Kozcelu erdeklodes...
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
Mon Jun 14 18:09:26 CEST 2004
Hali!
> Es akkor mi van? Komolyan azt allitjatok, hogy nem lehet lemenni
> fekkel egy lejton?? Es az ABS csak ront ezen? Mar bocsi, de vagy nem
> tudtok vezetni, vagy a kocsi nagyon szar, rossz a feke.
A vita kezd lassan parttalan lenni, de:
a, hosszu lejton a fek fel tud forrosodni (nagy fekezesnel is, probalj
veszfekezni mondjuk 160-rol egy mezei autoval. A vegere alig lesz fekhatas).
Egy hosszu ereszkedes soran ez igen komoly biztonsagi problemakat tud
felvetni, ha keltel mar at pl. az Alpokon, akkor ez a gyakorlatban is
lathato.
b, egeszen meredek lejton nem az a gond, hogy nem tudsz lemenni, lemegy az,
mert a gravitacio segit, hanem az a baj, hogy ha a fekezes soran megcsuszik
a kerek (marpedig megcsuszhat, mert hiaba tartod a fekerot, ha valtozik az
utviszony, vagy gurulos kavicsra ersz), ekkor vagy iranyithatatlan lesz a
kocsi, vagy a csuszo surlodas kisebb volta miatt folytatja a csuszast, akar
gyorsulva is, vagy kifarolva, fekkel nem tudod megallitani. Ez az, amit
mondtam, hogy pl. terepjarosoknak oktatjak az ereszkedest. Motorfeknel nincs
gond, mert nem tud egy minimalis fordulatszam (az alapjaratihoz tartozo) ala
esni a fordulatot. Es mindig iranyithato marad a kocsi.
Az ABS sem mindig tud segiteni, mert egeszen kicsi sebessegnel mar nem
uzemel (ennek is vannak okai).
> Ha ratok hallgatnek, olyan autot kene keresnem, melyben garantaltan
> nincs semmilyen kenyelmi es biztonsagi berendezes, csak kontra van
> rajta, stb...
Ez nem igaz. En legalabb is hive vagyok ezeknek az eszkozoknek, csak ismerni
kell hatasukat es korlataikat. Ahogy a vezetonek sajat magaet is.
>
> > hát persze, autót is lehet másikat venni, ha összetörik, mert a
> > fékfolyadék felforr és elmúlik a fékhatás.
>
> Hanyszor forraltad fel eddig? Valakinek sikerult mar? Hol?
Hat, hidd el, fel tud forrni. A fekfolyadek higroszkopikus, es ha regi,
akkor a benne levo viz gyorsan fel tud forrni, gozbuborekot kepez, es vege a
dalnak. De siman a felmelegedett fek is romlo hatasfokkal dolgozik. Kiveve
persze az F1-esek keramai/karbon/csoda tarcsai, amik fekezeskor
narancssargan tudnak izzani.
> Ha ez kritikus lenne, nyilvan tennenek fekfolyadek-homerot is az autokba.
> Gondolkozzunk mar, kicsit durva lenne, hogy csak ugy hirtelen elmegy a
> fek, mindenfele elojelzes nelkul...
Van egy olyan eloiras, hogy fekfolyadekot 2 evete cserelunk, a fent emlitett
higroszkopossag miatt. Meg tanitjak, hogy hogyan kell lejton ereszkedni,
legalabb is eddig minden kocsi kezikonyveben lattam.
> Ha a buszt akarod felhozni, amely a 'tulmelegedett' fek miatt borult
> arokba, ne felejtsd el, hogy a hulye sofor vizzel locsolta a feket, es
> ettol elrepedt valami... Ugy mar persze hogy nem fogott.
A buszokon azert van retarder, ami pl. hidraulikus, vagy elektromos uton
emeszti el a mozgasi energiat, hogy nem kelljen lejton fekkel ereszkedni.
> a levelezesben. Ha nem kap benzint a motor, csokken a homerseklete.
> Vajon jot tesz-e neki, ha hidegen jol felporgetik magas fordulatszamra?
Nem csokken, mert a motorelelktronika erzekeli a homersekletet, es hideg
motorba fecskendez.
>
> A Polonak alacsony sebessegnel blokkolni lehet a kereket a kezifekkel.
> Nem tudom mas autonal hogy van, csak ezzel probaltam...
> (Erre nem hat az ABS :)
Igen, csak eppen a hatso kerek onmagaban a kocsi bolinto mozgasa miatt nem
sokat fekez. De a hosszu csuszas maitt a gumi rogton leamortizalodik. Ezert
a hatso fek minidg kisebb teljesitmenyu (dobfek, vagy kisebb tarcsa). Van
elso kezifekes kocsi is, de ritka, viszont azzal sem javasolt blokkolni.
Egyebkent uzemifek elromlott jatek tipikusan az, hogy visszakapcsolgatunk,
motorfek, esetleg kezifek, vegso megoldas arok szeli bokor, mezo. Ez viszont
biztosan benne van a kresz tankonyvben, tegnap volt egy a kezemben. (jo pap
:-)
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list