Gyujtasvezerles AVR-el.
Trebitsch
trebi at algoritmic.hu
Fri Jan 9 23:54:32 CET 2004
----- Original Message -----
From: "Dukai Zoltan" <daemon82 at mailbox.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, January 09, 2004 11:38 PM
Subject: Re: Gyujtasvezerles AVR-el.
> Errol hogy a gyujtotrafo aramat milyen gyorsan illene megszakitani valaki
> tudna mondani valamit? Elvileg az a legjobb minnel gyorsabban szunik meg a
> magnesezo aram, de valosagban...
A valosagban is. A kondi, amit 0.1 uF-ra tettel, egy rezgokort alkot a
trafoval. Nem tudom milyen trafot hasznaltal, de az altalanosan hasznalt
trafoknal ez 220 nF szokott lenni, az adja a legstabilabb, legerosebb
szikrat. Ha eleg gyors a mexakitas persze :).
A szikra energiajanak pedig erosen kell a magnesezo aram. Plane ha 6V-os a
rendszer: nem szabad bennhagyni feszultseget a tranzisztorban. Ami nekem
anno legjobban bevalt: Philips BUW13A, 0.1V ala kinyit 4-5 A
kollektoraramnal, es ilyenkor meg 10 koruli a betaja. De a betanal sokkal
lenyegesebb a kicsi maradekfeszultseg - nagyon sokfele tranzisztort
kiprobaltam, ez az egy valt be. Mondjuk ez jo 10-12 eve volt, lehet hogy
azota van jobb. Lenyeges a magas Uce zarofeszultsegtures!
Amugy jobb forditva vezerelni. Nincs most cernam rajzolni, de ha a
vegtranzisztor igy van ahogy van, akkor a bazisat ha lehuzod foldre egy
masik, vezerlotranzisztorral (BD241) - lenyegesen nagyobb szikrat kapsz a
gyorsabb lezaras miatt. Nyitasra en egyszeruen egy 22 ohmos ellenallast
hasznaltam, az a vezerlotranzisztor kollektorellenallasa (12V-ra), egyuttal
a vegtranzisztor bazisaramat adja.
Ha nagyon erthetetlenul irtam le: lerajzolom. Bevalt, evekig hasznaltam anno
Daciaban, Ladaban...
Trebitsch
More information about the Elektro
mailing list