3 fazis / 1 fazis

norbimagan norbimagan at vnet.hu
Mon Apr 26 21:59:58 CEST 2004


Sziasztok!

Mg:
>Jol emlexel. Annyit tennek hozza, hogy ez az okolszabaly ezer helyen 
>ezer
>kulonbozo ertekkel olvashato nagyjabol 65..75uF/kW kozott.

Ooopsz, ennyire azert ne egyszerusitsuk le a dolgot. :)))) Azert tegyuk
hozza, hogy tobbfajta kapcsolas is elkepzelheto. Ennek a bemutatottnak
annyi a problemaja, hogy az inditonyomatek rendivul alacsony, illetve a
hatsfok is eleg gyatra. Lehet nagyobb inditasi, igaz valamivel kisebb
uzemi nyomatekot elerve kisebb fogyasztast biztositani a gepunknek.
Ajanlok egy masik kapcsolast kiprobalasra tehat, csak elotte TXT-ben
bemutatom a korabbit, hogy jobban lehessen latni a kulonbseget.

Remelem, latszani fog a rajz:
Ugye a motor kapocslece valami ilyesmi uresen: (ABC azonos betui a 3-3
osszetartozo tekercsvegeket jeloli azok szamara, akik nem ismerik a
belso bekotest.)

B C A
O O O

O O O
A B C

A korabban kozolt bekotes:
(Delta eseten a hidak fuggolegesen vannak felrakva - kezdo veget a vegzo
vegre, ilyen a tekecsek bekotese a kapocslec alatt, de ezt most nem
tudom igy TXT-ben "felrajzolni", hogy ne legyen zavaro.))

O O O
| | |
O O O
R C N

S a C masik sarka megy iranytol fuggoen R/N hidakra.

Marmost a tuningolt verzio pedig igy nez ki:

N R C
O O O
|
O O-O

Forditott iranynal: 

O O-O
|
O O O
N C R

Mint lathato az uzemi fazis ket sorbakotott tekercs, a segedfazis pedig
egyetlen tekercs kondival soros kombinacioja, tehat alapvetoen maskepp
fog dolgozni, mint a joval kozismertebb Steinmetz-kapcsolas.
(Emelekeztetoul: Az ismertebb kapcsolasnal a fofazis kapott egy
tekercsen full kakaot, es a segedfazis ket soros tekercsbol allt,
amelyik egyiken a paralel kondi.)

Termeszetesen R-re a fazist, C-re a kondit, N-re a nullat kell kotni. A
kondi masik fele a fazisra megy mindig. Szoktunk nagyobb motoroknal
azutan olyat is csinalni, hogy az R-re kotendo kapocslecet egy aramrelen
keresztul kapcsoljuk a fazisra. Az aramrele kapcsoloerintkezoje pedig a
C uzemi kondival parhuzamosan kapcsol egy C-inditokondit, ami
tobbszorose az uzemi kondenzatornak. Ami engem illet, nekem ez a
kapcsolas jobban bevalt...de ki kell probalni mindkettot. Csodanak
termeszetesen ez sem csoda, de szerintem esetenkent jobb lehet az
elozonel. Aki nem hiszi, jarjon utana... ;-)

Mondjuk a 3fazisu motort alapvetoen nem 1fazisra terveztek, tul sokat
senki se varjon hat el tole ebben az uzemmodban jaratva...

Udv.:
         Norbi.




More information about the Elektro mailing list