motorokrol...

Fábián István fabianistvan at nograd.net
Tue Aug 31 20:18:02 CEST 2004


2004. augusztus 28. 08.27 dátummal Hidvegi Jozsef ezt írta:
> >Csakhogy, ha ezekbol kiiktatod a hall elemeket (vagyis megszunteted
> > a kommutatort)  akkor mukodeskeptelenek lesznek. Azonkivul azert
> > nevezhetok elektronikus kommutacioju egyenaramu motoroknak, mert ha
> > lefogod a tengelyt akkor is van nyomateka. Viszont a magneses ter
> > nem forog, mivel a visszacsatolas miatt nem is foroghat. Lehet-e
> > szinkron motornak nevezni azt a motort amelyikben nem forog a
> > magneses ter?
>
> Nem fogok addig elhallgatni a temaban, amig vegre ki nem egyenesedik!
>  :)
Jobb a borzaszto veg, mint a borzalom veg nelkul!

>  > 
> Fel kene fogni, hogy a szinkron motor definicioja az, hogy a benne
> forgo tomeg szinkronban forog a mezovel! Ha all a mezo, all a
> forgoresz is. Attol meg lehet benne nyomatak. A normal szinkron
> motorban is!

Hat igen... de a hagyomanyos szinkron motorok nemnagyon foglalkoztak 
azzal mit csinal a forgoresz. Ha nem tudta kovetni a forgo mezot az az 
o baja volt. :( Vagyis nem volt visszacsatolva a forgoresz helyzete.


>
> Konnyu elkepzelni is: alloreszen tekercs, benne egyenaram, eloall
> vmilyen iranyu mezo. Forgoresz allando magneses vagy abban is van
> tekercs egyenarammal. Mezo masfele allna, ha csak o van egyedul. A
> ket magnes egymast el akarja forditatni, ergo van nyomatek. Igy nez
> ki egy allo szinkronmotor.
>
> Elektronikus kommutacioju egyenaramu motor?
> Az egyenaramu kommutatoros motorok (tokmindegy, hogy mechanikus vagy
> elektronikus) forgoreszenek a forgasa koszonoviszonyban sincs a mezo
> forgasaval. Az alloresz egyenaramu gerjesztesu, a mezo tehat all, a
> forgoresz meg mindenfele fordulatszammal forog.
Na akkor kosd ra az elemet erre a motorra, inditsd el, fogd meg a 
tengelyenel es lass csodat: a tengyely all es a addigi alloresz forog. 
Ez most milyen motor? Szerinted ez szinkronmotor.

> Mihelyt kiforditod, tehat az lesz a forgo tomeg, amelyikhez a mezo
> rogzul, maris szinkronmotor lett belole a fenti, szerintem
> pofonegyszeru definicio alapjan.
Amint mar irtam szerintem a mukodesi elv kulonbsege abban van 
(szerintem) az egyenaramu motor (elektronikus es nem elekronikus 
kommutacioju) es a szinkron motor kozott hogy az egyenaramu motor 
(mindket fajta ) kommutacioja fugg a forgoresz helyzetetol. 

Az a kerdes, hogy egyaltalan letezik-e elektonikus kommutacioju motor.
Szerinted letezik?

>
> Mas:
> Az aszinkron motort nem lehet megfosztani a szlipjetol - hogy erre a
> masik botorsagra utaljak. Ami szerint inverterrel el lehet tuntetni a
> szlipet. Nem lehet eltuntetni, csak azt lehet csinalni, hogy pl a
> halozati frekivel osszhanba hozom a fordulatszamat, de ehhez neki
> gyorsabban forgo mezore van szuksege. Ertelmetlen egy kulso
> parameterhez viszonyitani, aminek a motorhoz semmi koze. (pl hogy
> 52,4Hz-cel forog a mezo, a forgoresz eppen 50Hz-cel, mert ugy
> szabalyozzak, ergo koze van a halozati frekihez. NINCS koze! Csak
> annyi, hogy ezt veszi vmi szabalyozo alapul. A szlip tovabbra is ott
> van. (Hulye hasonlattal: ha egy olyan emelore allok, ami az en
> magassagomat eppen az XY kosaras hiresseg magassagara allitja, attol
> meg nekem semmi kozom nem lesz az XY hires kosarashoz. :-) )
Igen! A szlipkompenzacio csak azt csinalja hogy eloallitja a kivant 
fordulatszamot (vagyis csal).
>
> hjozsi

Udv: Fabian Istvan




More information about the Elektro mailing list