Gumi + aquaplaning

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Sun Nov 16 12:43:35 CET 2003


"Az alacsony oldalfalú, széles, 205/45 R17-es gumik a téli profil és anyag
ellenére leszerepeltek.
A tesztelok mérésekkel igazolták: vizes burkolaton olyan gyorsan felúsznak,
hogy jelentos sebességcsökkentés nélkül
veszélyes az autózás rajtuk."

Hogyne, persze, teljesen vilagos. Sot, azota meg vilagosabb, amiota kaptam
tegnap valakitol egy meglehetosen reszletes elemzest, hogy milyen jelensegek
vannak, mikor milyen szempontot kell figyelembe venni.

Egy dolgot nem emlitettem, amikor bedobtam a temat: nekem arra kellene
megtalalnom a megfelelo meretet, hogy friss, mely hoban jol tudjak ki-beallni
itthon, vagy leparkolni mashol. Csokkenjen a gond azzal is, hogy mely, nem
lathato katyuba zokkenhet az ember (magasabb gumi oldalfal), meg hogy nem jol
lathato jardaszegelynek lehet nem gyorsan nekimenni (szelesebb gumi). Tehat
felnivedelem is szamit.

Arra jutottam, hogy ezek a szempontok szerint nekem megiscsak valami szelesebb,
nagyobb atmeroju gumi lesz jo. Ezt akar lejjebb is ereszthetem, hiszen elve
nagyobb a felfekvol felulet.
A jarganyt kell jol megnezegetni, nehogy egy nagyobb gumi fel akarjon utkozni
valahol a kaszniban, vagy az elso kereket kiforditva megkinaljam a sarvedot.
Regen a zsigulival volt ilyen gondom, de azon segitett egy kalapacs. A fordot
azert megse verem szet, inkabb nem megyek fol annyira a gumimerettel.
Tenyleg, csak kivancsisag: valoban letezik kishazankban 205/70 R14 ? Nem mintha
ezt akarnam folrakni a 185/60R14 helyett, csak erdekel. Ez mar 6,5 centivel
nagyobb atmeroju, azaz kb 11%-kal, es szinten majdnem 11%-kal szelesebb, azaz kb
21%-kal nagyobb felfekvo feluletet ad azonos geometria mellett. Persze a
tenyleges felfekvo felulet a sulytol es a nyomastol fugg csak, de ennel joval
lejjebb lehet engedni a nyomast.

(Van egy gyerekkori tapasztalatom: volt egy olyan cipom, aminek valami nagyon
puha es vastag szivacs talpa volt. Nos, ezzel lehetetlen volt csuszkalni. Pedig
akkor nagy divat volt a spiccvasas bakancsokkal 10m-es nagysagrendu jegeket
kicsuszkalni a napkozi udvaran stb. Mert ugye olyan kicsi volt a feluleti nyomas
mindenutt, hogy a jeg nyomasos megolvasztasa nem tortent meg. Majdnem olyan
volt, mintha siman foldon jarnek, egeszen picit csuszott csak. Autonal ez
mondjuk nem megy igazan, ehhez kb 40 kilo/dm2-ig kene lemenni. De kozeliteni
talan lehet.
Azt is irta a srac a hosszu leveleben, hogy azoknak a bazi nagykereku
mezogazdasagi vontatoknak a kereknyomasa csak 1,1 bar korul van. Na ezt se
tudtam. Ezek valszleg ezert nem sulyednek el semmifele sarban, mely talajban,
hoban. Anno a mely homokbol en is ugy jottem ki egyszer, hogy kb ennyire, vagy
meg lejjebb eresztettem a kereknyomast. Most meg a szar, csillapitas nelkuli
utanfuto kereke van melyen 1 ala leeresztve. Igy a gumi nyeli el a lengesi
energiakat egesz jol.)

Szoval:
Szaguldozas kilove, feluszas veszely nagyobb, eltolodik a sebessegvaltasok
helye, lecsokken a kimeno nyomatek, jobban terhelodik a fek, alul- illetve
tulkormanyozottsag lephet fel kulonbozo kereknyomasok mellett (elol-hatul lehet
elteroeket beallitani ugy, hogy ilyen hatasok lepjenek fel), es meg biztosan van
par dolog, de nem fogok remelhetoleg holapatolas kozben hirtelen szivhalalt
szenvedni.
Minden telen tele van a tokom a neha egesz napon at tarto holapatolassal, hogy
egyaltalan el lehessen indulni. De most, hogy ezen a gepen szelesebb eleve a
gumi, meg az atmeroje is nagyobb, sot, elsokerek meghajtasu, eszrevettem, hogy
maris joval konnyebb vele a nagy hoban szorfolni. Pedig meg csak nyarigumival
probaltam. Ha ezt telivel csinalom, es meg nagyobb kerekkel, szelesebb gumival,
esetleg lejjebb eresztett nyomassal, lehet, hogy csak annyit kell lapatolni,
hogy megse legyen tele hoval a bakkancsom, csak a tokom. :-) Vagy veszek egy
homarot, de azt csak itthon tudom hasznalni.
Aztan ha mar megyek, lehet ovatosabban is szorfolni. Altalaban az idom zomet
itthon toltom egy ideje, nincs hova loholnom, nincs okom ra, hogy vizes, dzsuvas
uton 160-nal probaljak repdesni (lefele az utrol). Jo huszoneves gyakorlatom
van, vezettem mar tukorjegen zsigulival nyarigumikkal is onosesos idoben,
sotetben, amikor az arkok tomve voltak torott autokkal, es csak ugy lehetett
lelassitani az amugy se nagy temporol, hogy lementem a padkara picit, mert ott
volt ne'mi tapadas... szoval tudok en ovatosan, erzessel kozlekedni.

A masik problemat valszleg mindenkeppen megoldja a teligumi: a latyakban szar
volt elindulni nyari gumival, volt, hogy foltartottam a forgalmat. Ez talan
kevesbe meretfuggo, itt kicsi a sebesseg mindig, hiszen csak az elso par vagy
partiz meterrol van szo.

Koszonom a jotanacsokat mindenkinek - hjozsi



More information about the Elektro mailing list