motorokrol...

Hidvegi Jozsef jhidvegi at ax.hu
Fri Aug 13 10:47:42 CEST 2004


> >> Aszinkron+frekiváltó az elterjedt megoldás, ha komolyabb a feladat.
>
> Hogyne, csak van nehany szepseghibaja... Pl rossz a tomeg/teljesitmeny
> aranya, valamint egy normalis frekivalto tobb 10..100 rugo...

Viszont valamiert megis nagyon kedvelik ezt a megoldast. Az osszes ciki helyen,
ahol szukseg van az aszinkron motor igenytelensegere, vagy a karbantartason
akarnak sporolni, mindenutt ezt hasznaljak. (galvanuzemi daru mindenfele
motorjai, liftek, stb).
De meg egeszen elkepeszto alkalmazast is lattam: kezi vegyeszeti szivattyu. A
motor es a hozza tartozo frekivalto mind benne volt a cso tetejen levo zart
terben, a motor meg valami csavarszivattyut vagy mit hajtott meg a cso aljan.
Belenyultak vele a tartalyba a hosszu csovel, es a fogantyu alatti szerkezet
alatt jott ki a le.

Persze joval egyszerubben meg lehetett volna oldani egy altalanos kommutatoros
motorral, de ehelyett ezt a joval bonyolultabb megoldast valasztotta a gyartoja
valamiert. Es persze itt nem volt mar rossz a teljesitmeny/tomeg arany, mert
bazi nagy frekivel ment az aszinkron motor, nem 50Hz-cel.

Adatom nincs, de siman el tudom kepzelni, hogy csak a fordulatszam miatt olyan
jo a kommutatoros motor. Siman el tudom kepzelni, hogy egy 40-60ezerrel porogni
tudo aszinkron motor kisebb lenne a kommutatoros tarsanal azonos teljesitmenyek
eseten. Hogy aztan a hozza tartozo frekivaltoval egyutt is, az mar kerdeses,
mindenesetre hogy joval zajtalanabb, es joval uzembiztosabb, az biztos. Es a
lenyeg: meg lehet csinalni tomitettre, mig a kommutatorosnal a forgoresz
hoturese (tekercs) miatt valami atszellozesre mindenkeppen szukseg van, ami
nagyon sok uzemvitelnel nagy hatrany. Vagy nagyon tul kell meretezni, es akkor
ott vagyunk, ahol a part szakad. Termeszetesen az aszinkron motor forgoresze is
melegszik, de ettol nemfog neki atutni a tekercs-szigetelese. :-)

hjozsi




More information about the Elektro mailing list