erdekes

Topybear topybear at chello.hu
Mon Feb 9 23:05:48 CET 2004


>
>A hires 424-es valami 1200 LE volt olvasmany emlekeim szerint.


"A két háború között épült gozmozdonyok teljesítménye vetekedett a mai 
mozdonyokéval. A hazai fovonali mindenes mozdonyunk, a 424-es teljesítménye 
1470 kW volt, 90 km/óra engedélyezett legnagyobb sebességgel. Szintén 
magyar gép volt az 1914-ben készült 601-es,  amely  2100 kW-os 
teljesítményével Európa legerosebb gozmozdonya volt. A szerkocsis, nehéz 
hegyimozdony hat hajtott kerékpárral készült. A kazánjában fejlesztett goz 
eloször a hátsó három kerékpárt hajtó gozgép két nagynyomású hengerébe, 
majd innen az elso három kerékpárt hajtó gozgép két kisnyomású hengerébe 
áramlott. A mozdony foként a Dinári-hegységen át vezeto utakon teljesített 
szolgálatot.

     Közülük néhányan a mai mozdonyokat is megszégyeníto sebességre voltak 
képesek. 1935-ben épült Angliában egy 3 meghajtott tengellyel bíró 
szerkocsis gozmozdony. A próbamenetek során átlépte a 200 km/óra 
sebességet. Hazai rekorder a 242-es mozdony, ma Püspökladányon álldogál. Ez 
a mozdony 152 km/órás csúcssebességet ért el egy próbamenet során. 
Mindkettot áramvonalas burkolattal készítették, így kevésbé hasonlítottak a 
klasszikus gozmozdonyformához."

Topy




More information about the Elektro mailing list