Forgatonyomatek+merese

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Thu Feb 12 15:35:02 CET 2004


> Gondoltam ra, hogy a legcsavar tengelyvonalaban lesz a motor ket ponton,
> csapagyakkal felfogatva, es akkor el tud fordulni a komplett szerkezet, rugo
> elleneben. Az eredmeny  a motor/attetel szogelfordulasabol leolvashato. De
> ez eleg bonyolult, szinte kivitelehetetlen.... Van erre egyszeru
> megoldas????

Miert bonyolult? Feltalaltad azt a modszert, amivel a mugyetemi villgep laborban
is mernek. :-) Legalabbis 30 evvel ezelott igy mertek. Merleggepnek hivjak. :-)

Mekkora teljesitmenyrol es nyomatekrol is van kb szo?

Na most, nem kell am a csapagyaknak a tengelyvonalban lenniuk! Sot, nem is kell
feltetlenul csapagy. (A meres pontossagatol fugg, mi is kell es hogyan.)

Ha nagyon elektronikus megoldast akarsz, lehet torzios tengely a meghajtasban (a
motor es a legcsavar kozott), azon nyulasmero belyeg(ek) az osszes sallanggal
meg elemmel (tapforrassal) egyutt, aminek a feldolgozott jelet kommutatorral
vagy radioval vagy optikai uton leveheted. Ez csak valami bazi nagy sorozatnal
lehet jo megoldas szerintem. Sot, valszleg ezt is merleggeppel kellene
hitelesiteni. :-) Az meg pontosan ugy  nez ki, ahogy leirtad az elejen,
csapagyon elfordulo komplett gep..... :-)) Be kell latni, ez lesz a
legegyszerubb. Nem bonyolult egyaltalan. Az a lenyeg, hogy az egesz szerkezet
sulypontja a kulso csapagy tengelyvonalaba essen, akarhol is van az. (Tehat
egyaltalan nem az a kovetelmeny, hogy a motor forgastengelye egybeessen ezzel a
forgastengellyel! Ez a tengelyvonal akar decimeterekkel is elterhet a motor
forgastengelyetol, csak feltetlenul azzal parhuzamos legyen.) Ezt jarulekos
sulyokkal konnyen el lehet erni. Detektalni is konnyu: nem ingakent akar
viselkedni, hanem ha meglokod, korbe akar fordulni egyenletes sebesseggel,
illetve nem egy pozicioban akar csak megallni, hanem akarhol megall stabilan.
Innen aztan mereshez az erokar vegen egy konyhai vagy szemelymerleget is
hasznalhatsz. Van ezekbol digitalis is, ha pontosabban akarsz merni.

Hozzavetoleges meres lehetseges nem direkt modszerrel: motor teljesitmeny meres,
fordulatszam meres, nyomatek szamitas (veszteseg szamithato a motor adattabla
adataibol, azzal lehet korrigalni). A szukseges tartomanyban ismert nyomatekkal
megterhelve a motort, ki lehet merni annak a veszteseget is, ezzel novelni lehet
a pontossagot.

Ha egyenaramu motort hasznalsz, annal pusztan az aramok meresevel lehet
nyomatekot szamolni (az allores es forgoresz aramanak a szorzataval aranyos a
nyomatek). Annal legfoljebb a fordulatszam-ventillacios veszteseg diagramot
erdemes folvenni, hogy az adott fordulatszamhoz tartozo ilyen veszteseget le
tudd vonni. Ezt uresen jaro motornal lehet elvegezni. A forgoresz vasveszteseg
fog kis hibat okozni. Persze a motort ugy kell megvalasztani, hogy ne max
parameterekkel uzemeljen a kivant tartomanyban, es akkor nem lesz nagy ez a
hiba.

Picit nagyobb hibaval hasznalhato egy kommutatoros valtoaramu motor is, amilyen
minden furogepben is van pl. Ott a vasveszteseg picit nagyobb. Sejtem, hogy
valamilyen hatimotor propeller lehet a tema, szoval ide kW-ok kellenek,
barkacsgep motor nemigen jon szoba. Olcso megoldas a mindenfele meretben kaphato
aszinkron motor, de oda meg valszleg frekivalto kell. Az egyenaramu motorhoz meg
aramforras. De Neked mar biztosan megvan az elkepzelesed, mivel akarod
megcsinalni, csak a nyomatek volt a kerdes, bocs a szok pofazasert.

hjozsi



More information about the Elektro mailing list