Legaramlasmero

Nya'ri Viktor office at flexelec.hu
Tue Dec 7 18:12:54 CET 2004


Köszi!

Trebitsch wrote:

> Karman Todor talalmanya, van neki egy aranylag bonyolult matekja, ami nekem
> kicsit sajnos magas.
> A dolog lenyege, hogy ha egy sima (orvenymentes) kozegaramlas utjaba egy
> trapezszeru testet tesznek, akkor a test mogott orvenyles keletkezik - es az
> orvenyek leszakadnak rola, aztan tovabbmennek az aramlassal. Karman a egy
> hidon allt es bamulta a vizet, amikor felfigyelt a hidlabrol leszakado
> orvenyekre.
> Aztan felallitott egy kepletet, miszerint az orvenyek ismetlodesi
> frekvenciaja egyenesen aranyos az aramlas sebessegevel. Van meg benne egy
> csomo egyeb dolog, de aramlasmereshez ez a lenyeg. Ha ismert a
> keresztmetszet, akkor mennyiseget mersz.
> A Mitsubishi ezt ugy oldotta meg, hogy egy iranyitott, fokuszalt
> ultrahangsugar keresztezi az orvenyek utjat, az orvenykelto test mogott.
> Tuloldalon persze erzekelo; az orvenyek elteritik a sugarat, a legaram nem.
> Vagyis a "mikrofon" kimeneten egy burst van, a burstok frekvenciaja azonos
> az orvenyek utemevel, az aramlas sebessegevel. Formaljak, negyszogesitik...
> Es van egy aramlasi_sebesseg/frekvencia atalakitod. :) Az egesz belefer a
> legszuro hazaba, ott is a legnagyobb egyseg az az aramlast kisimito
> mehsejtszerkezetu cso, ami azert kell hogy meg veletlenul se legyen benne
> olyan orveny, amit nem direkt csinaltunk.:)
>  Pontos, nincs mozgo alkatresze, nem szukit tehat nem fojtja a motort, nem
> kopik... Egyetlen hatranya hogy ha tul lassu lenne az aramlas, akkor nem
> keletkeznek orvenyek, nincs mit merni, tehat a merestartomany nem nullatol
> indul. De autonal ez az eset nem fordul elo.
> "Karman vortex"-re ha keresel, sok talalatot fox kapni.
> 
> Trebitsch





More information about the Elektro mailing list