erdekes
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Mon Feb 9 14:07:40 CET 2004
>Voltam a 150 eves a MAV vasuttorteneti bemutaton egy kisebb pesti
>rendezopalyaudvaron. Ott ertettem meg, hogy par evtizede miert akart a fel
>orszag masiniszta lenni tizeves koraban. Hihetetlen impozansak ezek a
>gepek. Kulonosen, amikor inditaskor raadjak a teljes gozt, es helyben
>forog a harom masfel meteres kerekpar.
Igen, minden pontosan igy volt, ahogy irod.
Anno a Ganz Mavagban voltam ipartanhallgato :), azaz szakkozepeskent ott volt a
gyakorlati okitas. Egyik sraccal akartunk csinalni egy kis gozgepet. Sokmindent
meg is csinaltunk belole eppen a 424-es gozmozdony mintajara, de joval mielott
kesz lettunk volna, befejeztuk az iskolat. :-)
(A sebessegrol: csakis a teljesitmenyen mulik a dolog. Nem is ertem, sokan miert
istenitik annyira a kulonfele automotorok nyomatekat, amikor nem ez a lenyeg,
hanem a teljesitmeny. Na meg az, hogy mekkora fordulatszam-atfogasi tartomanyon
van a nevlegeshez kepest nem tul kicsi nyomateka a motornak. A tobbi a sebvalto
dolga. Na jo, gozmozdonynal mas az abra, ott a loketszam nem lehet tul nagy,
viszont a kerek atmerovel el lehet jatszani. :-) Egy 2m atmeroju kereknek eleg
masodpercenkent 7-et fordulnia a 160km/o sebesseghez. De nem uldogelnek a kerek
peremen szivesen! Ott kozel 200g a centripetalis gyorsulas. :-) Huazannyat,
mennyi lehet az igenybevetele egy 4-500-zal meno mai vonat kerekenek! Az meg
kisebb is atmeroben joval.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list