elektromos auto
Fábián István
ifabian at c2.hu
Sat Jun 5 11:04:01 CEST 2004
2004. június 1. 09.32 dátummal Kovy ezt írta:
> Nem megy át semmilyen csatolmány, ezért ide tettem egy ilyen motor
> képét: http://electro.kovy.hu/capstan.jpg
> Látható rajta a lapos állórész, alatta a lapos 6 tekercs a
> forgásszenzorral és a 3 fázis odavezetésével. Ezt a 3 fázisú jelet
> mint említettem egy IC állítja elő amit meghajtó végfokkal lehet
> javítani erősebb motorokhoz.
>
A három fázis kicsit félrevezető mert akkor nem kellenének a szenzorok.
Elég lenne a háromfázisú váltakozó feszültség. Valószínűleg ezzel is
menne egy ilyen motor (a megfelelő frekvencia tartományban - mint
háromfázisú szinkron motor).
Ez valószínűleg egy elektronikus kommutációjú (kefenélküli) egyenáramú
motor - egy egyenáramú motor kifordítva (a kommutált rész áll és mágnes
forog). Lényegében a kommutátor helyett vannak a fetek és a szenzorok.
A lényeges eltérés, hogy a kommutátor a forgórész helyzetétől függően
kapcsolja rá a feszültséget a megfelelő tekercsre, ellenben a szinkron
motorral, ahol ez a függetlenül történik.
Az összes floppymeghajtó, wincsi forgatómotorja ilyen. Két éve
csináltunk egy vezérlést egy ilyen motorhoz ami egy monti első kerekébe
volt beépítve. Az ic-nek (motorola - amit használtam) van fékezési
módja is: drasztikus! Maga a hajtás alkalmas visszatáplálásra is (ekkor
is fékez, de enyhébben).
Éppen a napokban láttam egy robogónak látszó elektromos biciklit (a
hajtókarok felrakhatók) kb 130 ezer. A motor a hátsóagyban. A lánc csak
a rásegítésre van. Létezik bicikliszerűbb is kb 100 ezerért. Nem
fogjátok kitalálni milyen gyártmány!
Visszatérve az akku-ra minden jelentős akku gyártó készít "trakciós"
akkut elektromos autó hajtásokhoz. Indítóakkut nem érdemes használni
mert nem tartós. A cég ahol dolgozom régebben csinált a helyi kórház
részére két autót telephelyen belüli használatra. Egy garnitúra akku
kb. 1-2 évet bír ki.
More information about the Elektro
mailing list