gps+km_ora

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Mon Jan 26 14:31:03 CET 2004


> Azt nem vetted figyelembe, hogy 80-90-el nekicseszodni a katyu szelenek a
> gumi halalat okozza.
> Akar mennyire is kicsit zuhan az auto ennyi ido alatt.
Ezt nem gondolhatod komolyan!! Akkor egy kereszben elrepedt, ezert kis
szintkulonbseggel folytatodo aszfaltba belerokkanna a gumi?? Na neee!

Az a lenyeg, hogy a kerek (es nem az auto) sulyedese ne erje el a gumi
ovmeretenek a felet-harmadat, es akkor nem lesz semmi baj - felteve, hogy nem
fekeztel bele a katyuba. A hatasa olyan, mintha egy, az aszfaltra rogzitett
deszkara futnal fel nagy sebesseggel. Szar, de nem szakad le semmi. Foleg, ha
nem kokemenyre vannak a gumik fujva.

A lenyeg, hogy letezik az a szintkulonbseg ugras az aszfalton, ami nem okoz
gondot. Egy katyun elegendo sebesseggel atsuhanni elerheto ez a max
szintkulonbseg.
Ezen meg a lengescsillapito is segit valamit, mert valamit vissza is fog a kerek
lefele mozgasan. (Ujra kiszamoltam: Ha az egy kerekkel egyuttmozgo tomegekkel
egyutt a kerek tomege 20 kilo, ezt a kereket egy 300 kilos ero, azaz 3000N
nyomja lefele, akkor a kerek 150m/s2-tel gyorsul lefele, ha nincs alatta talaj,
es figyelmen kivul hagyom a lengescsillapitot.
Legyen az arok fel meter szeles, keresztben az uton. Megengedek a kereknek 3
centi szabadesest. Ez mar jo nagyot ver a kerekre, de nem vegzeteset. Ehhez az
idonek 20ms-on belul kell lennie. Fel metert ennyi ido alatt egy 25m/s
sebesseggel halado auto tesz meg, azaz 90-nel kell neki mennie.
Ha mar 140-nel megy, akkor csak alig 13ms ideje van a kereknek lefel haladni. Ez
megfelel egy 1,3centinel kisebb sulyedessel. (Ezalatt az auto szinte nem mozdul,
mert a rugon az ero alig valtozik. De ha az egesz autot is szabadesonek
gondolnam, akkor is csak 0,8 es 2 mm kozott van a zuhanasa ennyi ido alatt,
szoval az auto gyakorlatilag megtartja a magassagat.)

A meggondolasbol latszik, hogy a konnyufem felniju, konnyu futomuvu autok
hatranyban vannak a katyus uton. :-)

> Szerencsere valamilyen ismeretlen kenyszer miatt keptelen vagyok fekezve
> bukkanora, katyura menni.
> Teljesen automatikusan mukodik, ha kb odaert a kerek felengedem a
> feket.Szinte a csatornafedelnel is...
Nagyon jo reflex! Nem tanithato szerintem. Illetve annyiban, hogy attol alakul
ki (muszaki
venajuaknal), hogy szinte erzik, hogy mi tortenik ott az uton. Egy nonel ez nem
igy van, o csak azt kepes csinalni, amit a fejebe gyomoszoltek. :-) (Tisztelet a
kivetelnek, mert nyilvan ilyen is van sok.)

> osszerezzenek. Majd leszakad a fel auto alja...Szerintem ez olyasmi lehet,
> hogy az ember bele
> tudja kepzelni magat a "vas" helyebe.
Igen, pontosan! Ugyanez vonatkozik a kuplungkezelesre (atlagno nem is tudja,
pontosan mit is csinal a kuplung), vagy a kanyarodaskor a surlodasi kup
elkepzelesere, ami miatt egy ilyen ember nem fekez bele abba a kanyarba, aminel
mar eleve spiccen van, hogy ott tud-e maradni, stb.

hjozsi




More information about the Elektro mailing list