vakum-mero
Varsanyi Peter
varsanyi at axelero.hu
Mon Jun 21 00:20:53 CEST 2004
Szia VF + a többiek!
>Tovabbi kerdesek: hogy mukodik egy forgolapatos vakuumszivattyu?
Uff... Egy henger alaku üregben excentrikusan van elhelyezve a tengely,
amin forog egy dob, rajta 3 lapáttal. A lapátok ki-be tudnak csúszkálni a
dobba. Ahol a dob és az üreg között legnagyobb a táv, ott van a beszívó
nyílás. Gáz bemegy, lapátok terelik, közben a térfogat csökken, nyomás nõ,
a lapátok meg becsúsznak a dobba. Amikor a dob-üreg táv a legkisebb,
addigra a gáz nyomása megnõ, eléri a külsõ nyomást, így a kipufogó nyíláson
keresztül távozik.
>Ranezesre lattam, hogy valoszinuleg nem sima kompresszor.
Hát nem: a gáz baromira felmelegszik, mert nagy a kompresszió; de relatíve
kicsi a légszállítás. Tömítések spéci anyagból, hogy vákuumban sem
párologjon; olaja meg pláne speciális.
>Es hogy mukodik a diffuzios? Elso ranezesre palinkafozore hasonlit :),
>csak abba nem kell folyekony nitrogent toltogetni.
A diffúziósba se; az a kifagyasztóba kell! A diffúziósban olajat
párologtatnak el pontosan ugyanúgy, mint a régi szocialista "kotyogós"
kávéfõzõben; a fúvókán kiáramló gõz ugyanúgy magával ragadja a gázatomokat,
ahogy a kávészag az irodai alkalmazottakat. A hûtött, hideg falon a gõz
lecsapódik, a gázok meg nem tudnak már visszaáramlani. A kifagyasztó a
diffúziós kijáratánál van, és arra szolgál, hogy az olajgõzök se tudjanak
visszaáramlani a leszívott térbe, mert odafagynak a kifagyasztóra. A
vízhûtés a diff. oldalán van, ott 10-30 C közötti hõfoknak szabad csak
lennie.
>Valamint egyszer konfiguralt valamit a technikus, mukodes kozben(!)
>szetnyitotta a szivattyu csovet (nemi erolkodes, halk szisszenes), majd
>ujra radugta. Kozben megjegyezte, hogy ez diffuzios, birja az ilyesmit.
>(Biztos ismered, tarcsak vannak a csovek vegen, kozottuk egy gumigyuru,
>kivulrol fem szorito, na ezt nyitotta szet)
KF-es csatlakozó, elõvákuum-oldal. Nos, marha volt a technikus, ha mûködõ
diff. szivattyú mellett ilyet csinált, ugyanis a diffúziósból az olajgõzt
sikeresen befújta a vákuumkamrába. Tönkre nem megy tõle, csak fogy a drága
olaja. Ha én lennék a fõnöke, akkor a saját ingjével töröltetném szárazra a
vákuumkamrát...
>> ... Elõbb rányitják az elõvákuumot a
>> bypass ágon keresztül, aztán ha az elõvákuum nyomás rendben, lezárják, és
>> nyitják a diffúziós torkát. ...
>Ott volt, viszont ez a szivattyu birja a nagy nyomast is. Nem is volt
>bypass ag, amennyire lattam. Az elovakum-szivattyubol egyetlen cso ment
>a diffuzios szivattyuba, es persze a vizhutes meg a nitrogen csovei.
>Csapok sehol sem voltak. A diffuziosbol egyetlen cso ment a kimenetre.
Kikapcsolt diffúziós esetén simán keresztül lehet rajta szívni mindent.
Bekapcsolt állapotban sincs elzárva, csak éppen épeszû ember nem piszkolja
össze a rendszert mocsokkal, hacsak nem takarítási mániában szenved. Ezért
szokás - de nem kötelezõ - bypass ágat beiktatni.
>A 0.44 valoban gagyi, azzal is le kellett volna menni 1-2 nagysagrendet.
>Bizonyara valami parolgott a gazterben. Egesz nap szivattyuztuk, a nyomas
>lassan csokkent, es idonkent megallt, amikor valamilyen gaz parolgott
>valahonnan. Na nekunk most megallt itt, nem tudni miert...
>A kollegaim dolgoznak rajta. Valoszinuleg nem szivargas, mert 2 fajta
>lyukkereso sem mutatott ki semmit.
Ott valami nagyon nagy gáz van! Az a diffúziós szerintem le lett gyilkolva,
kevés már az olaja, és nem is szívott, csak keverte a levegõt. Valóban van
párolgás, ami rontja a vákuumot, de ez 10^-5 mbar felett a lehetõ
legritkább esetben észlelhetõ, akkor is csak másodpercekre. Számold ki a
tömegáramot, bõdületes gáztömegrõl van szó, ha nem így lenne! Az, hogy
lezárt szivattyúnál mi a végvákuum, meg hogy adott térfogatáram mellett
meddig bír lemenni, az két különbözõ dolog. Látni kellene a szitut, hogy
megállapíthassam, pontosan mi is lehet a hiba, de valami nagy gáz van ott...
>Lehet. Azt mindenesetre sikerult megallapitanom, hogy ez a vakuum-
>technologia legalabb olyan misztikus mint az elektronika :)
Maradjunk annyiban, hogy külön tudomány. Légritka teret mindenki tud
csinálni akár egy megbütykölt biciglipumpával, de ultranagy-vákuumot
csinálni tudomány! Nekem már sikerült 10^-10 mbar-t csinálni, 350 C fokos
kályházás és 30 órányi szivattyúzás után, turbomolekuláris szivattyúval. És
ez még mindig legalább 3 nagyságrenddel rosszabb, mint ami a világûrben
van... :-(
Bye:
Pepe
More information about the Elektro
mailing list