Forgo motor stab. hatasa
bela
bagameri at freestart.hu
Mon Aug 2 11:22:40 CEST 2004
> Fogjunk egy forgo kereket, tegyuk egy allvanyra, es oldalrol lokjuk meg
> az allvanyt.
Nem. Fogsz egy biciklikereket, a tengely egyik (!) végét egy madzaggal a
plafonhoz kötöd. A másik vége a kezedben van, a tengelyt vízszintesen
tartod.
Most jól felpörgeted a kereket.
Ezután engedd el a kezedből a tengely végét, a másikat a madzag tartja:
a kerék továbbra is forog, a forgás síkja viszont elfordul, szép lassan,
függőleges tengely mentén, körbe - körbe.
A jelenséget a fizikakönyvben a forgó mozgások fejezetében lehet
megtalálni, precesszió címszónál.
Konyhaszintű magyarázat: A. Zsabrov: A repülés elmélete és technikája c.
könyvében. Antikváriumban elő szokott fordulni a kötet.
Autónál semmi jelentősége, mert a forgó tömegek perdülete is, és a
precessziója is csekély.
Motoros repülőgépen viszont igen jelentős. Elöl forog a légcsavar, ha
megemeled a gép orrát, rögtön elfordul a gép a függőleges tengelye
körül, ha nem akarod, hogy elforduljon, a kormányokkal kell ezt
megakadályozni.
És valóban: ez az a jelenség, ami a lendkerékkel hajtott buszok
elterjedését lehetetlenné teszi. Kellő energia tárolásához ugyanis nagy
átmérőjű lendkerék kell, aminek a tömege a kerület mentén van. Ilyet
mechanikusan csak úgy lehet elhelyezni, ha a tengelye függőleges, az meg
felborítja a buszt, ahogy Józsi írta. Ha vízszintes tegelye volna, és
hosszirányba építenék be, akkor nem borítaná fel a buszt, hanem előre -
hátra bólintana. Csak így meg nem lehet akkora lendkereket berakni, hogy
a forgási energiája számottevő legyen.
Üdv: béla
____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
More information about the Elektro
mailing list