Forgatonyomatek+merese
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Fri Feb 13 16:38:24 CET 2004
> A hajto tengely forog, a ra meroleges kihajtott csonkot pedig lerogzitem.
> Mit csinal a rendszer????? A szoghajtomu haza, illetve a hajtott tengely,
> ami all, korbe-korbe forog.. Erokarral meg tudom merni a motor nyomatekat
> egybol.
Lehet, hogy most zsibbadt az agyam, de igazan nem esett le.
De lehet, hogy jott belole egy gondolat: egy diffimu is alkalmas lehet arra,
hogy nyomatekot merj kozvetlenul. Bemegy a motornyomatek kozepen, mindket
oldalon kijon a hajtas. Ha az egyik kereket lefogod, a masik dupla
fordulatszammal forog. A forgo kereken - elvileg - ugyanakkora nyomatek van,
mint a lefogott kereken. Persze nyilvan a surlodasok elrontjak a dolgot, de ha
egy ilyen diffimuvet kipucolsz alaposan, es jo hig olajjal toltod fel ugy, hogy
eppencsak megvalosuljon benne egyfajta szoro olajozas, akkor a surlodas
jelentosen lecsokken.
Mar csak az a kerdes, hogy nem csokken-e le jelentosen a kimeneti fordulatszam a
duplazas ellenere a diffiben levo nagy kupkerek attetel miatt. Ezt latod nem
tom, de az elv nem is rossz, nemde?
> Miert kavarok meg mindig???
>
> Mert egy motort nem eleg csak flexi uzemagyagcsovel ellatni, kipufogo,
> gazkar, hutoviz.... Ennyi dolgot nem rakok fel egy bolcsore...
Teljesen jogos.
> A cso a csoben megoldas nagyon jo, mar csak az a kerdes, milyen anyagbol
> legyen a flexi tengely... A nyomatek itt kb 0-20-30 nm max.... A fordulat
> max 7000 /perc
Hat az anyagra nem tudok semmit mondani. Vegulis valami rugoacel lenne a
legjobb, de szerintem barmi acelfeleseg jo, ha nem terheled tul.
Elsore kiserleteznek, hogy milyen ko:racel birja rugalmasan a kivant nyomatekot,
vagy inkabb annal picit tobbet. Ez tunik a legbiztosabbnak.
Szamitani is lehet, de ahhoz ismerni kene a kulonfele anyagok rugalmassagig
megengedett nyirofeszultseget (szigmaval jeloltuk anno asszem).
Hirtelen levezettem, halistennek nagyon egyszeru volt. (nincs mech.
kezikonyvem.)
Tomor rudra nezve az atmero:
D=2*harmadikgyok(2*M/(szigma*pi)), ahol M a nyomatek Nm-ben, szigma a fent
emlitett, megengedett nyirofesz N/m2-ben.
Megmertem kb egy rugot, abbol az jott ki, hogy ennek a rugoacelnak a megengedett
nyirofesze biztosan megvan 1,2e8 N/m2. (5mm-es atmeroju anyag biztosan elvisz 3
Nm-t) Ebbol az jon ki, hogy a 30Nm-hez egy 10 mm-es rugoacel rud eleg. Esetleg
ha biztosra akarsz menni, legyen 12. Ebbol egy felmeteres darab mar komoly
elcsavarodast fog produkalni. Hogy mennyit, azt egyszerubb kiprobalni, mint
nekem kiszamolni. :-) Az erzekenyseget a rud hosszaval lehet novelni. (bizonyos
hatarig, mert nagy itt a fordulatszam, es elofordulhat, hogy a csovel egyutt
kileng, berezeg az egesz.)
A kalibralast allo helyzetben konnyu megcsinalni erokarokkal, sulyokkal.
Utana mar csak egy olyan cso kell, aminek a lyukaban illeszkedik ez a rud, es a
propellernel levo szogelfordulast visszahozza a motorhoz, egyuttal jol meg is
vezeti a vekonyka rugorudat. Stroboszkop meg akad valahol.
A propellernel persze kell csapagyazni kulon! De ez gondolom, nem problema.
Az egyenletes jaras celjabol a motoron maradjon fenn a lendkerek.
Jo lenne ugy megcsinalni, hogy a cso a motornal is csapagyazva legyen, meghozza
a motor tengelyere, akkor a rugorud eltorese nem okoz balesetet, legfoljebb a
csoben a ketetort darabok kulon fognak forogni. Idovel a cso megall a
ventillatorral es a hozza rogzitett rugorud darabbal egyutt, a motor tovabbforog
az o"hozza rogzitett rugorud darabbal. A toresi pont meg a csoben marad. De ez
csak egy rossz forgatokonyv, nem valoszinu a tores. A 12-es rugoacel rud mar
tobb, mint 50Nm-t elbir.
Jol latom, hogy ilyesmi lesz a megoldas? :)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list