ABS

pyxys1 pyxys1 at westel900.net
Sat May 31 22:04:58 CEST 2003


Szia Hidvegi,

Saturday, May 31, 2003, 7:26:12 PM, you wrote:

HJ> Egy kerdes:

HJ> Nem ultem meg ABS-es autoban vezetokent, ezert kerdezem:
HJ> Egy ilyen jarmu kepes arra, hogy az osszes kereken kihasznalja a neki ott, abban
HJ> a pillanatban lehetseges max fekhatast? Tehat ha egyik kerek szaraz aszfalton, a
HJ> masik meg vizesen vagy jegen... attol meg mind azt fekezi, amit o kepes lehet
HJ> fizikailag?
pont errõl szól a dolog. valaki írta, hogy a gumi radírozásnak mennyi
a jelentõsége. meg kell nézni a féknyomot az abs-es autónál is van
féknyom, csak szaggatot. minden kerékre egyedileg szablyajozza a
fékerõt. meg lehet számolni a fékcsöveket az abs-en.
valaki íta, hogy fékerõelosztó+hogy drága, meg ujdonság. nem tom. kb
olyan lehet,  mint a szélvédõ elektromos fûtése. a renaultnál (vácon)
ember büszkélkedik, hogy milyen új technológia a scenikben. az én tz
éves autómban is van...
a fékerõszabályozó meg hátul, a bölcsõ alatt. tök rózsdás, meg minden,
de nem hiszem, hogy ne lenne minden autóban. legfeljebb nem
elektronikus.

HJ> Masreszt van az a masik dolog - a roviditese nem jut az eszembe az istennek
HJ> sem -, az elektronikus menetstabilizator. Ez, ha jol tudom, szorult
HJ> helyzetekben, kanyarban pl kepes arra, hogy a motor erejet szetosztogassa a
HJ> hajtott kerekek kozott, es persze egyikbe-masikba akar bele is fekezget anelkul,
HJ> hogy a sofor hozzaerne a fekhez. Igy van ez? Vagy valami mast csinal?
amit leírtál, az a diferenciálmûnek a feladata. négykerekeseknél
viszkókuplung. a menetstabilizátor a kasznit emelgeti a kanyarba, hogy
ne dõljön be annyira, a súlypontot helyezve ezzel át és így sokal
stabilabban kanyarodik az autó. elképesztõen fura érzés. tudod, hogy
kanyarni fogsz, várod a centrifugális erõt, oszt nem jön a világért
sem. brrrrr. (bele lehet kötni, hogy de jön, meg minden, de nem
érezni, vagy mást érezni, vagy mittomén.)

HJ> Egyet viszont gyanitok: semelyik versenyautoban nincs sem ez, sem abs. :-) Az
HJ> F1-ben biztosan nincs, mert joparszor lattam, hogy valaki nagyot fekezett, es
HJ> allt vmelyik belso kereke a kanyarban, vagy akar tobb kereke is blokkolt.
volt menetstabilizátor a F1-ben csak kitiltották, mert azok a jó
emberek már nem is lassítottak a kanyarban, mentek mint az állat. :-))
(de lehet, hogy rosszul tudom) szal az lett a sorsa, mint a turbónak,
nagyon nagy menetteljesítményt kaptak.

HJ> Lehet, hogy ha probalnek egyszer egy abs-t, tudnam dijazni. Egyelore vagy nem
HJ> kerultem meg olyan helyzetbe, hogy elvesztettem az iranyitast a gep folott, vagy
HJ> nemtommi, de ha blokkol, tudatosan, azaz mar osztonbol is folyton engedek a
HJ> feken. Igaz, hogy kerekenkent nem tudok beavatkozni, pont ezert kerdezek annyit.
ott sem tucc beavatkozni, padlófék, aztán a többit intézi, neked
"csak" kormányozni kell. meg utánna gatyát cserélni.

HJ> (Megj: ha valoban nagyon szuper dolog az abs, akkor a masik iranyban kell tudni
HJ> esznel lenni: nagyot fekezel, megallsz szepen a piros lampa elott :-), hatulrol
HJ> meg szepen tovig beled szallnak. En lagalabbis abs nelkul is minden eros
HJ> fekezeskor a visszapillantoba is hevesen pislogok bele'je.)

hiába pislogtam a múlt héten. :-( bajcsy-andrássy keresztezõdés. dugó,
mint állat. lámpa zöld, de nem indultam, mert beragadtam volna.
egyszercsak lehetõség, szépen átmentem. utánnam szuzu. én megbírtam
állni (semmi köze az abshez) õ nem. szálok ki, nézem, emberek
vigyorgnak. hú, mondom, valami katasztrófa lehet. látom szuzi gépház
felgyûrve, fényszórok szilánkokban, folyik a víz, lökhárító a földön. kezdtem sápadni...
hátraértem, nézem, mi a répa, nem nekem jött, vagy mi? kezdtem érteni,
hogy mit vigyorogtak. gyakorlatilag csak a port kente szét a
lökhárítomón.

tán a súlykülönbség teszi.

HJ> hjozsi

-- 

Best regards,
 pyxys1                            mailto:pyxys1 at westel900.net



More information about the Elektro mailing list