Forgo motor helyett KA26 helikopter

bela bagameri at freestart.hu
Tue Aug 3 16:51:10 CEST 2004


>>Az említett helikopterhez volt szerencsém, rettentően bonyolult a
>>szerkezet, még akkor is, ha figyelembe veszem, hogy a helikopter
>>egyébként sem egy egyszerű darab.
> 
> 
> Ez erdekelne. Miben sokkal bonyolultabb?

A helikoptert ugye vezetni is kell.

Szabályozni az emelkedését - süllyedését (kollektív gázkar, vagy hogy a 
csudába hívják, a pilcsi a bal kezével kezeli): ez úgy néz ki, hogy a 
rotorlapátok állásszögét növeli - csökkenti a pilóta, méghozzá az összes 
rotorlapátét, egyszerre, a körülfordulás teljes ideje alatt. nagyobb 
állásszög = nagyobb felhajtóerő, tehát a gép emelkedik függőlegesen. 
Ehhez persze több lóerő is kell, de ennyire ne mélyedjünk bele, magam is 
csak szőrmentén ismerem a helikopter repülését.

Továbbá a 3 tengely körül is el kell forgatni a gépet.
Függ. tengely körüli elforgatás (oldalkormány): az egyik lapátsor 
állásszöge nagyobb, a másik annyival kisebb lesz. Ettől az egyik irányba 
forgó lapátsor légellenállása nagyobb, mint a másiké, tehát a gépre 
nyomaték hat, ami elfordítja a függ. tengely körül.

Hossz- és kereszttengely körüli elforgatás (magassági- illetve 
csűrőkormány), ezt a lapátok állásszögének ciklikus változtatásával 
oldják meg. Pl. a kereszttengely körül a magassági kormány (ez a neve, 
nem ez hat. meg, hogy milyen magasan repül, hanem hagyományból maradt 
rajta az elnevezés) segítségével kormányozzuk a gépet. Ha előre akarom 
bólintani, akkor a körülfordulás közben éppen a gép hátuljánál levő 
lapátok állásszögét meg kell növelni, az elöl járó lapátok állásszögét 
csökkenteni. Ettől a rotor forgási kúpja előre dől, vele a gép is, és 
elindul előre felé, mert a légerők eredőjének lesz egy előre mutató 
komponense.

Hasonló  elven lehet a hossztengely körül is elfordítani a gépet - 
"bedönteni a kanyarban" - csak ott akkor változtatnak az állásszögön, 
amikor jobb- illetve baloldalon jár éppen a rotorlapát.

Namost, ha eddig túl egyszerű lett volna: a két rotorlapát-sorral 
felszerelt helikopteren ugyanezeket a műveleteket kell elvégezni, de 
mind a két lapátsorral, úgy, hogy a vezérlés valahol a tengely környékén 
tud csak átmenni az alsó lapátsor síkján ...

Ráadásul a KA26 egy szovjet konstrukció a '60-as évekből, annak 
megfelelően van benne anyag rendesen. A két - egyenként valami 250 - 300 
LE körüli - motorja éppenhogy elbírja a gép saját súlyát. Üresen (pilóta 
+1 utas) valami 95% körüli teljesítményen mennek a motorok, a többi a 
tartalék. Hogy ezzel hogy emelnek fel X liter vegyszert, azt máig se 
értem, de valahogy megcsinálják.

Akit bővebben érdekel, van egy olyan, hogy:

helikopter.lap.hu

innen elindulva sok okosságot lehet olvasni, az én leírásomnál 
korrektebbeket is.

Üdv: béla


____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu




More information about the Elektro mailing list