez nemcsak 
egy indítást kell végignézni. 
 
 	 
	AT szerint "a legkülönbféle technikák léteznek" a zárak semlegesítésére.
TC: Mi az ellopott kocsi sorsa? 
AT: Totálkáros kocsi papírjait kapja meg, vagy atomjaira szedik és a megfelel? 
bontókba kerül. Csak telefonálj körbe három bontót és keress bármilyen egy-két éves 
kocsihoz mondjuk légzsákot, vagy motorháztet?t. Meg fogsz lep?dni, légzsák minden 
másodikban lesz, motorháztet?b?l pedig még színt is tudsz majd választani. Ennyi 
totálkáros kocsi lenne itthon? Külföldre viszont már nem szokás vinni az autókat. 
TC: Szerinted reális veszély, hogy valaki Magyarországon gyanútlanul lopott autót 
vásároljon, mondjuk az autópiacon? 
AT: El?fordulhat, de ha kiderül róla, akkor általában a m?tét volt szar, mert a legtöbbr?l 
sehol nem mondják meg, hogy meleg. Egy "m?tét" úgy néz ki, hogy ember a típus 
alapján kikeresi az eredetvizsgálathoz használatos pontokat, majd kijavítja azokat új, 
tiszta értékekre, amiket a gyári CD-k alapján lehet kitalálni. Gyakori, hogy egy 
egyébként totálkáros kocsi számait kapja meg. Emberünk a létez? legkorszer?bb 
technológiákkal dolgozik, amiket a gyárak használnak, még a lézergravírozás sem 
gond. Utána vizsgálhatod mikroszkóppal vagy amivel csak akarod, nem mondod meg, 
hogy a gyárban készült, vagy m?helyben. Ahol nem kell vizsgálni, onnan egyszer?en 
kitörli a számokat. 
A katalógusokban benne van minden ilyen pont, az azonosító adatokkal. Nem nehéz 
?ket megtalálni. Van olyan alkatrész, aminek az átkódolása nincsen kész azonnal, 
mert csak lassan lehet az adott felületen dolgozni, de az is elkészül pár nap alatt. 
Utána azt az autót bárki bevizsgálhatja, "A"-t fog rá adni. Szóval az eredetvizsgálat 
csak annyit ér, hogy hivatalosan igazolják neked súlyos pénzekért, amit addig is 
tudtál: a kocsidon lev? számok egyeznek a forgalmiban lev?kkel. Azt ott bajosan 
derítik ki, hogy lopott-e a gép. 
 
 	 
	A zárdugózás leginkább a közepesen piti magnótolvajok ellen véd. (Az igazán 
pitik az oldalablakon keresztül közlekednek.) 
TC: Milyen profi lopásvédelmi cuccok esetén kapsz kacagógörcsöt? 
AT: A GSM-alapú, vagy m?holdas védelmek teljesen kiborítanak. Sok szerencsétlen, 
tudatlan embert így lehúzni, hát szégyen! Az ilyen berendezések kommunikációját 
zavaró készülék egy megközelít?leg 2x3x1 cm méret? doboz. Van hozzá még 
elemtartó, és kivitelt?l függ?en antenna: egy pár centi hosszú drót magára a 
készülékre feltekerve. Ez így nem nagyobb, mint egy távirányító bármelyik kocsihoz. 
Ha bekapcsolod, tízméteres körzetben nem lehet telefonálni, pláne a GPS rendszer 
nem tud kommunikálni a m?holdakkal. Egyébként láttam egy ilyen készüléket valahol 
az interneten hirdetni, meg lehetett rendelni, ha jól emlékszem 100 dollár körül volt az 
ára. A miénknél kissé nagyobb, és kórházakban vagy más ilyen helyeken árnyékolja a 
mobiltelefonokat. De persze a mi céljainkra is megfelel. 
TC: Azért ez a GSM-blokkolás felvet egy csomó kérdést. Ha megszakad a kapcsolat 
az autó és a központ között, akkor azt is riasztásnak veszik és kapcsolatba lépnek a 
tulajjal.
AT: A m?holdas kapcsolat csak akkor épül fel, ha riasztási esemény van. El?tte nem. 
Abban egyébként igazad van, hogy nem fogaskerék szint? a dolog, de a zsebünkben 
sem kockacukor van. 
 
 	 
	Elkobzott riasztó kódtör? berendezés. A Panasonic autóer?sít? dobozában 
található a számítógép lelke. Fontos tartozék a két antenna. (ORFK archívum) 
TC: Van olyan profi lopásvédelmi cucc, aminek a láttán azonnal leálltok az adott 
kocsiról? Ismereteid szerint valóban annyira hatékony például a BMW újfajta 
indításgátlója? 
AT: A gyárak egyre jobb védelmi rendszereket csinálnak, így nehéz velük lépést 
tartani. De ellophatatlan autó nincs, nem is lesz, hiszen a szervizeknek szerelniük kell 
az új berendezéseket is, amihez elengedhetetlen a pontos leírás, és ekkor bekerül a 
képbe az emberi tényez?. Ez minden ilyen rendszer gyenge pontja, mert innent?l 
kezdve máris fel tudunk zárkózni bármilyen bonyolult és új szerkezethez. Az igaz, 
hogy ezek valóban megnehezítik a tolvajok munkáját, de mindent meg lehet oldani, ha 
más nincs, akkor a lámpánál ültetik ki a tulajt az aszfaltra. Egyébként ami a konkrét 
példát illeti, biztosan van, aki a BMW-féle rendszert is vágja, csak rá kell hogy álljon, 
és akkor ? szállítja mindenkinek a BMW-ket. Irdatlan pénzeket keresve vele. 

TC: Melyik az általad vagy általatok tapasztalt legbénább egyedi lopásvédelmi eszköz? 
AT: Semmi riasztó, csak villogó LED. 
TC: És a legrafkósabb? 
AT: Kispárna a vezet?ülésen, benne felfelé álló, óriás szögek. Ez nagyon tetszett, a 
fórumon olvastam. Egyébként a gyári bekötési pontok megvariálása, például a 
vezérl?elektronika áthelyezése fel tudja adni a leckét. Utólagos beszerelés? dolgoknál, 
riasztóknál, immobilizereknél az, ha eltérnek a leírásoktól. És minden, ami egyedi. 
 
 	 
	A kódtör? kézi vezérl?je. (ORFK archívum) 
TC: Az els? leveledben említetted, hogy a két leghatékonyabb eszköz az üveg 
gravírozása, illetve az UV-jelölés. (Az UV-jelölés során csak UV-fényben látható 
festékkel viszik fel az autó azonosítóit minden elképzelhet? helyre, akár a kárpitra is. A 
festék hagyományos módszerekkel eltávolíthatatlan - a szerk.) 
AT: Ha gravírozott az üveg, kevesebbet adnak a kocsiért, mivel egy jelent?s része 
használhatatlan. Ha kitörlik a gravírozást, az felt?n?. Az üvegek, lámpák cseréje 
viszont plusz pénz. Ezért az így jelölt autókat igyekszünk elkerülni. Ami az UV jelölést 
illeti, azt pláne macerás eltüntetni, vagy lehetetlen is néha. A megjelölt alkatrészeket 
nem lehet továbbadni, ráadásul a kocsiból sem lehet donor, hacsak valaki végig nem 
keni kromofággal el?tte. 
TC: A saját autódat hogyan védenéd? 
AT: Casco van rajta, ez az egyetlen hatásos védelem, csak így lehet nyugodtan aludni.
TC: Mit gondolsz a károsultakról? 
AT: El tudom képzelni, milyen szar arra ébredni, hogy nincsen meg az a kocsi, amire 
éveket spóroltak, de ez van. Tulajdonképpen nem érdekelnek. 
TC: És a Gepárd csoport? 
AT: Tíz kocsiból megtalálnak egy-két darabot... mi legyen róluk a véleményem? Azokat 
sem úgy találják meg, hogy ?k mekkorát nyomoznak. Ebben a 10-20 százalékban már 
benne vannak a diszkós gyerekek is, akik csak autókázni akartak a fagyoskodás 
helyett és valahol otthagyják a kocsit. Máskor meg a tolvajok rontanak el valamit. 
Például a szomszédok jelentik be, hogy éjjel sok autó járkál a szomszéd házba, vagy 
idegenek mászkálnak arrafelé... ilyenek. Az öregasszonyok ilyen szempontból nagyon 
veszélyesek! De el?fordulhat az is, hogy valaki megharagszik a másikra, és 
egyszer?en felnyomja. De ameddig hibátlanul használhatom a rend?rségi és egyéb 
nyilvántartásokat a haverok révén, addig mindig el?rébb leszek náluk egy lépéssel. 








More information about the Elektro mailing list