repcsi - ernyo

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Fri Sep 5 14:20:54 CEST 2003


> VF> raketahajtomu az szerintem! olyan hajtomu, ami azzal hajt, hogy valami
> VF> anyagot iranyitottan kifuj. ez alapjan a szodasszifon hajtomu is
> VF> raketahajtomu.
>
> ezek alapjan az auto kipufogoja is raketahajtomu, meg a gazturbinas
> sugarhajtomu is az... vagy tevedek???ne keverd ossze a dolgokat
> ennyire, ugye a raketahajtomu kifejezes a raketak miatt szuletett nem
> pedig osszefoglalonev...es ha raketa akkor szilard vagy folyekony

Awol, szerintem nem tudod, vagy nem akarod megerteni a lenyeget, vagy csak
direkt belekotsz.
Mindegy, hogy nevezzuk azt a hajtomuvet, aminek alapveto mukodesi modja, hogy
tomeget lovell/hajigal/rugdos... hatrafele, ezzel az impulzusmegmaradas elve
alapjan a az az objektum, amibol a tomegeket hatrafele kinyomjak, elorefele fog
mozogni, valamint, hogy ezt akarja kihasznalni ehhez a mozgashoz. Ezt lehet
batran raketaelvu hajtomunek, roviden raketahajtomunek nevezni, mert altalaban
gazsugarat, ritkabban viz-sugarat lovellnek hatrafele.
A valosagban tudom, hogy a raketahajtasnal az osszes uzemanyagot magukkal
viszik, mig az un. sugarhajtomunel (ami kulonben tokugyanugy mukodik), az
oxigent elol levo nyilason at beveszi a gep.

De ha ettol eltekintunk, akkor kimondhato, hogy a toloero nem fog fuggeni a
sebessegtol. Ezert is akadtam ki a trabantos peldanal, amikor a gozkatapultos
startnal a gep sajat hajtomuve altal szolgaltatott toloerot a trabanthoz
hasonlitotta valaki. Holott elvileg (ha volna hozza oxigen) a hangsebesseg
100-szorosanal is mukodne. A hangsebesseg folotti sebessegeknel a korlat nem a
toloero elfogyasabol fakad, hanem a legellenallas eroteljes novekedesebol.
Ugyanakkor egy kerekes hajtomunel (gepkocsi) belathato, hogy a sebesseg
novekedesevel aranyosan csokken a toloero, ha a teljesitmeny azonos. Vagy hogy
osszehasonlithatobb legyen: az uzemanyag felhasznalasi sebesseg (l/sec) azonos.
Ez is egy jokora kulonbseg: A raketaelvu hajtomunel ezert nincs ertelme
teljesitmenyrol beszelni, mert a sebesseg*ero nem ertelmezheto, ugyanis a
sebesseget nincs mihez nezni. A kerekes hajtomunel van mihez, a talajhoz pl.
Ezert pl egy 900LE-s (660kW-os) F1 auto toloereje hangsebessegen mar kevesebb,
mint 2000N, foldkoruli palyasebessegen (8km/s kb) mar csak 83N lenne. Mikozben
egy ugyanekkora uzemanyag-felhasznalasu raketahajtomu toloereje valtozatlan
marad, sot, egeszen a relativisztikus hatasok letrejotteig elvileg az maradna.
(Pl egy 250ezer km/s-el meno urhajorol egy hagyomanyos raketat elorefel
elinditva csaknem ugyanugy fog gyorsulni, mint innen.)

Az auto kipufogoja is felfoghato raketaelvu hajtomunek, de olyan kicsi ereju,
hogy a hatasa egyszeruen elenyeszo, a hajtas nem erre van alapozva. De a
suritett levegot kifujo tisztitopisztolynak is van hatrafele hato ereje (erzem a
kezemen), az is ilyennek foghato fel, de ez sem erre van kitalalva, nem az a
celja, hogy engem mozgasson. A felfujt es elengedett lufi se fog vilagcsucsot
donteni sebessegben, pedig az is igy mukodik, es eleg latvanyosan is teszi.

hjozsi


____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu



More information about the Elektro mailing list