erdekes
Topybear
topybear at chello.hu
Mon Feb 9 23:05:48 CET 2004
>
>A hires 424-es valami 1200 LE volt olvasmany emlekeim szerint.
"A két háború között épült gozmozdonyok teljesítménye vetekedett a mai
mozdonyokéval. A hazai fovonali mindenes mozdonyunk, a 424-es teljesítménye
1470 kW volt, 90 km/óra engedélyezett legnagyobb sebességgel. Szintén
magyar gép volt az 1914-ben készült 601-es, amely 2100 kW-os
teljesítményével Európa legerosebb gozmozdonya volt. A szerkocsis, nehéz
hegyimozdony hat hajtott kerékpárral készült. A kazánjában fejlesztett goz
eloször a hátsó három kerékpárt hajtó gozgép két nagynyomású hengerébe,
majd innen az elso három kerékpárt hajtó gozgép két kisnyomású hengerébe
áramlott. A mozdony foként a Dinári-hegységen át vezeto utakon teljesített
szolgálatot.
Közülük néhányan a mai mozdonyokat is megszégyeníto sebességre voltak
képesek. 1935-ben épült Angliában egy 3 meghajtott tengellyel bíró
szerkocsis gozmozdony. A próbamenetek során átlépte a 200 km/óra
sebességet. Hazai rekorder a 242-es mozdony, ma Püspökladányon álldogál. Ez
a mozdony 152 km/órás csúcssebességet ért el egy próbamenet során.
Mindkettot áramvonalas burkolattal készítették, így kevésbé hasonlítottak a
klasszikus gozmozdonyformához."
Topy
More information about the Elektro
mailing list