Fagyaszto kompresszor

norbimagan norbimagan at vnet.hu
Sun Aug 8 13:10:52 CEST 2004


Szia!

Feladó: "Pihelevics Istvan" <pihe at fibermail.hu>
>Faterek fagyasztoszekrenye (cca 8-10 éves Florida ICE-122-E) ujabban
atgondolta eddigi 
>tevekenyseget es nem hajlando "pocc-roff" mukodni, mondhatni "rugasra"
indul. Tehat ha a 
>kompresszor leall, akkor tobnyire csak a kompresszor kocogtatasara
hajlando elindulni. Mivel 
>en meg eletemben nem szedtem szet ilyen kutyut, az lenne a kerdesem,
hogy lehet-e/szabad-e 
>ezeket hazilag szetszedni javitani. Hatha valami karbantartas jellegu
tisztogatas segitene 
>rajta.

A megallasnak tobb oka lehet, a gyogymod hasonlo. Lehet, hogy belul nem
erintkezik az elektromos csati, mert meglazult. Lehet, hogy szorul a
dugo, es nem birja a moci inditani minden pozicioban, ahol megall a gep.
Lehet, hogy idonkent egy-egy szemcse megakasztja. Lehet szeleplap hiba
is, de ez nem vsz., mert akkor nem is nagyon hutene...

No, azert magyarember nem ugrik a kereskedohoz azonnal, ha szeret
barkacsolni, es igazan szereti a szakmajat. :)))) Mi pedig egy ilyen,
kreativ nemzet vagyunk, minden egyeb hireszteles, illetve nepbutitasi
kiserlet ellenere... Ugyhogy munkara fel! ;) 
Az lehet, hogy rezsi oraberben szamolva annyi ra fog menni, mint egy uj
kompresszor ara, de legalabb tanulsz belole. 

Szoval jo hirem van: 90%-ban javithato. Rossz hirem is van: fel napod
ramegy, illetve tudni kell hozza cefetul jol ivhegeszteni

Javitasi technika: 
1., Van egy bajusz, ami kijon a kompresszorbol, ennek a neve
"toltocsonk". Ezt a forrasztashoz jo kozel elvagod csovagoval, gaz
kimegy a szabadba. (Egyik haver csinal olyat, hogy a gazt egy tartalyba
atpumpalta, majd vissza, igy recycled a cucc, de kezdonek ezt nem
ajanlom...)
Fontos, hogy a freon olajat is visz majaval, ezert erdemes nem a
damasztabrosz mellett gyakorolnod a leeresztest. :)))

2., Kiszelloztetsz alaposan, mert a freon onmagaban nem veszelyes, de ha
nyilt langhoz jut, akkot egy foszge'n nevu, nagy koncentracioban igen
kellemetlen hatasu, kis koncentracioban, tartosan belelegezve elbutulast
okoz ideggaz lesz belole...

3., Langforrasztopisztoly, vagy benzinlampa, esetleg szenkefes
elektromos forrasztoval rezcsovek felhevitenek, kompresszorrol a
toltocsonk kivetelevel kihuznak. (Ijedtsegre semmi ok: 2 cso az egesz.
:) )

4., Szigszalaggal azonnal minden jo vastagon beteker, mert ha levego
megy a frigoba, esetleg nedvesseg, vagy szennyezes, akkor tobb lesz a
macera osszeszereleskor. A kompresszornal meg azert, mert 3...4dl olaj
var arra, hogy a nyakadba omoljon...

5., Kompresszort az also negy csavarral kicsvarod. (ket, 12...17-es
dugoskulcs fogja).

6., A http://www.tar.hu/norbimagan/pneumatika.htm weboldalon leirtaknak
megfeleloen szetvagod a kompresszort egy flex segitsegevel. !!!Vigyazat,
csak olajfilmig vagni. Ha atvagod az egesz hazat, akkor tobbet nem lehet
rendesen visszazarni!!! Ettol kezdve erdemes pormentes helyen dolgozni,
es az Istennek se porolni, vagy hirtelen mozdulatokat vegezni, hogy por
szallhasson fel... Levagas elott erdemes megjelolni a teto poziciojat
pontosan, mert maskeppen osszerakasnal az ember felorat tekergeti, mire
helyretalal...

7., Miutan levetted a skalpjat, erdemes megnezni, nincs -e veletlen
kontakthiba a belso villamos csatlakozonal. (Ellenallasmero) 20Ohm
koruli ellenallast fogsz merni a tekercsek kozott, kb. 40-ohmot, ha a
kettot mered sorosan. :) Ha szakadas van, akkor szet se kell szedni a
kompit, a klipszet lehuzod, lemezeket osszebb hajlitod, visszarakod, es
orulsz veszettul, mert lehet visszazarni a kompit, meg van javitva...
:)) Ez ritka, de elofordul neha. A rugo elfaradhat... Egyebkent ezt
szetszereles elott is ki tudod persze merni, de ugyis szet kell termelni
a masinat, vagyis lenyegtelen, hopgy most mered ki, vagy korabban. :))))

8., Ha nem elektromos kontakthiba okozza: az olajat leonteni egy
edenybe, es pl. kopott zoknikon, vagy rossz lepedodarabon atszurni. 

9., Felso tartorugoknal a lemezke kihajlit. Ettol kezdve ketemberes a
melo. Egyik tartja a belso reszt, hogy nehogy a reztekercs a fenekhez
koppanjon. A masik egy fogoval kiakasztgajta a 3db. Felfogato rugot.
10-es dugoskulccsal a nyomocso csavarjat lecsavarozni,csovet finoman,
ovatosan felrehajtani. !!!Vigyazat, acelcso, konnyen eltorheted, ha
sokat hajlitgatod!!! Ezutan szepen kihuzod a belso reszt, es mely
levegot veszel: a nehezen tul vagy. :)

9Aa., Fontos hogy a flexelt hazat, illetve tetot rendesen lesorjazd,
nehogy valami forgacs belehulljon uzem kozben a gepbe.

10., A belsot puha, tiszta szovetre teszed, fektetve. Tekercsre
veszettul ugyelve, nehogy megseruljon. Szepen a lendkereket
korbeforgatod, hogy mennyire jar szepen. Vsz. az a bibi, hogy 
A lehullo femforgacsot az olaj keringetese kozben visszahordta a
hengerbe, es annak belso feluletebe beekelodott egy forgacs. Vsz. ossze
is karistolta kisse a hengert. Az is lehet, hogy az olaj felhevult, es
beegett a dugattyu. Kellemetlen, de ettol meg nem kell eldobni semmit.
Fel kell szepen polirozni egy vizpapirral, es minden OK. Kicsit
csokkenni fog a kompresszio, de ezt eszre sem fogod venni uzem kozben,
csak ha a vegnyomast mered, akkor latod, hogy 19...21 bar helyett
12...17-et fog nyomni. Kit erdekel? Par masodperccel legfeljebb tobbet
fog jarni a komresszor. :))) Az olajfilm sokat tomit...

11., Ehhez a hengerfejnel levo 4 acelcsavart kicsavarod, altalaban 7-es
dugos, vagy vellaskulcs viszi. Ha nem akar enyhulni a csavar, akkor
ovatos alatamaszta kozben egy 5-kilos kalapaccsal megsimogatod a
buksijat. Ekkor szinte ketujjal le lehet tekerni, mert meglazul a teljes
hosszon az orso. Erdemes megjegyezni, hogy itt minden edzett,
acelcsavar, ami aranyarban van, es mas nem jo helyette. Tehat keretik
nem szetszorni, vagy megfurdetni a muhely poraban, esetleg
berozsdasitani. :))) A helyuk a leeresztett olajban van.

12., A hengerfej altalaban egy vekonyka klingerit tomitessel van
felfogatva. Ezert csavarhuzoval feszegetni nem celszeru. Egy apro, finom
koppintas az 5-kilos kalapaccsal, oldalrol ra, es a nyiroero szepen
leveszi a kupakot, anelkul, hagy barmi megserulne.

13., Ezuten ertelemszeruen szepen szetszeded a hengert, ki a dugot.
Vizpapirral szepen kipolirozod, amennyire finomra tudod. Sok nem kell,
csak a fenye jojjon vissza, illetve a karcok tunjenek el. Puha ruhaval
mindig torolgeted, hogy femszemcse ne maradjon a kornyeken...

14., Petroleumban, vagy "farmerfenyben" (petroleum helyett ez kaphato
manapsag, alkohol, illetve petroleum kevereke, szoval szelloztetes
javallott...) szepen kimosod, kiaztatod. A tekercseket is! Akkor jo, a
az oldat aljan a femszemcsek szepen leulepszenek, es semmi se marad a
belsosegeken. Fontos, hogy a petroleum utan gyorsan olajozni kell, mert
par ora alatt rozsdasodni kezd! !!!Vigyazat, a kompresszorolaj speci
anyag, idegen olajjal nem keverheto, mert kihabosodik azonnal es
tonkremegy. Tehat eszedbe se jusson, idegen olajat hasznalni.!!!
A szeleplapokat erdemes megnezni, es kulonos gonddal kezelni. Rozsdat
tisztitani roluk, ha van.
Az is fontos, hogy ne tord el, mert nekem eszem sincs, hazilag mivel
tudnam potolni. Lenne melo vele rendesen, mire kireszelgeted... :OOO

15., Semmit ki nem hagyva szepen osszeszereled a kompresszort. Akkor jo,
ha kis olaj utan ket ujjal, mint valami propellert tudod lokdosni a
lendkereket. Korbeforgatva sehol nem akadhat!
Ha akad, akkor vissza a 13-as pontra. :O

16., Az elektromos csatit a helyere nyomod. Az olajat nem toltod vissza
egyelore, hanem szepen kezzel megkened a dugot, s forgatod a tengelyt.
Ezutan (max. 3sec!!) rovid idore aram ala helyezed a gepet. Ha minden
probainditaskor felporog, akkor meg van javitva a masina. Nagyon
ovatosan probalgasd, mert pillanatok alatt tulhevulhet a tekercs.
Ezenkivul a tengely belso resze egy huzagolt cso, ami szokoutkent a
belso olajat a fenekrol a haz tetejere sprickeli.
Ezert ha olaj lenne a kompiban, regen szemen lotted volna magad vele, es
most veszttul vakargatnad a szemed, vagy a hajad... :))))))) Szoval
esszel...

17., Atszurt olaj visszatolt. Ha tudsz kerni hutosoktol ki olajat, akkor
azzal lehet a vesztesseget potolni. Ha nem tudsz, akkor sincs nagy baj.
Altalaban 1...3dl koruli mennyiseg van a kompresszorban. Ha legkompinak
akarnad atalakitani, vagyis nincs freon a rendszerben, akkor 1/3-reszig
kellene toltened, de igy a gazban is van eleg olaj. Szoval nem veszes
annyira a dolog. Megegyszer mindent ellenorzol, pl, a felfuggeszto rugok
nem akarnak -e leakadni. Jo kis szivas lenne ugyebar, ha lehegesztes
utan lehetne flexelni ismet...

18., Haz felso perem es a teto alaposan zsirtalanit, felkeszul a
hegeszteshez. Ez azert fontos, hogy az egett olajszarmazek lehetoleg ne
szennyezze a belso cuccokat.

19., Itt jon a feketeleves: Kupak helyere tesz. Ha bejelolted a helyet,
akkor nincs bibi. Ha nem jelolted be, akkor meg kitalalod a
flexnyomokbol, illetve a magasitott resz pozicioja alapjan, hogy kell
ratenni, hogy ne verjen bele forgas kozben a gep. Ezutan vizes rongyokba
alaposan betekered a kompresszor also reszet, majdt ovatosan ivvel
visszahegeszted a tetejet. Fontos, hogy hermetikus legyen a hegesztes,
es ne egjen at a haz, sot tul se melegedhessen. Ezert idonkent edemes
szunetet tartani, hogy lehulhessen a gep. Ez egy feloras kinszenvedes.
Ha kesz, akkor minden csonkot bedugsz, majd pl. suritett levegovel
(autopumpa) felpumpalod a kompresszort, es megnezed szappanhabbal, hogy
nem-e bugyog valahol. Ha nem, akkor orulsz. Ha igen, akkor hegesztesz
egy keveset rajta, hogy ne sziszegjen. :) Olyan ez, mint a kerekpar
foltozasa, csak kicsit kemenyebb anyagokkal. :) Teny, hogy a muvelethez
kell nemi gyakorlat, szoval egy kidobott kompresszoron gyakorlatoznek a
helyedben eloszor...

20., Fel napot hagyod allni, es egy nyomasmeron figyeled, hogy nem
ereszt-e megis. Ha a nyomast teljesen megtartja, akkor a kompresszor
javitassal elkeszultel.

21., A mar ismertetett szetszerelesnek megfeleloen most osszeszereled a
frigot. Csoveket visszadug, behegeszt, csavarok vissza, elektromos
csatik a helyukre.

**************
Ha ideaig megvagyok, beszelnek a helyedben egy hutoszerelovel, hogy a
tobbit mar O vegezze el, mert nincs hozza anyagod es szerszamod...
**************
22., Erdemes a hutoben levo szurobetetet kicserelni. Ez egy ezres, nem
halalos ara van.

23., A gepet alaposan le kell vakuumolni, (celszeruen egy masik
kompresszorral....) a vakuumot rajta hagyni egy jo orara, mikozben a
vakuumszivattyot par perce be-be inditani, hogy a kotott gazok, vizpara
zome eltavozzon. Ha igazan preciz akarsz lenni, akkor szaritott
nitrogennel feltoltod a gepet, majd ujra vakuum. Ezt nevezik nitrogenes
atoblitesnek. 2...4-szer szoktunk obliteni, de a szerelok zome ezzel nem
pepecsel, a szuro a tobbit ugyis megfogja... Azutan 25...35dkg gazzal
kell feltolteni a gepet. Fu alatt lesz persze vsz. a gaz, mert
kornyezetvedelmi okokbol ezt mar nem forgalmazzak, ha regebbi geped van.
A szerelo el fogja majd mondani, hogy mekkora agyament
baromsag+nephulyites ez a mizeria, illetve valojaban mire megy ki az
egesz. Ami engem illet, nem offto-zok neki. Eljen a globalizacio+a
velejaro multik, es kesz. 

>Udv: Pihe,
>"Ha csak az ismert dolgok érdekelnének, lakatosnak mentem volna" -
Albert Einstein

 :))))) Pedig ez a frigo csak egy  mezei lakatos cucc.


Udv.:
        Norbi.




More information about the Elektro mailing list