Forgatonyomatek+merese

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Fri Feb 13 10:10:21 CET 2004


> 8kW, a legnagyobb25 kW.... Sajna itt a DC motor mar nem jatekos nekem,
> olcsobb megvenni egy kimustralt zsigat, trabit, polakot, barmit....
Azokkal is megvalosithato a merleggep!

> III szoghajtas, es elfordulas merese. A szoghajtomu hajtott oldala igyekszik
> elfordulni a tengelye korul, ezt rugoval, sullyal kompenzalom..  A motor
> fixen le van rogzitve, nem kell az egeszet csapagyaznom....
Bevallom, ezt nemegeszen ertem.
Viszont a hajtott tengelybe beiktathatsz egy rugo szerkezetet, tehat a motor es
a propeller tengelye koze, ami elcsavarodik. Ez teljesen analog a torzios
tengellyel, csak joval nagyobb elfordulast, elcsavarodast is lehet generalni,
tehat az erzekeles egyszerubb. Sot, van is egy otletem: ket tarcsa fordul el
egymashoz kepest a nyomatekkal aranyosan, es forgas kozben stroboszkoppal le
lehet olvasni a peremukon levo vmilyen skalan az elfordulas merteket. A ket
tarcsa kozott kell lennie egy alkalmasan elkeszitett alaku rugonak. Sot, ez
lehet szinten torzios tengely (torzios rugo), csak hosszabb, es a ket vegenek a
poziciojat egybe kell hozni. Tehat pl a legcsavar felol visszajon a motorhoz egy
cso, ami nem visz at  nyomatekot, csak a motornal levo, lehetoleg nagyobb
atmeroju tarcsa mellett levo azonos atmeroju tarcsara atviszi a legcsavar oldali
rugoveg elfordulasat.

> A merleggepen az erokar siman eromerore rakhato, vegy van rajt' egy
> lengescsillapito?????
A merleggepen rugos eromerok vannak, marmint a regieken.
A razkodas ellen ugy lehet vedekezni, hogy nem egy merev karral nyomod az
eromerot, pl a mechanikus szemelymerleget, hanem egy laprugo szeruseggel, vagy
egy merev karral ugyan, de egy jo lagy rugo legyen a merleg es a kar kozott.
Olyan, ami a kar vegen megjeleno razkodas amplitudojan meg nemigen valtoztatja
meg az erot, amit atvisz.
Tehat ugy kepzeld el, hogy az eloallo nyomatekra mondjuk 10 centit
osszenyomodik, de a razkodas 0,5mm-es amplitudojanal a rugo ereje gyakorlatilag
valtozatlan. Ezt meg lehet spekelni azzal meg, hogy a kar is rugalmas, es a
vegen van egy jokora vasdarab, es igy van kiegyensulyozva.
Az auto motorbol is lehet igy merleggepet kesziteni, csak a benzinellatast kell
valahogy nagyon finom flexi csovel megcsinalni.
De ha nem nagyon pontosan akarsz merni, azt is meg lehet csinalni, hogy csak a
felfuggesztesekkel operalsz, semmi csapagy. A motor alatt fut egy kello
teherbirasu tengely, atmeny ket lyukon (na jo, ez is csapagy), oldaliranyban
kiall egy jo hosszu, aranylag rugalmas laposvas, esetleg a tovenel meg tobb,
tehat laprugokoteg szeruen megcsinalva, es a motor ezzel feltamaszkodik a
furdoszobai merlegre. Leolvas, majd indit es hajt, es ujra leolvas. A
fordulatszam meres gondolom nem ugy.
A kar vegen itt is lehet tomeg, alatta rugo, amivel nyomja a merleget, es sima
lesz az ero, mint a baba popsija. :-)

hjozsi



More information about the Elektro mailing list