Kozcelu erdeklodes...
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
Sun Jun 13 14:26:40 CEST 2004
Hali!
> Tudjatok, mint amikor az amerikai filmekben kezdo/bena vezetot kell
> imitalni. Nagy csikorgassal ugral az auto, mint ha folyamatosan
> gaz-fek-gaz-feket nyomna.
Miutan amcsiban szinte minden kocsi automatas, a kezdo vezetoknek
valoszinuleg tenylegesen a feket is kell nyomogatniuk a rangatas eleresehez.
Raadasul az automata valtonak a motorfek ereje is kisebb (ezert pl. erosebb
fekek szoktak lenni ugyanolyan automta valtos kocsiban, mint
akezivaltosban), tehat tisztan gazadas-elvetellel sem olyan konnyu
ugraltani.
> En ugy tanultam, hogy 1-es fokozatban egyaltalan nem szabad hasznalni
> a motorfeket, mert tul eros, es 2-esben sem nagyon.
Hu vazze! Ezt hol tanultad? Egetvero hulyeseg (mar bocs)
Altalaban azt szoktak tanitani, hogy ugyanaz a sebessegi fokozat kell
felfele, mint lefele, es akkor kimeled a fekeket. Direkt szoktam nezni a sok
usert, aki vegig ego feklampaval megy olyan helyeke, ahol en siman
visszakapcsolok (igen, van ahol egyesbe, pl. a badacsonyi telekrol lefele).
Igy a fek is kibirja, csak az elottem meno araszt iszonyu egett fekszagot,
es a muvelet kozben a fedkomp vegig 0 fogyit mutat.
A dolgbol annyi lehet igaz, hogy 1-be altalaban nem szokas visszakapcsolni,
csak egeszen alacsony sebessegnel.
> Egy regi Poloban semmi ilyesmi nincs, az tenyleg fapad. Lehet hogy a jobb
> autokban van olyan feature is, hogy ha egyesben leugrasz a gazpedalrol,
> valojaban csak lassan veszi el a gazt, hogy ne fejeld meg a kormanyt, es
> ne ugraljon az auto.
Nem szokott lenni ilyen, bar a modern kocsikon mar nincs bowden a gazpedal
es a pillangoszelep kozott...
De az alapjarati fodulatot az elektronika egy bizonyos hatarok kozott
probalja tartani, azert lehet igy elindulni.
> En csak annyit mondtam, hogy az alacsony fokozatokban kikapcsolhatova
> kene tenni... Mert valoban kellemetlen, kulonosen a kezdoknek, es nincs
> semmi vezetestechnikai ertelme, hogy 1-2 fokozatban ilyen eros motorfek
> legyen.
Hat ja. Vezetestechnikai ertelme lehet, hogy nincs, de fizikai oka van.
Mellesleg megjegyeznem, hogy meg kell tanulni rendesen kezelni a kocsit, pl.
csusztatott kuplung, fokozatos pedalkazeles, megfelelo sebessegi fokozat
megvaltoztatasa, es akkor nincsen ilyen problema. Nem az a nagymeno, aki
gyorsan tud menni, hanem az, aki lassan. Marpedig a jo vezetonek kell tudnia
akar 1km/h sebesseggel is mennie, rangatas es kuplunbgleegetes nelkul is!
> Egyebkent tanitjak hogy kell hasznalni, kanyart tilos kinyomott kuplunggal
> venni, mert elszallhat az auto, stb... Ennek ellenere en is ritkan
> hasznaltam, valahogy nem jott be. (Tudom, tapasztalatlansag, rossz
mexokas,
> stb... komoly, biztos hogy nagyon xarul vezetek - meg :)
Ez igy van, jo dolog, ha a hajtaslanc zart (perzse ez nem vonatkozik arra,
mikor 3km/h-val lekanyarodsz 90 fokban a mellekutcara, ott lehet
kuplungolni, stb.)
Elszallni nem szallhat el az auto egyebkent, de bizonyos veszelyhelyezetkbol
nehezebb a menekules, (pl. kitoro hatulju kocsit elsokerek hajtas eseten
gazadassal lehet ujra egyenesbe hozni) es ilyenkor minden szazadmasodperc is
fontos. Persze modern kocsikban az esp meg tarsai sokat segithetnek.
Egyebkent ahogy a regi autoversenyzos mondas tartja: kanyarba nem gyorsan
kell bemenni, hanem gyorsan kell kijonni!
> Es?? Akinek nem tetszik, nem fogja hasznalni... Nekem egyelore a
> motorfek nem tetszik, nem hasznalom. Igy dontottem.
> Ez egy hasznos feature lenne, a trabin hasznaltak is. Ugyanis a
> ketutemu valamiert nem is szereti/nem tud motorfeket.
A ketutemu a motor felepitese miatt nem tud motorfeket, iletve tolo uzemben
kenesi problemak merulnek fel, tehat azert van szabadonfuto, hogy ne tudjad
porgetni a motort levett gazzal, mert nem kap kenest (keverekolajozas).
Kenyszerolajozasu motoroknal ez nem problema.
Egyebkent a motorfek hatasat betervezik a kocsikba, annak megfeleloen vannak
meretezve a fekek, stb. tehat aki nem hasznalja a motorfeket, az
tulajdonkeppen hibasan hasznalja a kocsit.
> Ugy tudom, a terepjarokon ma is van.
> Es 1-esben mototfekezve szoktal lemenni a szerpentinen??
> Ugye hogy nem. Akkor mirol beszelunk?
En igen, mint fent emiltettem. Volt mar olyan lejto, ahol igy lehetett
lemmenni. (olyan lejto volt, hogy ha orral lefele altam, es csak a kezifeket
huztam be, akkor lassan csuszott lefele a kocsi, a poros uton). Ha csak
fekkel mentem volna, es megcsuszik a kerek, akkor azonnal veszelyhelyzet
van, mert iranyithtatalan lehet, es gyorsulva csuszhat. Egyebkent ezt
terepjarosoknak oktatjak is (nagy lejton lefele nem nagyon szabad fekezni),
es pl. egyes terepjarokban van "ereszkedes automatika", ahol az elektronika
motorfekkel lassan ereszti le a kocsit nagy lejton.
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list