motorokrol...
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at ax.hu
Fri Aug 13 18:40:06 CEST 2004
> Termeszetesen. De nem otthon. En szetneztem a lakasban, osszesen 1 aszinkron
> motort talaltam, a mosogep szivattyujaban. Kozben valaki kiegeszitette,
hogy...
Hat persze, az otthon az mas. Olcsonak kell lennie, konnyunek, es nagy
teljesitmenyunek. Ergo csakis a rohadtnagy fordulatszam johet szoba, ami eleve
csak kommutatorosan lehet olcso.
De azert van igy, mert a haztartas eleg jo klimaju, nincsenek savgozok, egyeb
dzsuva, tehat lehet mind atszellozott vagy nagyon rovid idejure korlatozott.
Nalam az otthon mar vegyesebb. Klimak mind aszinkronok, szalagfures gepecske,
darabologep (az a 300mm tarcsaatmeroju 4kW-os 3f allat), a hutogep, es valoban a
mosogepbol csak a szivattyu. Annak a fomotorja mar egyenaramu lehet, hallom a
kommutator visitasat. A regi mosogep meg sima aszinkron volt. (Vagyis nem sima,
kettos tekercsrendszeru ugye a moso es a centrifuga uzemmodhoz).
Idovel megjelennek azok a modulok, amik kicsik is, es nem is dragak, ha oriasi
darabszamban keszulnek, es lehet, hogy ezzel egyutt megjelennek akar a
hajszaritokban is a nagyfrekis aszinkron motorok beepitett 3f inverterrel, mint
egy kiontott kocka. Ahogy fejlodnel a felvezetok, nem csodalkoznek, ha ez par
even belul megtortenne. Foleg, ha mar a pfc vagy pcf (?) aramkoroket is fogjak
tartalmazni, amire elobb-utobb mindannyian ra leszunk kenyszeritve. Lehet, hogy
nagyon csondes, nagyon bika hajszaritok lesznek ezzel a modszerrel eloallitva.
> Nekem nem kell magyarazni, hogy milyen elonyei vannak az aszinkronnak,
> arrol volt szo, hogy otthon miert nem praktikus...
Nem is akartam en neked semmit magyarazni, latom, hogy rendesen tisztaban vagy
mindenfelevel. En csak par tapasztalatomat akartam megosztani. Ezek kozul
kulonosen azt, ami a kis kezi vegyszerszivattút illeti. Tok konnyu szerkezet
volt oriasi teljesitmennyel. Nekem is van egy olajszivattyum (ja tenyleg, az is
aszinkron :-) ), de bele kell csimpaszkodni, mert jo nehez, es nem biztos, hogy
van olyan eros (liter/perc, illetve nyomas), mint az, amirol irtam. De ennek is
orulok, mert eddig mosogep szivattyubol keszult barkacs megoldasokkal
szivogattam at hordonyi olajakat, neha akar 9 hordonyit is. ezzel kisse
konnyebb, de azzal meg konnyebb lenne. Ez ugyanis nem kapja fol, az meg igen,
mert a szivattyu erdemi resze a cso vegen van. De hat igen, rohadt draga
szerkezet. Viszont akar saletromsavat is lehet vele szivattyuzni. :-)
> pl egy hajszaritoert, amit utana fel sem fog birni emelni 1 kezzel :)
> De irhattam volna porszivot vagy akarmit, aszinkron motorral olyan nehez
> lenne, hogy hasznalhatatlan lenne minden.
A peldaimmal eppen ez ellen erveltem. Remelem, meggyozoen.
Kulonben en is porgettem mar fel mosogep lugszivattyu motort dupla
fordulatszamra. Ezekben jokora mechanikai tartalek van, kivancsi vagyok,
altalaban mennyi. Lehet, hogy egy ma 3000 alatt nem sokkal uzemelo motort akar
15-30ezerre is fel lehetne porgetni? Mert mechanikai akadalyat nem nagyon latom,
max a ventillatorat, ha van, kell csokkenteni, mert elviszi a teljesitmenyt es
lefujja a hajat a felhasznalo fejerol. :-)
Pl egy 3x24V 50Hz-es mocit meg lehetne zargatni 3x400V 800Hz korulire. :-) 100W
helyett ugy 1600W jonne ki az oklomnyi masinabol. Ekkora kommutatorosnak a sulya
lenyegesen nagyobb lenne, tehat a kulonbsegbe beleferne valami speci
celinverter.
> regebben, tipushiba. Mindenesetre jo lenne megjavitani, mert kapnek egy
> csomo penzt :) Fogalmam sincs hol kezdjem, nem tudom teljesen szetszedni,
> 2 nyak van benne valahogy osszeforrasztgatva, az egyiken egy Motorola
> proci, a masikon a FETek es meghajtok. De nem igazan lehet semmihez
> hozzaferni.
Talan a fetek es meghajtok csereje meg is oldja a dolgot. Valoszinutlen, hogy
mas is elszallt. Lehet, hogy motorhiba okozta, es ha jo motort kotsz ra, semmi
gond. A fetek ugye magukkal rantjak tobbnyire a meghajtoikat is, de ha jol
konstrualtak a tobbi reszt, nem terjed tovabb a hiba.
> Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
> Az en kisebbrendusegi komplexusom nem olyan jo, mint a tied.
Az bizony nagyon valoszinu, sot, megalapozott! :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list