repcsi - ernyo

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Fri Sep 5 14:41:58 CEST 2003


> Igen hajtomuvenkentit, mivel az f16nak csak 1 van, ennek te nezzel
> utanna...mellesleg az f16 sulya:felszallo - 10700kg, max:14970Kg
> ennek is utanna nezhetsz...
Jojo, mar korabban irtam, hogy belatom, valszleg mig29-et lattam kethajtomuvel.

> >>Ott a hajtomu mit se segit... gondold csak at, ha a gozkatapult
> >>berantja a gepet ami ugye sokkal nagyobbat rant mint amit a hajtomu
> >>tol akkor hogy is adodna ossze??? ha huzol egy trabantot 150-el az meg
> >>rakapcsolja a ket hengeret es nyomja meg 80-al akkor a trabant tol
> >>teged 230-al??? gondold csak at...
> HJ> Ez teljesen felresikott gondolat. Ezt is barki lathatta, folemelnek
> HJ> hidraulikusan egy jokora falat a gep mogott, ennek megy neki a sugar, ami
a
> HJ> hajtomubol kijon.
> Annak ehhez nem sok koze van... mi a felresiklott... gondolkozz mar..
> a gozkatapult azert van mert igy rantjak be, mivel a hajtomu nem tudja
> teljesiteni a gyorsulast, csak a kimozditashoz szukseges erot adja meg
> a fal... aztan ohne...onnan a katapult...
A trabantos hasonlat a felresiklott gondolat. A masik emilben leirom, mi az elvi
kulonbseg a kerekes es a raketaelvu hajtomu kozott, ezert qrva rossz a trabantos
hasonlat.
A gozkatapulttal nem "berantjak" a gepet, nem kurlbi az! Annak az a szerepe,
hogy a nagyon kicsi felszallopalyan elerje a gep azt a sebesseget, ami mar eleg
a levegoben maradasahoz. De ne mondd mar, hogy a gep sajat hajtomuvenek semmi
szerepe nincs! Leirtak sokan a kulonfele gepek toloeroit, ez azonos
nagysagrendben van a gozkatapult erejevel, max ez utobbi 2, max 3-szor akkora.
Tehat az erok igenis oszeadodnak!

Ezert marhasag ez:
> hat pedig nem mindegy, mert ha mar 100m/s onnan mar nem biztos hogy
> akkorat gyorsul... a te autodnal se mindegy hogy alo helyzetbol vagy
> 100rol gyorsulsz... ez a levegoben is igaz...attol hogy repulo meg nem
> csodaszarvas...:))
Nagyon alapvego dolgokkal nem vagy tisztaban Awol, ha nem tudod megkulonboztetni
az autoval valo gyorsulast a vadaszgep vagy barmilyen raketaelvu hajtomuvel
felszerelt targy gyorsulasat kulonfele sebessegeken.

> Ha megfigyeled a kifuto vege emelkedik minimalisan, a felhajto ero es
> a gep orra kozotti osszefuggesed butasag... ugyanis ahogy a katapult
> elengedi az orrnak emelkednie kell a hatso vizszintes vezersikok
> miatt... de ahhoz sok minden kell...nem beszelve arrol hogy emelkedni
> felszalaskor bizonyos szogben lehet csak, igy nem lehet emelni az
> orrat a gepnek... ha nagyobb a szog akkor eldurran a hajtomu es vege a
> dalnak...
Hat itt aztan jocskan irtal zagyvasagokat.
1. tudtommal nem minden repulegep anyahajo kifutoja vegzodik un. sancban. De ha
igen, akkor is, barmilyen iranyban is all a kifutopalya vege, a gep osszes
kereke eri a palyat, tehat a gep orra teljesen a haladas iranyaban van, majd
amikor elhagyja a palyat, ehhez kepest muszaj "zuhannia", az adott
korulmenyeknek megfelelo sikloszamnak megfeleloen. Ezutan fogja felemelni a gep
orrat, mert nem a tenger fele, vagy a tengerszint korul akar repulni, hanem
sokkal magasabban.
2. mi is durran el???? Elemelkedik a gep, aztan rovid idon belul akar
fuggolegesen folfele is iranyithatja a pilota. Amit lathattunk pl az elso
taszari bemutaton, ott a kifutopalya kozepe utan nem sokkal mar fuggolegesen
folfele ment az 5 db F16 egeszen addig, hogy mar nem is lehetett oket latni
szinte. Olyan gyorsan tortent, hogy gyorsulniuk is kellett folfele.
De ha a Harrier-re gondolok, annak a hajtomu sugara a fold fele iranyul, megse
akar semmi eldurranni.

> HJ> De egy normal felszallas a foldrol is pont annal a sebessegnel kezdodhet
el,
> HJ> aminel a gepre hato felhajtoero mar kepes a gep sulyat megtartani. Ez az a
> HJ> sebesseg, amivel a gep vizszintesen - ahogy mondod - kuszni :-) tud a
levegoben.
> Nincs vizszintes, lathattad a repnapon is hogy a lassu athuzast
> nagy szogben vegzik pont azert hogy a szarny termeljen felhajtoerot...
B.meg, en azt irtam, hogy vizszintes haladas!!! A gep megy vizszintesen, nem a
pozicioja vizszintes!

> Ateses akkor kovetkezik be ha a leszallasi sebesseg ala kerul a gep, a
Az atesest masvalaki pontosan leirta, mit is jelent ez a fogalom. Tehat nem igy
van.

> A Besenyei nem all meg, azt az extra 330 nem tudja, az csak ugy tunik,
> de az lassan sulyed, a megallast a szuhoj tudja az megall meg ha kell
> fuggeszkedik, meg megy is lassan elore ugy hogy akkora az allasszoge mint a
> szektamla...
Ez utobbit tudom, eleg latvanyos dolog.
Viszont Bessenyeivel keszult egy hosszabb riport, a sajat szajabol hallottam a
kovetkezot:
Neha eleg surun vannak a kulonfele versenyek, olyannyira, hogy nem oldhato meg a
gepek atszallitasa egyik helyszinrol a masikra. Ekkor van az, hogy az egyes
versenyzok megegyeznek, hogy az egyik gepe ide, a masike oda megy, azaz nem a
sajat gepukkel repulnek.
Na most a Besigyurinak egy ketuleses gepe van, es a nemet srac, akivel cserelt,
elmondta, hogy soha tobbe nem ul be versenyzni abba a gepbe. :-) Mert olyan szar
a sajatjahoz kepest. Ergo a Bessenyei gyakran nem a sajatjavel repul, ezek
nemelyike kepes - ahogy irta valaki - helikopterezni, tehat fuggolegesen
egyhelyben megallni, nem csak egy pillanatra, lendulet elfogyasbol.

Kulonben mar keszul az uj gepe Bessenyeinek is, az sokkal-sokkal tobbet fog
tudni, erosebb is lesz, meg nem 2, hanem csak 1 uleses.

hjozsi


____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu



More information about the Elektro mailing list