computer az autoban

Kathi Imre imre.kathi at titasz.hu
Thu Jun 10 10:39:57 CEST 2004


Hello BBalazs,
 
Az én autómban (Golf I,  :-))   ) a következő képpen működnek:
üzemanyagszint, vízhőfok:
analóg, bimetallos műszer, a mérendő mennyiséggel arányos feszültség jut a fűtőszálra
 
sebességmérő: hagyományos, mechanikus mérő, a spirál hajt egy mágnest, mely egy "mágneses kuplung" segítségével kapcsolódik egy alu serleghez (örvényáramú fék elve).
 
Ahogy én oldanám meg:
- a bowden végére nem mágnest, hanem egy jeladó tárcsát tennék jó sok fekete/átlátszó vonalakkal. ezt figyelném optoval, számolnám, kijelezném. Ekkor kis sebességnél is lenne számolható mennyiség.....
- vagy a meglévő mágnest egy Hall szondával figyelném, a többi ugyanaz, mint fent...
 
De lehet, hogy ezek már a Te fejedben is megfordultak........
 
 
Üdv, Imi
imre.kathi at titasz.hu

________________________________

Feladó: elektro-bounces at tesla.hu meghatalmazó: Bodosi Balazs
Küldve: 2004. 06. 10., Cs 12:11
Címzett: elektro at tesla.hu
Tárgy: computer az autoban



Sziasztok!

Elegge leult a lista, gondoltam, kicsit tornaztassatok meg az
agyatokat :))

Az automba (Fiat Seicento sporting) epitettem egy PC-t. Arra
gondoltam, hogy miert is ne jelezne ki a kepernyon az aktualis
parametereket, amivel feleslegesse valna a muszerfal. Sebesseg,
benzinszint, fordulatszam, akkufesz, vizhofok, olajhofok, kulso-belso
homerseklet lenne elso lepesben az ohaj. A PC egy 16f876a-val
kommunikal a parhuzamos porton. A PC programja kb
tizedmasodpercenkent lekerdez egy adatblokkot a PIC-tol, egyelore ez
30byte es most csak a PIC belso AD-it tartalmazza erdemben, a tobbi
ures.

Az elso kerdesem az lenne, hogy tudtok-e valamit az auto
computererol, mik azok, amiket esetleg ki lehetne nyerni belole? (sok
illuziom nincsen, hogy ezek hetpecsetes titkok es aki ert hozzajuk
megis inkabb penzt akarna csiholni belole...)

Ha nem, akkor a muszerfal hogyan mukodik? (kispolskis idokbol emlexem
meg a mutatos muszerek felepitesere, hogy ket ellentekercs volt, hogy
az ingadozo akkufesz hatasat kivedjek). A benzinmero pedig egy
egyszeru linearis huzalpoti volt (nagyon kis ertekkel, olyan 100-
300 Ohm kozott valtozott kb es azt DIREKTBE raktak a tankba.
Allitolag ott olyan nagy a benzingoz koncentracio, hogy nem robban be
az esetleges pici szikraktol - de az is lehet, hogy benzin alatt
volt az egesz).

A mutatos fordulatszammero hogyan mukodik?  Benne van az elektronika,
ami szamlalja az impulzusokat es aztan fessze alakitva jelzi ki a
mutaton?

Vegul a leglenyegesebb: a sebessegmeres. Szerintem ez meg bowdenes (a
mechanikus km-szamlalo miatt gondolom). Regebben kispolskihoz
csinaltam kiherelt 5 polusu leptetomotorbol es Hall-bol sebessegmerot.
A bowden altalaban kerekfordulatonkent fordul egyet. Kb 1km/h
pontossaggal szeretnek merni, ha 1km/h-val vanszorog a kocsi, akkor
1sec alatt ad egy jelet. A jelek kozotti idot celszeru merni, de a
leglassabb allapotban pl. min. ketszer jon lekerdezes, mig a jel meg
nem is valtott.

Gondoltam arra is, hogy egyszeruen egy forgo magnessel feszultseget
generaltatok es azt merem AD-vel, ez meg a lassu forgasnal is jo
lehet.

Velemeny? Info? Ki, hogyan csinalna ezeket?


Udv:
    BBalazs
   
http://www.phys.szote.u-szeged.hu/bbalazs/bbalazs.htm
   





More information about the Elektro mailing list