Forgo motor stab. hatasa
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at ax.hu
Sun Aug 1 22:10:47 CEST 2004
>Na, alighanem ezt holnap újra kell gondolnom.
>Mert azt hiszem, tényleg a gyorsulása / lassulása
>lehet izgalmas, amúgy "csak" giroszkóp.
>Qrvára nem értem.
Beletalaltal! Giroszkop! A motor ugy viselkedik, mint a giroszkop.
Itt konkretan: vizszintes tengely korul forgo tomeg, ugy forogjon, hogy a folso
resze tolunk elfele, es keresztben all, ha elore nezunk. (vektorosan a
forgasirany a jobbkez szabaly szerint balrol jobbra mutato vektor, azaz a jobb
kezunk ujjai mutatjak a forgasiranyt, a huvelykujj a vektor iranyat.)
Ekkor elfordulunk ezzel a cuccal balra. Ennek hatasara a dog bal oldala
felemelkedi, jobb oldala lesulyed, azaz ki akarja boritani a kasznit a
kanyarbol.
Ha forditva forog, akkor meg be akarja donteni. Allando fordulatszamnal!!!! Ez
fontos, hogy nem a gyorsulas-lassulas szamit.
Egy hossziranyu motor, mit pl a zsiguli, ahol a fent ecsetelt vektor hatrafele
mutat (ezt tudom), balra kanyarodaskor le akarja nyomni az auto elejet, jobbra
kanyarodaskor meg folemelni. De ezt a hatast a budos eleletben nem vettem eszre,
pedig sokaig volt zsigulim.
Lehet, hogy ezek a hatasok miatt nem valt be az a fajta autobusz, aminek a
padloja alatt egy irdatlan nagy tomeg forog, mint hajtoenergia tarolo? Bar az
fuggoleges tengely korul forogna, ha jol emlexem a koncepciora, de egy hirtelen
lejtore fordulva lehet, hogy felborulna a busz oldalra. :-) Meghozza - kis
filozas - ha a forgas vektora folfele mutat, akkor balra akar borulni a busz.
Biztosan sokan csodalkoznak, hogy honnan tudom ilyen gyorsan kitalalni, vagy
biztosan bloffolok. Ha erdekes, a kov ilyen levelben leirom, eleg szemleletes,
es tenyleg konnyu eldonteni. :)
hjozsi
____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
More information about the Elektro
mailing list