25kW

hwsw famulus hwsw at famulus.hu
Sun Feb 22 11:42:32 CET 2004


> A motornal nem az lehetett a lenyeg, hogy annak a gyujtasa nem az aksirol,
hanem
> valami forgo magnes altal piszkalt tekercsrol vagy hasonlorol ment? A
lampakat
> lekapcsoltad nyilvan, amikor betoltad a mocit.
>
> hjozsi

A motorok dinamoval mennek, vagy nem mind?

Apamnak Pannonia-ja  volt es az igy muxik.......

KJ

----------------------------
A Pannonia motorkerékpárok túlnyomó többségét
lendkerékmágnessel szerelik.
A lendkerékmágnes a gyújtótekercse kívül
magába foglalja a világítótekercset is,
valamint az akkumulátor töltésére
szolgáló töltotekercset is. (115.ábra)

A világítótekercsek közvetlenül szolgáltatják a fényszóró bilux izzóját
muködteto áramot.
A világítás árama a mágneses kapcsolólemezen levo 51. csatlakozó
pontokon keresztül jut a  reflektorhoz.

A töltotekercs áramát szelén egyenirányítón keresztül vezetve használjuk
fel az akkumulátor töltésére. A töltoáram a lendkerékmágnes
kapcsolólemezének 59 csatlakozópontjáról jut a lámpafejhez.

Ebben a rendszerben az akkumulátor csak kiegészíto szerepet játszik.

A gyújtáskulccsal kapcsolható a városi lámpa és egyúttal a hátsó
világítás. A nyomógombbal az elektromos kürt muködtetheto és
fékezéskor a hátsó féklámpának szolgáltat áramot.
A tompított és az  országúti fény akkumulátorról nem kapcsolható,
a motor leállása esetén a bilux égo kialszik.

A lendkerékdinamó tölti az akkumulátort.
Minden világító, hangjelzo  berendezés, a gyújtás is közvetlenül az
akkumulátor áramával muködik.

Álló motor esetében is bekapcsolható a reflektor és a tompított fény is.
Az akkumulátor áramát használjuk fel a gyújtótranszformátorban a
gyújtáshoz szükséges nagyfeszültségu áram eloállítására.
Az akkumulátor töltésére közvetlenül használjuk fel a dinamó áramát, miután
egy
feszültségszabályozó közbeiktatásával megfelelo módon szabályoztuk.
------------------------------

A motorkerékpár-dinamó négypólusú, mellékáramköru, egyenáramú
generátor. A DG20 két gyújtógyertya üzemeltetésére alkalmas.
A motorkerékpár-dinamó állórésze hengeres a palást síkjából, csak a
gyújtókondenzátorok emelkednek ki. A csoszeru állórészházban
helyezkednek el a pólusvasak a gerjesztotekercsekkel,melyeket
pólusonként egy süllyesztettfeju csavar rögzíti a házhoz. A ház
kommutátoroldali homlokfelületét tárcsa alakú fedél zárja le, melyen a
szénkefetartókat, a gyújtóáramkörök segédberendezéseinek tartólapját
és a bakelit kapcsolólécet találjuk. A megszakítóberendezések tartója
és alaplapjainak kialakítása lehetové teszi a névleges elogyújtás és
megszakítóérintkezo - hézag pontos beállítását és utánállítását. Az
ugyanitt elhelyezett kenofilcek állandóan kenik a megszakítóbütyköt.
A tartólapon elhelyezett jelzoköröm a névleges elogyújtási szög helyét
jelzi.
Az állórész illesztését a hajtó oldalon egy illeszkedo perem, tájolását a
perembe helyezett horony, az állórész rögzítését pedig két átmeno csavar
biztosítja.
A lemezelt forgórész hornyaiban egyenáramú hullámos tekercselés van,
melynek kivezetései a kommutátor zászlóihoz csatlakoznak. A forgórész
tengelye egyrészt a forgórészt rögzíti a fotengelyre másrészt a
megszakítóbütyköt forgatja. A forgórészt és a megszakítóbütyköt
egymáshoz és a  fotengelyhez átmeno csavar rögzíti. A forgórész és a
megszakítóbütyök tájolását egy - egy tájolóhorony biztosítja.
A motorkerékpár-dinamó állórészén elhelyezett gerjesztotekercsbe
egyenáramot vezetve, a tekercsek egyidejuleg mind a két póluspárban
mágneses mezot hoznak létre. Ez a mágneses mezo áthalad a dinamó
légrésén és a forgórész - lemezcsomagon keresztül záródik.
A forgórészt a motorral forgatva, az állórész által gerjesztett mágneses
mezo a forgórésztekercselésben váltakozó feszültséget indukál, melyet a
kommutátor egyenirányít. A forgó kommutátorról az álló szénkefe vezeti
az áramot a dinamó "D+" jelu kapcsához, illetve házához.
Az ily módon létrehozott és kivezetett feszültséggel egyenáramú
fogyasztókat lehet táplálni.
A dinamó gerjesztoköre a forgórész áramkörével párhuzamos
kapcsolásban muködik, és ez a kapcsolás biztosítja, hogy a dinamó
remanens mágnesességét felhasználva, minden külso beavatkozás nélkül
üzemi feszültségre felgerjedjen.
Mivel a dinamó fordulatszáma üzem közben széles határok között
változhat, a fogyasztók viszont állandó, meghatározott feszültségszintet
igényelnek, a motorkerékpár-dinamó feszültségszabályozás nélkül nem
alkalmas feladatának ellátására.
-----------------------




More information about the Elektro mailing list