Ez nem semmi

Andras Tantos andras_tantos at yahoo.com
Sat Feb 14 17:58:53 CET 2004


> > El tudom kepzelni, hogy a tarcsazo progibol van benne vagy 5féle
redundansan.
> > Sp1-2-3-4-5....n toldozás-foldozás. Olyan dzsuva lehet az egész, hogy
> > szerintem már nincs stáb, amelyik átlátja a kuszaságot. Valójában lehet,
hogy
> > a 20ada is ugyanezt a funkciót látná el. Saját tapasztalatom szerint 1
> > fejlesztés eljuthat odáig, hogy érdemesebb és kisebb az energia
befektetés
> > elölrõl újra kezdeni.

Valoszinuleg van benne ossze-visszasag boven, mint minden tobb-ezer ember
altal karbantartott/fejlesztett programban. Sp1-2-3..n foltozas feltehetoen
nincs benne, vagy ha igen, azt nem latod. Ezek ugynevezet 'branch'-ekben
vannak, es fuggetlenul keszulnek az eredeti forrastol.

> Ne mar! C-ben irt progit, amit ugyanazzal a forditoval, ugyanarra a
> gepre kell leforditani, stb...

Nem ugyanazzal a forditoval. Az NT4-es idejen volt Visual C++ 1.0 talan? Ma
Visual C++ 7.1 van, es erosen jon a 8.0 (mostnasag volt valami beta kiadas,
ha jol sejtem). A fordito rengeteget valtozott azota.

Nem ugyanarra gepre. Az NT4-et a 386-os, 486-os idokben kezdtek csinalni, a
Pentiumok a kiadas idejen kezdtek komolyabban terjedni. Azota volt MMX, SSE,
SSE-II, 3D-Now, hogy csak az utasitaskeszlet valtozasokat emlitsem. Hogy mi
mindent erdemes maskent csinalni, mert a mai procikon mar az ugy
hatekonyabb, arrol mar ne is beszeljunk. De nem csak errol van szo. Az NT
eredetileg is multi-platform OS volt. Futott Mips-en, PowerPC-n, Alpha-n, es
x86-on. Az NT4 meg parat tudott belole, a Win2000 azt hiszem csak x86-on
volt. Azota bejott az IA64, es ha lehet hinni a pletykaknak, jon az AMD64
verzio is. Szoval talan a 2000-es volt az egyetlen, ami csak x86-ra keszult
el.

> Hat nem azt mondtatok hogy a C-nel ez nem problema?

Aki ezt mondta, az nem jol mondta. C-ben is, mint minden nyelven problema
egy projekt karbantartasa. A magasabb szintu problema-leiras miatt kicsit
konnyebb, mint ASM-ban, de igy is nehez.

Egy projekt managgelese (jaj, hogy irjak ezt magyarul?) osszetett es nehez,
es joreszt fuggetlen a valsztott programozasi nyelvtol. Sok tekintetben a
feladat nem is technikai. Emberi kapcsolatok kezelese, szervezesi keszseg,
fonokokkel, beosztottakkal valo hadakozas, akarat-ervenyesites, stb. stb.
kell hozza.

A Windows forraskod egesz biztosan tul nagy ahhoz, hogy egy ember teljesen
atlassa (egyebkent ez szinte minden kereskedelmi meretu SW termekre igaz).

> Kb ugyanaz a helyzet, mint ha asm-ben irtak volna a windozt...

Nem lehetett volna ASM-ban irni a Windows-t, mert nem lehetett volna (teljes
ujrairas nelkul) azokat a valtoztatasokat keresztul vinni benne, amiket
keresztul kellett az evek soran. Hogy csak egy konkret peldat mondjak, az
IA64-es Windows 2003 kihozasa lehetetlen lett volna. Ugy altalaban, ha
ASM-ban irsz egy programot az a legbiztosabb modja annak, hogy a porject
teljes elettartamara hozza lancold magad egy processzor-architekturahoz,
talan annak egyetlen inkarnaciojahoz. Az NT fejleszteset valamikor '90 korul
kezdtek. Most 2004 van, es meg mindig el. 14 ev alatt (Moore torvenye
szerint) 8-9 processzor-generacion kellett vegig vinni a projectet.

Udv,
Tantos Andras
<http://andras.tantos.homedns.org>



More information about the Elektro mailing list