gps+km_ora
Petrik Gergely
spee at freemail.hu
Wed Jan 28 12:39:17 CET 2004
On Tue, 27 Jan 2004, pyxys1 wrote:
> >> a dinamikus manõverezésen a gyorsítást és a fékezést érted?
>
> PG> pl olyankor csinal ilyet az ember, amikor eloz, vagy ha
> PG> elelep az oreg neni jarokerettel. ilyenkor ritkan erdekes
> PG> az, hogy mennyivel megyunk.
>
> igaz. de én azon szoktam ámulni, hogy az agy(és itt most nyilván nem
> az én személyem a lényeg) milyen hihetettlenül gyorsan megoldja ezt a
> problémát. vagy nem is az agy, hanem már autómatikus reflexxé válik
> ilyenkor a manõver? tényleg elképesztõ tud lenni, hogy sokkal késöbb
> tudatosul, hogy hú, banyeg ezt kikerültem, mint ahogy a kikerülés
> megtörténik.
van viszont egy jo nagy problema az ilyen nagyon gyors
automatikus reakciokkal (fuggetlenul attol, hogy
katyukerules, oregnenik kozotti szlalomozas vagy barmi
mas) : kozben nem merlegel az ember, nem tekint korbe, es ha
vmi nem tudatosul benne a manover elott, abbol szornyu baj
keletkezhet. pl a kikerules iranyaban felig melle'd e'r egy
kamion. visszaterve a reflexszeru cselekvesekre: a
gyakorlattal motorikus reflexsze valik mindenfele
autovezetessel kapcsolatos rezdules. a kisagy felelos minden
ilyen jellegu mozgas koordinaciojaert, es joval gyorsabban
megoldja a feladatot, mint azt tudatosan meg lehetne. ezert
lassu a kezdo vezeto egy gyakorlotthoz kepest. o (azaaz en
is :) meg szamolgat, "mennyivel tekerjem balra a kormanyt,
hogy iven maradjak", stb. a gyakorlott vezeto pedig ugy
tart ivet, ahogy barki a betuvetest is automatikusan
csinalja (tobb kevesebb sikerrel :). hasonlatkeppen azt
mondhatnam, hogy a kisagy be van drotozva, ahelyett, hogy
sw futna egy uPn (bocs, de tenyleg errol van szo). idevago
peldakent: lehet focizni szukeallomanybol, meg
"tehetsegbol". az elobbi esetben megprobalom kiszamitani,
hogy ha itt rugom meg a labdat, oda megy, es igy csavarodik,
stb. egyreszt ez lassu, masrezt meg sajat tapasztalat, hogy
nem mukodik. a masik modszerrol nincs tapasztalatom. :)
> igazad van. az én gyenge ötletem az volt, hogy majd a mûszerfalba
> rakok lcd-ket és arra szépen rajzoltatok mutatót a gps-el. halott
> ötlet. :-)
nagybatyam "rendelt" tolem egy proggit palm-ra, ami
kirajzolja szamszeruen (nem mutatoval) hogy a gps epp
mit mer. neki bevalt, az o 20 eves kadettje durvan 10 km/h-t
csal 90 kornyeken, ennek megmeresere kerte. persze nem
hasznalja rendszeresen, eleg volt par utazas soran
kimericskelni az elterest.
> PG> hogy mennyire jo a muszer, hogy mire akarod hasznalni. pl
> PG> azt megmerni, hogy mennyi ido alatt van szazon, nem
> PG> alkalmas.
>
> nem csak erre alkalmatlan. "nagyobb" sebességváltozásokat egyszerûen
> nem mér meg. nagyon lassú a 1adat/sec mintavátel.
tipikus esete ez a mintveteli torveny ignoralasanak.
ilyen probelamara a marketingesek eloallnanak valami
szoftveres oversampling otlettel, es eladnak jo pize'r a
gagyi gps-es-digitalis-menetsebessegmero fedelzeti
kompjutert, diszdobozban. :) mint a 4800 dpi-s szoftveres
winscannereket.
> PG> plane annak fenyeben, amit mar mas is emlitett,
> PG> es lejjebb Te is, meg magam is megmertem 3 kocsiban: a
> PG> fedelzeti kmora "csal". sztem direkt igy allitjak be: inkabb
> PG> tobbet mutasson, mint kevesebbet.
>
> ez valszeg így van, bár nem szeretem. ha 50, akkor az legyen 50.
> hasonlóan, ahhoz, ahogy sokan elõre tekerik az órájukat, hogy majd úgy
> nem késnek el...
nekem bevalt, bar nem ebben a formaban. :) regen hasznaltam
egy halozatra szinkronizalt ledkijelzos ebresztoorat (nagy
piros ledekkel, sztem mindenki ismeri). az rendszeresen
eluszott, es par honap alatt siman 4-5 perccel
eloreszaladt. ez nagyon kellemes volt, mert az ebreszto
"felcsendulese"-kor, tudtam, hogy kb. 5 perccel tobbet
hentereghetek, mielott tenyleg muszaj lesz folkelni, mint
honapokkal azelott tehettem.
> >> nekem meg úgy tünt, hogy nem túl pontos. néztem a fordulatszámmérõt és
> >> néha volt, hogy 3000-nél is 150et mutatott, meg volt úgy is, hogy
> >> 3200 körül is 150... elég nagy baj, hogy az eredeti kmóra, tök szar,
>
> PG> ezt vagy elnezted, vagy megrendult a gps-be vetett hitem. ha
>
> félve írtam, mert gondoltam, hogy kapok érte. de nem néztem el...
>
ezen azert nem veszunk ossze. :)
> PG> folyamatosan alacsonyabb sebesseget mutat, az azt jelentene,
> PG> hogy fokozatosan "lemarad" a mert pozicio. pedig egy gps-nek
> PG> boven tudnia kell a parszaz km/h sebesseget. katalogusadat
> PG> szokott lenni, hogy pl 999 csomoig mer, meg 6 g-ig (garmin
> PG> gps modulok).
>
> nem, nem folyamatosan alacsonyabb, hanem eccer így, eccer úgy.
> (hú ez még meredekebb, mi...)
nem, akkor jol viselkedik. csak az ingadozasnak sztem nem
kene akkoranak lenni, mint amit irtal. :-/ amugy milyen
gps-t hasznalsz?
> egyszer kellene olyat csinálni, hogy sok gps egyszerre...
itt a megoldas! egy meres nem meres. mar az is valami, ha Te
magad mesz meg nehanyat. azert valami most az elobb szoget
utott a fejembe... megneztem a bringas kirandulasok logjait,
es lattam am, hogy 6 masodpercenkenti mintak vannak bennuk.
es a 6 seces mintavetelen is ott van az a nehany km/h-s
ingadozas... de az autos mereseknel erdekes modon tenyleg
nem emlekszek ilyen merteku rangasokra, 1 seces frissites
mellett. na mindegy, ki-ki dontse el maga, hogy mit gondol.
a legbiztosabb, ha mericskelunk meg sokat, amikor lehet.
--
G
More information about the Elektro
mailing list