Forgo motor helyett KA26 helikopter
bela
bagameri at freestart.hu
Tue Aug 3 16:51:10 CEST 2004
>>Az említett helikopterhez volt szerencsém, rettentően bonyolult a
>>szerkezet, még akkor is, ha figyelembe veszem, hogy a helikopter
>>egyébként sem egy egyszerű darab.
>
>
> Ez erdekelne. Miben sokkal bonyolultabb?
A helikoptert ugye vezetni is kell.
Szabályozni az emelkedését - süllyedését (kollektív gázkar, vagy hogy a
csudába hívják, a pilcsi a bal kezével kezeli): ez úgy néz ki, hogy a
rotorlapátok állásszögét növeli - csökkenti a pilóta, méghozzá az összes
rotorlapátét, egyszerre, a körülfordulás teljes ideje alatt. nagyobb
állásszög = nagyobb felhajtóerő, tehát a gép emelkedik függőlegesen.
Ehhez persze több lóerő is kell, de ennyire ne mélyedjünk bele, magam is
csak szőrmentén ismerem a helikopter repülését.
Továbbá a 3 tengely körül is el kell forgatni a gépet.
Függ. tengely körüli elforgatás (oldalkormány): az egyik lapátsor
állásszöge nagyobb, a másik annyival kisebb lesz. Ettől az egyik irányba
forgó lapátsor légellenállása nagyobb, mint a másiké, tehát a gépre
nyomaték hat, ami elfordítja a függ. tengely körül.
Hossz- és kereszttengely körüli elforgatás (magassági- illetve
csűrőkormány), ezt a lapátok állásszögének ciklikus változtatásával
oldják meg. Pl. a kereszttengely körül a magassági kormány (ez a neve,
nem ez hat. meg, hogy milyen magasan repül, hanem hagyományból maradt
rajta az elnevezés) segítségével kormányozzuk a gépet. Ha előre akarom
bólintani, akkor a körülfordulás közben éppen a gép hátuljánál levő
lapátok állásszögét meg kell növelni, az elöl járó lapátok állásszögét
csökkenteni. Ettől a rotor forgási kúpja előre dől, vele a gép is, és
elindul előre felé, mert a légerők eredőjének lesz egy előre mutató
komponense.
Hasonló elven lehet a hossztengely körül is elfordítani a gépet -
"bedönteni a kanyarban" - csak ott akkor változtatnak az állásszögön,
amikor jobb- illetve baloldalon jár éppen a rotorlapát.
Namost, ha eddig túl egyszerű lett volna: a két rotorlapát-sorral
felszerelt helikopteren ugyanezeket a műveleteket kell elvégezni, de
mind a két lapátsorral, úgy, hogy a vezérlés valahol a tengely környékén
tud csak átmenni az alsó lapátsor síkján ...
Ráadásul a KA26 egy szovjet konstrukció a '60-as évekből, annak
megfelelően van benne anyag rendesen. A két - egyenként valami 250 - 300
LE körüli - motorja éppenhogy elbírja a gép saját súlyát. Üresen (pilóta
+1 utas) valami 95% körüli teljesítményen mennek a motorok, a többi a
tartalék. Hogy ezzel hogy emelnek fel X liter vegyszert, azt máig se
értem, de valahogy megcsinálják.
Akit bővebben érdekel, van egy olyan, hogy:
helikopter.lap.hu
innen elindulva sok okosságot lehet olvasni, az én leírásomnál
korrektebbeket is.
Üdv: béla
____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
More information about the Elektro
mailing list