Sze'nsza'las muanyag OFF

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Wed Mar 10 00:25:58 CET 2004


> Vezetes kozben a vezeto "altalaban" az utat nezi, ezert nincs (eros)
> rosszullet.
Nem ilyen egyszeru a dolog. En nem tudtam megfejteni. Ott ulok a vezeto mellett,
ugyanazt latom, szandekosan nezek ki, mert eszrevettem, hogy ha nem kifele
nezek, meg rosszabb. De megis ramjon a rosszullet, mig ha magam vezetek, akkor
nagyon ritkan.
En azt talaltam ki - bizonyitas nuku -, hogy amikor en vezetek, az agyam adja ki
a gyorsitas, fekezes, kanyarodas... parancsokat, es mivel a muveletek szinte
sztereotip modon hajtodnak vegre, sot, maga a rutin odaig hat szinte, hogy az
erzekek kiterjednek az auto kerekeiig, oldalaig, elejeig, ezert az agy kepes
lehet a maga szamara elore beadni a varhato hatasokat, gyorsulasokat. Mig ha
utaskent ulok, a kulofele iranyu gyorsulasok mindig varatlan tapasztalatkent
jutnak be az agyba.
Erre volt egy-ket veletlen kiserletem (ne'mileg igazolasul is szolgalhat). Ha
barmiert nincs fekhatas, amikor az ember fekez, akkor gyorsulas-elmeny
keletkezik, holott az auto nem gyorsul. Tehat az agy elore bekalkulalta a
fekezest. Ugyanez gyorsulasnal: volt, hogy a zsiguli torpanassal reagalt anno,
ekkor fekezes elmenyem volt, mert elmaradt a gyorsulas.
(Nem is beszelve a kanyarodaskori egyenesen tovabbmenes elmenyerol, de ez mas
teszta. :-) )

> A repulo nem cikazik annyit mint az auto.
Viszont allitolag, ha viharba kerul, meg egy 747-es szarnyai is ugy lebegnek,
mintha madar lenne, es azzal repulne, hogy verdes. :) Es a kulonfele gyorsulasok
meg csak nem is viszonyulnak vizualisan semmihez. Kinezel, csak rohano felhoket
latsz jo esetben, rossz esetben tejfol.

> Egyebkent nagyobb tempoju autovezetes (> 150 km/h felett) cso"latas kezd
> kialakulni, illetve egy enyhe nyomaskulonbseg is letrejon a jarganyban.
> Ez is kiutheti a szervezetet (panikerzet johet letre, izzadas,
> hanyinger, szedules).
> Termeszetesen ezek merteke erosen fugg az egyentol.

Ezt probaltam, csak egy izgalmi allapot jon letre, hogy lemeszel-e a yard.
Nemetorszagban meg az lenne az izgalom alapja, hogy eleg hamar ki tudnek-e menni
mindig a kulso savba, ha jon utanam egy jargany 250-nel, mikozben en csak
180-nal megyek. (De ez csak agyalas, meg sose jartam arrafele. Gyanitom, hogy
nincs a kulso savban 50-70-nel meno ifa, trabant...)

hjozsi



More information about the Elektro mailing list