Aktiv - semleges aram! -> Index - csodamotor
lgallo at freemail.hu
lgallo at freemail.hu
Sun Mar 28 14:31:25 CEST 2004
Na itt a kovetkezo 'talalmany', oszt meg ha a semleges
arammal megtaplalnank:)) :
http://index.hu/tech/hardver/minato0327/
"Elkészült a japán mágneses motor
Index
2004. március 27., szombat 16:46
A Japan.com híroldal tudósítása szerint Kohei Minato olyan villamos
motorokat épített, amelyek szinte energia felvétele nélkül müködnek. Ezt
a speciálisan elrendezett állandó mágnesek és a pulzálva táplált
tekercsek teszik lehetövé. Idáig akár csalásról is szó lehetne, viszont
az egyik nagy áruházlánc 40 ezer darab hütöventillátort rendelt a
feltaláló cégétöl.
Japánban senki nem fizet ki 40 ezer darab ventillátort anélkül, hogy
meggyözödne azok müködöképességéröl. Így a J at pan Inc. gazdasági lap
munkatársa, félretéve minden fenntartását, felkereste Shinjuku városának
ipari negyedében az 58 éves Kohei Minato mühelyét.
A feltaláló élete nagy részét zenészként töltötte, illetve a lánya zenei
karrierjét egyengette az USA-ban. A mühely tele van a mágnesen motor
különbözö méretü prototípusaival. Nobue Minako, a feltaláló felesége és
egyben cégének ügyvezetöje sorban elmagyarázza a szerkezetek müködési
elvét. Az egyik legmeghökkentöbb közülük az úgynevezett Minato-kerék.
Fontos az elhelyezés
A ferdén elhelyezett 16 mágnessel szegélyezett kereket elegendö a
mágneses fal elött megpörgetni és az folyamatosan forgásban marad. Ez
világossá teszi, hogy valahogyan sikerült kiküszöbölni a mágnesek
közötti fékezöeröt, vagyis alapvetö fontossággal bír a külsö mágnesek
elhelyezése és szöge.
A következö szerkezet egy méretes rotor, amely apró akkumulátorhoz
csatlakozik. A gépen a terhelést a 35 kilogrammos rotor képezi. Nobue
elfordít egy kapcsolót, a hatalmas rotor pedig minden erölködés és zaj
nélkül percenként 1500 fordulattal forogni kezd.
A szerkezet körüli mérömüszerek mutatják a felvett és leadott energiát.
Mint kiderül, legalább 200-300 wattot kellene fogyasztania a gépnek, és
ehelyett mindössze 16 watt tartja mozgásban.
Többet termel
Nobue magyarázata szerint a készülék villamos energiát csupán a két
oldalsó állótekercs táplálásához igényelnek. Ezek aztán továbblökik a
rotort a holtponton, és a következö sor mágnes érkezik a tekercsek elé.
A jelek szerint a mágnesek távolsága és elhelyezése olyan, hogy ha
egyszer már forog a rotor, a pólusok és az állótekercsek közti mágneses
taszítóerö fenntartja a forgást.
A következö motor már generátorhoz kapcsolódik. Az újságíróval
kiegészített küldöttség meglepödve látta, hogy a meghajtást biztosító
tekercseket 1,8 volt feszültség mellett 150mA-es árammal táplálták,
miközben a generátor 9,144 V mellett 192mA-t termelt. Vagyis a bemenö
540mW-ra 1,755W kimenö teljesítmény jutott.
Mi ez az egész?
A Minato-féle motorok az azonos nyomatékú és teljesítményü hagyományos
villamos motorok energiaigényének ötödével, vagy ennél is kevesebbel
beérik. Müködés közben is teljesen hüvös marad a házuk, vagyis a
burkolatuk akár müanyagból is készülhet, miközben szinte semmilyen zajt,
vagy elektromos zavart nem keltenek.
A motor a Howard Johnson féle tisztán mágneses megoldás és az új-zélandi
Robert Adams pulzáló motorjának vegyítése lehet. Utóbbinak végletekig
leegyszerüsített kivitelét néhány CD-böl, szögböl, mágnesböl és pár
méter drótból bárki megépítheti.
A fizika törvényei szerint azonban nem lehet több energiát kinyerni egy
berendezésböl, mint amennyit beletettek. Ezt nyomban felvetették Kohei
Minatonak, aki biztosított mindenkit, hogy a szerkezetei nem cáfolják
meg az energia megmaradásának törvényeit.
Nincs egyensúlyi helyzet
A megmagyarázhatatlan plusz teljesítmény a rotorba ágyazott állandó
mágnesek mágneses erejéböl ered. A szerkezetek pusztán kiaknázzák a
természet négy alapvetö erejének egyikét, jelentette ki Minato.
Az iskolában viszont azt tanítják, hogy a mágnesek kétpólusúak, a
mágneses mozgás pedig egy stabil egyensúlyi helyzetben állapodik meg,
próbálták megfogalmazni ellenvetéseiket a szkeptikus látogatók.
Kohei Minato azonban elmagyarázta, hogy a mágnesek rendkívül pontos
elhelyezésével, illetve az állórész tekercseinek jól idözített pulzáló
táplálásával eléri, hogy a taszító erö éppen a mágneses holtpontban
jelentkezzen. Ez további mozgást indukál a mozgás fékezése helyett.
Légkondi is lesz
Nobue Minato ekkor a látogatókat két olyan géphez vezette, amelyek
meggyözhetik a tamáskodó befektetöket a felfedezett eljárás
müködöképességéröl. Az egyik szerkezet az áruházlánc által megrendelt
hütöventillátor prototípusa. A készülék szinte tökéletes mása a mellette
álló Mitsubishi-konszern gyártotta ventillátornak, amelyet széles körben
használnak Japánban. A müködési teszt bizonyítja, hogy a két berendezés
közel egyforma mennyiségü levegöt mozgat meg.
A másik bemutató darab a Nippon Denso, Japán legnagyobb légkondicionáló
berendezés gyártója számára készült. A berendezés meglepöen kompakt
építésü, és szintén hasonlít a hagyományos típusokhoz.
Marad Japánban
A J at pan Inc. újságírója azt tudakolta a feltalálótól, hogyan tervezi
bevezetni az iparban az eljárást. Kohei Minato kifejtette, hogy elsöként
Japánban szeretné bevezetni a technológiát, mivel úgy érzi, hogy az
országon belül ellenörizni tudja a dolgok helyes menetét.
Hogy miért nem megy az USA-ba vagy Kínába? Tapasztalatai szerint az elsö
kritikus lépés a piacképes termék megalkotása, és az eljárás finomítása.
Eközben pedig nem szeretne külföldön jogi csatározásokba és szabadalmi
jogsértési ügyekbe bonyolódni. A technológia licencének exportját
ugyanakkor nem zárja ki, és más országokból egy sor potenciális
érdeklödövel tárgyal.
Míg egy hétköznapi feltaláló inkább mindent egy nagyobb külsö cégre
bízna, Minatót inkább a társadalmi igazságosság és az emberekkel szemben
érzett felelösség mozgatja. Az áruházlánc számára készülö 40 ezer
ventillátort a Tokiótól északra fekvö térségben egy sor kis üzemben
gyártják majd. Ez a régió a 80-as években Japán müszaki és gazdasági
fellendülésének bölcsöje volt. Minato biztos benne, hogy a motorok
minösége ugyanolyan kiváló lesz, mintha egy világcég készítette volna öket.
Hogyan kezdödött?
A mágneses találmányon Kohei Minato a 70-es évek közepe óta dolgozik. Az
elsö ötletek zongorázás közben pattantak ki a fejéböl. Az elsö
prototípust 1996-ban egy mexikói konferencián mutatta be, és az
érdeklödök már akkor is lerohanták.
A kilencvenes években tovább dolgozott a találmányon, miközben 47
országban bejegyeztette a szabadalmát. Amerikában szerzett tapasztalatai
ráébresztették, hogy a jogi védelem rendkívül fontos, még ha ettöl a
technológia bevezetése néhány évet csúszik is.
A legdrágább az energia
Miközben 47 országban bejegyezték a szabadalmát, a japán szabadalmi
hivatalból elzavarták, kijelentve, hogy ez a találmány nem müködhet, és
légböl kapottak az állításai. Néhány hónappal késöbb a hivatalnokok
kénytelenek voltak megváltoztatni a döntésüket, miután az amerikai
szabadalmi hivatal jegyzékbe vette két benyújtott szabadalma közül az
egyiket.
Az új megoldás természetesen rendkívüli következményeket von magával. Az
USA-ban például az elektromos motorok használják fel a
villamosenergia-termelés csaknem 55 százalékát. Miközben a gyárak a
lehetö legolcsóbb motorokat vásárolják, statisztikák szerint az átlagos
20 éves idötartam alatt a motor müködtetésének teljes költségéböl alig 3
százalékot képvisel a beszerzési ár, a többi viszont az energiafogyasztás.
A befektetö nem diktálhat
Az elsö külföldi befektetönek 2001-ben egy szaúdi cég ígérkezett, majd
felvették a kapcsolatot amerikai és más országokból érkezö
vállalatokkal. A tárgyalásokat rendkívül visszavetette a szeptember 11-i
támadás. A szaúdiak visszaléptek, a japán feltaláló pedig elölröl
kezdhette a kapcsolatok építését.
Most viszont az elsö nagyobb sorozat legyártásával, és további
prototípusokra vonatkozó megrendelésekkel a háta mögött Kohei Minato úgy
gondolja, hogy a befektetöknek nem kell központi szerepet kapniuk. Már
csak olyan cégekkel bonyolódik komoly tárgyalásokba, amelyek stratégiai
elönyöket és elismertséget hoznak magukkal. Így cége, a Japan Magnetic
Fan Co. az év elsö felében egy sor stratégiai bejelentésre készül."
More information about the Elektro
mailing list