mozdonykurt betaverzio

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Wed Mar 19 23:11:08 CET 2003


>    Hoppa, hoppa!
>Az analogia vizzel santit!
>Ezert nem lehet hidrotechnikailag modellezni a menekulo embertomeget!
>(Szeles folyoson hompolygo tomeg, az utszukulernel nem gyorsit be,
>mint a viz. Beszorul kemenyen, mert osszenyomhato.
Dehogynem gyorsit be! Pontosabban lelassul a varthoz kepest, viszont a nagyobb
keresztmetsztu reszeken meg sokkal jobban lelassul. De nem errol volt szo.

>Valami hasonlo tortenik a kozlekedesben is.
>A lampavaltasnal ha minden sofor, zoldre egyszerre elinduna ,nem
>varna, mig a tavolsag az elotte araszoloig megno, sokkal tobben fernenek at.
>A legelso ugyis begyorsit, mert szabad a palya, es igy kialakulhat a
>sebessegnek megfelelo fektavolsag is.
Nos, Bp-en bizony neha csak ennek a kis rugalmassagnak koszonheto, hogy a
zoldhullam mellett egyaltalan mozdul a kocsisor. Gyakorlatbol lehet erezni neha,
hogy bizony a csaknem teljes beallas bizony ettol a csoben aramlo, kevesbe
osszenyomhato kozeg es a valahol mindig lezarva tartott keresztezodes miatt van.
De ha sokkal tobb "digitalis vezeto" lenne (amirol Arnold irt, es ez volt a
lenyeg), akkor meg jobban beallna. Ha tokeletes koveto rendszerek lennenek,
tehat automata koveto minden autoban, akkor olyan merevve valna az egesz, hogy a
vizcso hasonlat teljesen alkalmazhato lenne.

En most is tartom, hogy sokat lehetne enyhiteni a helyzeten egy atfogo
szabalyozassal, ami a keresztezodesek elotti erzekelokkel, teljesen osszehangolt
lamparendszerekkel, es valami szuperul kitalalt programmal volna lehetseges.
(Nem a levegobe beszelek, van egy regi ismerosom, aki Nemetorszagban jo regota
foglalkozik ilyesmivel eleg sikeresen. A legutobbi katonatalalkozon beszeltem
vele egy kicsit.)

hjozsi



More information about the Elektro mailing list