Motorvezerles (was: Szogelfordulas)
Trebitsch
trebi at algoritmic.hu
Wed Mar 17 10:05:19 CET 2004
----- Original Message -----
From: "Moczik Gabor" <progzmaster at freemail.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Tuesday, March 16, 2004 11:06 PM
Subject: Re: Motorvezerles (was: Szogelfordulas)
> > Nagyon lenyeges hogy hova es hogyan sprickolnak az injektorok; de ennel
is
>
> Hat ez egy erdekes kerdes. Akar otleted is van ra?
Csak azt tudom elmondani, ahogyan a gyarak csinaljak: a szivoszelep nyakara
spriccelnek, ferden, hogy magaval ragadhassa az orvenylo levego.
Gyakorlatilag a szivoszelep tanyerjanak a folso reszere, nehany centi
tavolsagbol - de az a nagyon nem mindegy, hogy honnan, hova, milyen szogben
es milyen szoraskeppel. Ha letezik a te motorod injektoros kivitelben,
hasonlo hengerfejjel, akkor erdemes venni egy injektoros szivosort, mert
nemigen fox tudni jobbat csinalni. Sot. :)
> > fontosabb hogy pontosan tudja a vezerlocomputer minden pillanatban a
> > beszivott levego _tomeget_. Ahhoz kell allitani a befecskendezett
benzin
> > _tomeget_.
>
> Valszeg valami gyari legtomeg mero lesz betuningolva.
Javaslom a Mitusbishi-felet. Az osszes Mitsuban az van kb. 88 ota; 1% alatti
pontossaggal mer, ultrahangos sorompoval. A kimenete egy folyamatos
impulzus-sorozat, aminek a frekvenciaja egyenesen aranyos az ataramlo levego
terfogataval. Persze a tomeghez a levego hofokat is meg kell merni, de arra
is van benne erzekelo. Tovabbi elonye hogy a legszurohazban lakik az egesz
miskulancia, tehat mechanikailag viszonylag keves kinnal beepitheto.
Valamint sose romlik el, mert se mozgo, se futott alkatresz nincs benne,
gyakorlatilag nem kap szennyezodest se, az uzemi hofoka meg kornyezeti
homerseklet. Ugyhogy a bontoban hegyekben all es viszonylag olcson odaadjak.
> > A visszacsatolast meg a lambdaszonda adja, pontosan mutatja a
kipufogogaz
> > osszetetelet.
>
> Ja, ha mar itt tartunk: Milyen lambda szondat vegyek?
> Vannak ezek az univerzalisnak nevezett cuccok, relative olcsok. Jo lesz
ez?
Mindenkepp futott lambdaszondat vegyel, mert akkor kevesbe leszel kotve az
elhelyezessel, nem kell olyan kozel rakni a motorhoz; ezen kivul 4
vezetekeset. Az a testeles miatt fontos; a legtobb, a szervizben rossznak
minositett lambdanak a vilagon semmi baja, azert cserelik mert elkorrodaltak
a csavarok, amik a testet adnak annak a csoszakasznak ahova be van tekerve.
Aztan a cserevel jaro mozgatastol meggyogyul egy idore... :) Unixtrade-nel
univerzalist (mezeit) lehet kapni 10-12 ezerert.
Ha nem akarsz tuningmotort, amelyik idonkent jelentos benzinfelesleggel
dolgozik, akkor nyugodtan vehetsz univerzalis szondat is. Ha viszont igen,
akkor szeles savu szonda kell, mert a mezei szondak jelleggorbeje nagyon
ellaposodik a lambda=1 tartomanytol messzebb, annyira pontatlanul mer hogy
lambda 0.8-1.2 tartomanyon kivul mar semmire nem jo. Lasd: trebi.uw.hu. A
szeles savu szondakkal viszont a tuningmotor gyorsitasakor megkivant 0.5
koruli lambdat is viszonylag pontosan lehet merni. Ilyenkor persze hatul
csopog ki a benzin, de az senkit nem erdekel. :)
Trebitsch
More information about the Elektro
mailing list