Forgo motor stab. hatasa

Hidvegi Jozsef jhidvegi at ax.hu
Wed Aug 4 00:59:53 CEST 2004


> És vajh mi _tartja_ az egész lendkerekes históriát?
> Hogyan _rögzíted_ a buszhoz?
> Levitációval van ott?

Végülis elvileg nem rossz ötlet, ahogy a giroszkópban is meg van oldva a kis
veszettül forgó tömeg csapágyazása, sőt, a hajtása is (kaphat áramot is), csak
éppen az a baj, hogy a buszban le is kéne venni a lendkerékről a delejt,
másrészt a lendkerék átmérője valszleg összemérhető lenne a busz szélességével,
tehát nem nagyon dőlögethet erre-arra a jószág, mert a végén beleverne a
padlólemezbe meg a földbe.

Aztán ha a giroszkóp szerkezetét elnézegetjük, látszi, hogy nem egy lapos
valami. Az is igaz viszont, hogy a busznál adott kötött útvonalakon lehet tudni,
hogy mennyi lesz a max dőlése, és végülis a pörgettyűt lehetne egy csuklós
szerkezettel alul talpcsapágyazni, meg valami kardánszerű cuccal a hajtányt
levenni, kivinni oldalirányba. Még az is lehetne, hogy az egész szerkezet benne
van a lendkerék belsejében, mert az fölül csak egy lemez szinte, és a
szerkezeten kívül, mint egy lefele fordított lapos csésze, ott van a nagy bazi
tömeg. Statikusan is oké, mert a súlypont felett van felfüggesztve.

Mondjuk egy egyszerűnek tűnő szerkezet: gömb fészekben levé fél golyó, rajta
talpcsapágy, aminek persze rendes csapágy szerepe is van, benne a lelógó
tengelyen lóg a rettenetes tömeg. :-) Innen jön le egy kardánszerűség, jó
röviden, ami kúpkerékkel viszi át a hajtást egy villanyász motorra. A
villanymotor kell, mert a fékezésekkori energiát vissza kéne rakni.... De ez már
nem a téma része.

Irdatlan szerkezet lenne mindenképpen. Kis számolás, persze biztosan megtették
már százan, milliószor precízebben és jóval közelebb a valósághoz.

A busz egyenletes 40-nel haladásához kelljen mondjuk 15kW. Várjuk el a
lendkeréktől, hogy ezt a 15kW-ot képes legyen végállomástól végállomásig
biztosítani. A táv legyen 10km, ha ezen egyenletesen végigmegy 40-nel, az
negyedóra. (Persze sok helyen megáll, a menetidő nagyobb lesz, de a
megállás-fékezés energiája egyenlítődjön ki. A kiindulási teljesítményen van
akkora hiba, hogy ez beleférjen.)

A kerék átmérője legyen 2m, ez még belefér, a tömeg jószerivel a kerület mentén
lenne, egy acélgyűrű (kell a szilárdság is). A tömege legyen mondjuk 2 tonna, az
kb hatoda egy normál buszénak. Ez 250 liternyi vas, ami a középátmérőt 1,8m-re
választva egy kb 5,6 m-en oszlik el, azaz egy 2x2 dm2-nél nem sokkal nagyobb
"sonka" lenne. Egész filigrán, nem?

Engedjünk meg neki egy olyan 10kp/mm2-es igénybevételt. Ezt az acélok bármelyike
tudja. Ez a 40ezer mm2-es keresztmetszeten egy 400ezer kp-os, azaz 4e6N erőt
jelent.
Ezt (a kazánképlet elvén számolva) elosztva az átmérővel (1800mm) kijön, hogy
mennyi centripetális erő keletkezik a sonka 1mm-es darabkáján: 2200N. Ennek a
darabkának a tömege 0,31 kg körüli. A centripetális gyorsulás tehát 7ezer m/s2.
Ehhez kb 80m/s kerületi sebesség tartozik.

Jé, rémesen egyezik az adat azzal, amit a vákókorongokra szoktak megadni, pedig
nem onnan indultam ki ám!

De folytatva: a tárolt energia durván 0,5*2000kg*(80m/s)^2=6,4MJ. Ezt elosztva a
szükséges 15kW-tal kijön egy 430 mp-es, azaz kb 7perces üzem. :) Fent 15 percet
céloztam meg, amiből az köv. hogy 4 tonnás lendkerék kell minimum ilyen méretek
mellett.

Mit mondjak, én be lennék szarva, ha alattam forogna egy ilyen hatalmas tömegű
dög úgy, hogy 80m/s, azaz majdnem 290 km/h kerülti sebessége van! Szerintem ha
meg is csinálható, kevés ember van, aki ezt a felelősséget elvállalja, vagy
mások hagyják neki, hogy ezt elvállalhassa.

Érdekes lehet az a számítás is, hogy ennyi energiát mekkora aksi tud tárolni.
Lehet, hogy az jóval kisebb lenne 4 tonnánál? Azt azért könnyebb úgy
biztosítani, hogy ne legyen nagy baj. Bár az aksi gyártás, üzemeltetés... jóval
környezet-szennyezőbb, bár fene tudja. A vasolvasztás sem egy patikameló.

Az viszont hótbiztos, hogy a kb 200 liter gázolajban, ami simán befér egy busz
tankjába, nagyságrendileg is több energia van. A tankolás jóval rövidebb idő,
mint akár az aksit tölteni, de akár a lendkereket felpörgetni. Ha 15kW-ot 7 perc
alatt lehet leszedni, akkor 1 perc alatt 100kW-tal lehet felpörgetni, ammeg má
nem piskóta egy motor! Főleg, ha a végfordulatszámot mindössze 850/percnek
vesszük, a nyomaték rohadt nagy.

hjozsi



____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu




More information about the Elektro mailing list