Kis szelepek
norbimagan
norbimagan at vnet.hu
Tue Jan 20 23:38:04 CET 2004
Szia Gyozo!
>Pedig nekem annyi kell, hogy van egy bemenet, ra van kotve vagy 8-10
>bar nyomassal co2, vagy levego, es ha van rajta 12V akkor az egyik
>kimeneten, ha nincs, akkor a masikon nyomja ki.
Azert ennyire nem egyszeru a dolog, bar nem is nagyon bonyi. Leirom, mi
kell meg melle, hogy 5-percnel azert tovabb legyen uzemkepes. :)))
Eloszor is ezek a kis szelepek igen szeretik, ha a nyomas minimum
2,2...2,5 Bar. Azalatt (van egy balso seged dugattyu bennuk) nem
valtanak at, vagy feluton megakadnak, s akkor szepen leszuszognak
mindent a szabadba. A magasabb nyomason (4...6-bar felett) kemenyebben
"koppanosabban mukodnek, csokkenni fog az elettartamuk. (Papirforma
szerint 10...12, egyeseknel 16 Bar a maximalis nyomas, de nem arra
vannak tervezne, hogy itt vezerelgesd.
Aluminiumontveny belso szerkezete van, amit a levego nedvessegeben levo
savas anyagok, illetve a por, meg maga a víz egyuttesen kikezd. Emiatt a
szelepek elettartama drasztikusan lecsokkenhet. Ez ugy jelentkezik, hogy
egyre lomhabban valtanak at, meg-megszorulnak stb. Ha ekkor kinjaban az
ember szetszedi, feheres lerakodasok, bemarodasok tapasztalhatok az
aluminium szeleptest felszinen, illetve a segedjaratokban dugulasok.
Szerencses esetben fel lehet polirozni; ekkor kicsit nagyobb
szivargassal, de ismet uzemkepesse teheto az eszkoz.
A szelepek, munkahengerek a mukodesukhoz folyamatos kenest igenyelnek.
Ezeket minosegi, finom olajjal lehet megtenni, amit a mukodteto gazba
kell keverned. Ez kozel víz viszkozitasu, illetve szinu, kemialilag
nagyon jo minosegu olaj, altalaban szintetikus persze. Aranyarban merik,
muszerolaj nem jo helyette. (sajat tapasztalat... :((( )
A szelepek, amik a hengereket vezerlik, altalaban utvalto szelepek,
leginkabb 5/2-esek. (o:t per ketto", igy erdemes keresni.)
Ez azt jelenti, hogy 5 kivezetese van. Egyre beadod a taplevegot,
kettore rakotod a munkahenger jobb es baloldali csatlakozojat, s kettore
pedig hangtompitas celjabol nagyon-nagyon ajanlott egy gyari, porozus,
szivacsos szerelvenyt felcsavarozni. (A kijovo gazt vekony csovel
fojtani nem celszeru, mert a munkahenger esetleg nem tud atvaltani!!!)
Ha csak sima egyszeru magnesszelep kell, akkor persze az mas. Ilyet pl.
ugy is lehet csinalni, hogy pneumatikus nyomogombot veszel, (az
viszonylag olcsobb, illetve aprocska) s azt elektromagnessel,
mikromotorrral, akarmivel mukodteted.
Az utvalto szelepek mukodtetese tortenhet kezi uton (egy kar, vagy
csavar elforditasa, gomb lenyomasa, mikor hogyan...), vagy pneumatikusan
(egy 6. csatlakozo, ahova a kapcsolo levegot kell beadni. De tortenhet
elektomagnesesen is. Van ilyen/olyan, illetve kombinalt szelep is. Az
ara persze attol fugg, mit tud. Minden esetre 10Ehuf felett merik,
vastagon...
A mukodtetett szelepek lehetnek monostabil, vagy bistabil megoldasuak.
Ha pl. autobuszos ismerosod van, akkor ket elektromagnesu, bistabilt
tudsz tole kunyeralni. (orosz technika zommel ilyen). Itt egyik
tekercsre adott impulzussal kimegy a henger, majd ottmarad. A masikra
meg visszamegy, s ottmarad.
A monostabilnal egy vezerlo jeled van. Ameddig a jel aktiv, kinnt van a
henger, utana bennt van...
Fontos fogalom a nyomaseses, ezt ugy kell felfogni, mint amikor egy
rosszul szurt tapegysegrol sok fogyaszto szuperal parhuzamosan.
Vagyis egy hosszu cso (nagy fojtas) vegen kell a szelepnek dolgoznia.
Akkor az atvaltaskor a nyomas leesik, s a kapcsolas bizonytalanna valik.
Erre van a buffertartaly, ami gyakorlatilag a kondenzator levegos
valtozata.
Osszefoglalva, ami kell:
0., levegoellato tartaly, vagy gazpalack, ahol a minimalis nyomas nem
megy le 4 bar ala, a maxiimalis pedig nem megy fel 10 fole, vagy amit a
reduktor elbir.
1., Nyomascsokkento szerelveny.
2., Paralecsapo+olajozo szerelveny (neha kulon darabok, maskor meg a
nyomasszabalyozoval egy szerelvenybe epitik. (kisebbeknel ez van).
Olaj se art bele, ugy fel deci.
3., Sima magnesszelep, vagy utvalto szelep.
4., Elektromagnes a szelephez, ez kulon is kaphato. Van 24, illetve
230voltosban. (allitolag letezik 6, illetve 12V-os is, de nekem nem volt
hozzajuk szerencsem. :(
5., Pneumatika (gyors)csatik, illetve csovek. A betaphoz minel vastagabb
a cso, annal jobb, foleg, ha hosszu. 6-ost, vagy 8-ast illik minimum
hasznalni.
6., Lefuvo-fojto-tompito szerelveny, utvaltonkent ketto. Ez a legpuska
durranas szeru zajt hivatott elegens, halk sohajja finomitani.
Igenytelenebb helyre haztartasi boltban kaphato festohenger szivacsa
megteszi. (40Ft/db, kinezetre nagyon hasonlo a gyarihoz, amaz kemeny,
muanyaghabbol van....)
7. 15...50 meter felett buffertartaly, atmeroktol, legfelhasznalastol
fuggoen.
>Udv, Gyozo
Ha ezeket ismered, akkor tekintsd levelem targytalannak.
Udv.:
Norbi.
More information about the Elektro
mailing list