TraktorGumi
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Sun Nov 16 20:53:04 CET 2003
> Puhak bizony. A gumi szetszakadna a nagy falfeszulestol, ha nagyobb
> lenne a nyomas. A vastagabb gumi meg valszeg tul draga lenne.
Persze, hogyne! Nyilvan a celnak megfelelore valasztjak az anyagot.
> Laplace torveny: P=T/r P=nyomas, T=falfeszules, r=sugar
Igen, sztem tudjuk mindannyian. A vita nem is errol szolt, hanem arrol, hogy
ezert kicsi-e a nyomas, vagy azert, amit en mondtam, hogy ne dagonyazzon a gep,
hanem a talajnak viszonylag a tetejen jarjon, ne pedig allandoan melyszantast
:) csinaljon a kerekekkel. Marpedig ha kicsi a nyomas, akkor - mivel a gep sulya
megvan - a kereknek kell nagyobbnak lennie.
Tenyleg, a Dakaron van valami eloiras a jarganyokra? Van valami oka annak, hogy
miert nem hasznalnak jo nagy es puha gumikat, amikkel a kosivatagban is lehetne
majdnem gondtalanul szaguldozni? (Sulyhatarokra, tipusjellegekre, fogyasztasi
korlatra gondoltam.) Kulonben iszonyu stabil dogoket lehetne csinalni: 4
bazinagy konnyu kerek egymastol jo tavol, es kozte a jarmu ugy, hogy szinte fel
se tud borulni. :-) Es eppenhogy ki lehessen oldaliranyban latni a kerekek
folott. Kereknyom szinte semmi. Kb ugy nezhetne ki, mint egy jo nagy F1-es gep,
csak viszonylag kisebb a kerekek kozti resz, es persze nem 1 szemelyes lenne.
(A nyuszifules pelda nagyon szemleletes. Asszem mindannyian tapasztaltuk azt is,
hogy a lufit felfujni elkezdeni nehezebb, mint amikor mar nagyobb, akkor
folytatni.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list