Forgo motor stab. hatasa

bela bagameri at freestart.hu
Mon Aug 2 11:22:40 CEST 2004


> Fogjunk egy forgo kereket, tegyuk egy allvanyra, es oldalrol lokjuk meg 
> az allvanyt. 

Nem. Fogsz egy biciklikereket, a tengely egyik (!) végét egy madzaggal a 
plafonhoz kötöd. A másik vége a kezedben van, a tengelyt vízszintesen 
tartod.
Most jól felpörgeted a kereket.
Ezután engedd el a kezedből a tengely végét, a másikat a madzag tartja: 
a kerék továbbra is forog, a forgás síkja viszont elfordul, szép lassan, 
függőleges tengely mentén, körbe - körbe.

A jelenséget a fizikakönyvben a forgó mozgások fejezetében lehet 
megtalálni, precesszió címszónál.

Konyhaszintű magyarázat: A. Zsabrov: A repülés elmélete és technikája c. 
könyvében. Antikváriumban elő szokott fordulni a kötet.

Autónál semmi jelentősége, mert a forgó tömegek perdülete is, és a 
precessziója is csekély.

Motoros repülőgépen viszont igen jelentős. Elöl forog a légcsavar, ha 
megemeled a gép orrát, rögtön elfordul a gép a függőleges tengelye 
körül, ha nem akarod, hogy elforduljon, a kormányokkal kell ezt 
megakadályozni.

És valóban: ez az a jelenség, ami a lendkerékkel hajtott buszok 
elterjedését lehetetlenné teszi. Kellő energia tárolásához ugyanis nagy 
átmérőjű lendkerék kell, aminek a tömege a kerület mentén van. Ilyet 
mechanikusan csak úgy lehet elhelyezni, ha a tengelye függőleges, az meg 
felborítja a buszt, ahogy Józsi írta. Ha vízszintes tegelye volna, és 
hosszirányba építenék be, akkor nem borítaná fel a buszt, hanem előre - 
hátra bólintana. Csak így meg nem lehet akkora lendkereket berakni, hogy 
a forgási energiája számottevő legyen.

Üdv: béla


____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu




More information about the Elektro mailing list