elektromos auto

Fábián István ifabian at c2.hu
Sat Jun 5 11:04:01 CEST 2004


2004. június 1. 09.32 dátummal Kovy ezt írta:
> Nem megy át semmilyen csatolmány, ezért ide tettem egy ilyen motor
> képét: http://electro.kovy.hu/capstan.jpg
> Látható rajta a lapos állórész, alatta a lapos 6 tekercs a
> forgásszenzorral és a 3 fázis odavezetésével. Ezt a 3 fázisú jelet
> mint említettem egy IC állítja elő amit meghajtó végfokkal lehet
> javítani erősebb motorokhoz.
>
A három fázis kicsit félrevezető mert akkor nem kellenének a szenzorok. 
Elég lenne a háromfázisú váltakozó feszültség. Valószínűleg ezzel is 
menne egy ilyen motor (a megfelelő frekvencia tartományban - mint 
háromfázisú szinkron motor). 
Ez valószínűleg egy elektronikus kommutációjú (kefenélküli) egyenáramú 
motor - egy egyenáramú motor kifordítva (a kommutált rész áll és mágnes 
forog). Lényegében a kommutátor helyett vannak a fetek és a szenzorok. 
A lényeges eltérés, hogy a kommutátor a forgórész helyzetétől függően 
kapcsolja rá a feszültséget a megfelelő tekercsre, ellenben a szinkron 
motorral, ahol ez a függetlenül történik.
Az összes floppymeghajtó, wincsi forgatómotorja ilyen. Két éve 
csináltunk egy vezérlést egy ilyen motorhoz ami egy monti első kerekébe 
volt beépítve. Az ic-nek (motorola - amit használtam) van fékezési 
módja is: drasztikus! Maga a hajtás alkalmas visszatáplálásra is (ekkor 
is fékez, de enyhébben).

Éppen a napokban láttam egy robogónak látszó elektromos biciklit (a 
hajtókarok felrakhatók) kb 130 ezer. A motor a hátsóagyban. A lánc csak 
a rásegítésre van. Létezik bicikliszerűbb is kb 100 ezerért. Nem 
fogjátok kitalálni milyen gyártmány!

Visszatérve az akku-ra minden jelentős akku gyártó készít "trakciós" 
akkut elektromos autó hajtásokhoz. Indítóakkut nem érdemes használni 
mert nem tartós. A cég ahol dolgozom régebben csinált a helyi kórház 
részére két autót telephelyen belüli használatra. Egy garnitúra akku 
kb. 1-2 évet bír ki.




More information about the Elektro mailing list