fagyaszto
Gyapai Jozsef
gyapo at axelero.hu
Thu Jun 12 08:35:12 CEST 2003
Nem usszatok meg olyan egyszeruen. :-)
Szetszedtem a kompresszor melletti fekete dobozt.
Van benne ket valami. Az egyik egy hokioldonak nez ki, a masik egy olyan
relenek, ami egy pillanatra kapcsol be. Muszerrel merve a hokioldo vezet, a
rele egyik labra vezet (par tized ohmos tekercsen keresztul), masik labra
szakadas. 60 W-os izzon keresztul meg meg se moccan. Minden vezeteket
ellenoriztem, kontakthiba nincs, a hiba maradt. A hjozsi fele "rateszem es
csavarhuzoval rovidrezarok" modszert meg nem probaltam. :-) Az autotrafot
se, elobb haza kell hoznom a garazsbol.
Mertem a kompresszor 3 kivezetese kozott ellenallast:
ahol uzemkozben 230 van, az 21 ohm, es a rele egy 58 ohmos-ra kapcsol ra
indulaskor.
Aramot meg nem mertem a 230-bol, de par masodperc utan egy csattanassal
megszunik a hang, tehat a horele leold, vagyis aramnak kell folyni, viszont
a rele nem rant be.
A fenykepeket kitettem a http://www.tar.hu/gyapo cimre (a freewebet nem
lehet elerni:-( ), ha valaki megnezne es igazolna hogy kozelitek a
tenyekhez, az jo lenne. Lehet-e valahol ilyen relet kapni? A Lehel gyarban
gondolom ezrevel van, de egyebkent? Lehet-e meg mas a hiba? Gondoltam a
hoszabalyzo kapcsolora, de ha nem lenne zart, akkor nem folyna aram. Lehet,
hogy nem folyik eleg aram a rele meghuzasahoz, de 21 ohmon? 140 W van a
cetlin, kicsit tobb mint fel amper folyik normal uzemben.
========
Kozben jottek levelek:
>Igen. Csak annyiban mas, hogy nem kondenzatoros, hanem a masik tekercs
>mas, vagy
>anyagaban, vagy elrendezeseben, franc tudja, nem elemeztem ki, szoval ha
>ugyanazt a feszt kapja, mint a fotekercs, akkor jon letre a megfelelo
>inditonyomatek.
OK, akkor kezdem erteni a bekotest.
>Ezen kivul csak megemlitem, vannak me'g ugye azok a motorok, amikben az
>alloreszvas egy reszet egy rovidrezart menettel levalasztjak, ezen fazisban
>eltolt fulxus jon ki, ezert egy (igaz, osztott) tekercs eleg a biztos
>indulashoz.
Lattam ilyet, lemezjatszo motorja volt.
>Nem, ekelodesrol nemigen lehet szo. Nem akad le olyan konnyen az a moci
>belul a
>rugokrol. Csak elektromos hiba lehet, vagy az, hogy folyadek kerult a dugattu
>fole.
A folyadekot nem hiszem, vigyaztunk, bar a teherauto razkodasa lotyogtette
ha volt mit, de talan nem annyira, es nem is rogton kapcsoltam be, hanem
kb. 1 ora mulva.
> > Mar latom mekkora szikraeso lesz otthon delutan! :-) Hajjaajj!
>Nem kell semmit rovidrezarni, es nem lesz szikraeso. Eleg egy 20-35W-os pl
>12V-os nyaktrafo szekunderet sorbakotni a halozattal, es maris megvan a
>megfelelo novelt fesz. (Ha dupla szekunderu, akkor a ket tekercset
>parhuzamosan
>vagy sorba kell kotni.)
Ez erdekes, ilyenkor a trafo szekundere egy fojtokent vislekedik, hogy
noveli ez a feszultseget?
>Hat ezt nem tudom szamszeruen, de mivel hoszivattyurol van szo itt is, es az
>atszivattyuzott ho a befektetett teljesitmenyhez kepest nyilvan megno, ha
>kisebb
>a hofokkulonbseg a ket oldal kozott, ezert elvileg hasznalhat a dolog.
>(Kulonben
>hogy lehet egy hutogepnel a hatasfokot definialni? A hagyomanyos, tehat a
Nam hatasfokot akartam kerdezni, hanem inkabb felhasznalt energia
csokkenest. A plusz ventilator energiat fogyaszt, de lehet hogy a huto
ennel nagyobb mertekben csokkenti a fogyasztasat. De ha nem, akko kar volna
erolkodni.
=====
>amikor elindítod nyomj egyet neki kalapáccsal csak nehogy leverd a relét az
>oldaláról
Erre gondoltam, de most par masodperc utan leold a horele, szoval igen
kapkodni kene. Meg egy 21 ohmos tekercs nem nagyon szeretheti sokaig a 230
V-ot.
Mi van ha atkotom az inditorelet? Olyan mintha beragadna. Elvileg ha az a
hibas, akkor rogton el kell indulnia a motornak.
Udv.:
gyapo at axelero.hu
More information about the Elektro
mailing list