Kicsi leptetomotor

norbimagan norbimagan at vnet.hu
Sun Jul 11 21:34:19 CEST 2004


Szia!

>Kösz , okosabb lettem azzal, amit leírtál,

En is viszont az elozo infonak koszonhetoen. De pont azert jo a lista,
hogy tanuljunk egymastol.

>de CD-drive volt az eredeti felvetésben...:}

Jogos, kisse elkanyarodtunk. A CD-kben nagyon sokfele megoldast
hasznalnak. Van pl, ahol kommutatoros DC-moci van. (Olyan kis aranyos,
nekem legalabbis rettentoen megtetszett), teglatest formajuban, persze
csigat teker, igy eleg finom lehet. A lemezt hajto moci termeszetesen
soha nem stepper egyik gepnel sem. 
(Vagyis CD/FDD/HDD eseten se hasznalnak ilyet szerintem.) Egyreszt a
stepike nem ilyen magas fordulatra valo, masreszt magasabb fordulaton
hajlamosabb a megfutasra.

Ezt a tobbieknek irom:
Valaki irta, hogy a stepike kockasan mozog. No, azert tegyuk hozza, hogy
ez mindig a vezerlesi modozattol fugg. Lattam en mar analog modon siklo
stepiket is. Ez esetben 4-fazisu, szinuszos jellel voltak a tekercsek
taplalva. Elvileg tehat lepteteshez (tetszoleges technikai (vagyis ami
gepalkatreszekkel realis) finomsagban) lehet leptetgetni, de a
benntartasi nyomatek a fordulattol fog fuggeni. Ezert minel gyorsabban
tekerjuk, annal hajlamosabb tevesztesre a stepike, illetve a forgoresz
"leszakadni" a forgo (lepteto) magneses tertol. Ezert is szoktunk
stepikevel lassan indulni, majd szepen felkapcsolni turboba, s a vege
fele ismet lassitani. A mechanikanak tehetetlensege van, igy a nyomatek
konnyen meghaladhatja egy-egy pillantra a benntartasi nyomatekot. 

Ilyenkor csinalunk olyat, hogy a tapfeszt a gyorsleptetes idejere
felemeljuk akar duplajara, s benntartaskor (allaskor) meg lecsokkentjuk
kevesebb, mint a felere. Erre vannak eleg ugyes kis megoldasok,
5-vezetekesekkel jatszogattam mar. Egesz meglepo dolgok jonnek elo. Pl.
az 1,2-es FDD-k 1,8-fokos, 4D-s mocijat 12V-al leptetve, oda-vissza
tekergettem egesz es felkornyit felvaltva, 200-szor. Neztem, hogy a
tengelyre szerelt mutato mennyire all vissza a helyere. Masodpercenkent
1-2 fordulat felett (motortol fuggoen) tevesztett neha par lepest, pedig
a tengelyen nem volt semmi terheles! Ha ellenben felvittem a tapot
24V-ra a leptetesek legelejen, akkor masodpercenkent 5-10 fordulatig is
fel tudtam vinni, hibazas nelkul.
A tap emeleset ugy csinaltam, hogy egy kondit feltotottem a leptetes
alatt 12V-ra, majd sorbakapcsolta a tapfesszel. Ekkor a kondi
radurrantotta a maga 12V-jat a tapra, azaz, 24V-al indult meg a stepike.
A kondi par ezred masodperc alatt lemerult ugyan, de ekkorra mar
zarodott a magneses mezo, igy eshetett a tapfesz. Egy dioda pedig szepen
kinyitott. Amikor a kondi mar teljesen kimerult, igy 12V-al ment tovabb
a motor.
A poen, hogy alig melegedett jobban!!! Ezzel a kis trukkel az olcso kis
mocikakbol szerintem eleg bika nyomatek facsarhato ki, csak a
kapcsolasnal kell okosnak lenni. 

A tapfesz csokkentes ugy ment nalam, hogy a 12V-ot egy tranyo kapcsolta
egy diodan at a motorok kozos tekercskivezetesere. Ugyanakkor egy masik
diodan az 5V is csordogalt, ha akart. A 12V-ot kapcsolo tranyot egy
ujraindithato monostabler vezerelte, amit a motort lepteto jel
triggerelt. Ha a leptetesnek vege volt, akkor az idotag kb. 1sec utan
levette a 12V-ot, igy az 5V-os tap a diodan keresztul rajtamaradt a
motoron.
Igy nem melegedett allatmod. Ha csak siman lekapcsolnank a tapot, akkor
a benntartasi nyomatek nagyon gyenge volna.

>A zöme szalagkábel, nyilván Hallos, de +tekercset
>nem látok, a 3 pici IC a mágnesharang alatt van
>a panelen.

A tekercs (talan rossz kifejezes is annak nevezni) a nyomtatott panelre
ranyomtatott egyetlen, "lepcsos" kor. Vagyis, mintha egy negyszogjelet
neznel szkopon, s az abrat sikban egy kor keruletere felcsavarnad.
A nyak mintazatban ezert keletkezik periodikus jelsorozat, ahogy a
szegmensek elfordulnak. Erre mondtam, hogy ez adja a kommutalo jelet.
Tobbfajta megoldas van, de DD-s (direkthajtasra valo, kommutator
nelkuli) motoroknal ezt gyakran hasznaljak.

>P.s: látom, Te is elvagy a kis műszaki 
>múzeumoddal...:}

:))) Alaposan. Valahogy szinte beteges kesztetest erzek minden
ismeretlen mocikanal, hogy megforgassam, illetve felhasznaljam, de
legalabb kimentsem a szemetbe dobando szerkentyukbol. Hatalmas
mennyisegeket kidobunk am beloluk, pedig sok dologra fel lehetne
hasznalni oket. Csal ujkent boltokban nem divat arulni, igy adatlap se
igen van a legtobbrol. De pont ez a szep szamomra is a dologban, neki
kell ulni, s tokolni vele egy piciket.

>Nekem csak 8 collosban a MOM-énak van meg egy 
>része...

Hu, abbol a nagybol nekem is van 2. A lemezforgato motor tan 220-as
aszinkron moci volt. Felelmetes joszag a stepikeje is. A hajtomuvel
egyutt szedtem ki az egesz fejkomplexumot. Ott meg tengelyfek is volt, a
benntartasi nyomatek emelesere muanyagbol. Ilyet se lattam semmiben
azota. Csak azok a gulu logo hasabellenellasok ne lennenek mellette...
:)))
Nem jottem ra a mai napig, mi a francert volt szukseg ezekre. nelkuluk
is jol szuperal.
Egyebkent marha eros, valahol megvan az adatlapja is, ami szerint;
11Nm-es motorka. (szerintem tobbet lead)
Egyik helyen itt a varosban ezekkel csinaltak szikraforgacsolot.
Akkoriban a lepteto mocik kevesbe voltak ismertek, igy az egesz osfloppy
elektronikajat melle raktak... Szemelyesen nem lattam, csak valaki
meselte, hogy majd hanyatt esett a rohogestol, amikor felnyitotta a gep
elektromos szekrenyet, es szepen, egymas folott, kihuzhato fiokszeruen
ott vigyorgott 3db 8-colos FDD teljes elektronikaja. Erre ment az
iranyvalto, a lepteto, illetve az engedelyezo jel az LPT portrol
meghajtva, meg persze a tapfesz.... :))))
Gondolom gyorsan kellett a tulajnak, fizetni meg nem akart sokat a
muszeresznek. Igy a szaki feltalalta magat...

Udv.:
        Norbi.




More information about the Elektro mailing list