Vizparologtatos klima
Vajk Fekete
Vajk.Fekete at oracle.com
Sun Jun 8 11:04:07 CEST 2003
sziasztok,
ezt az elparologtatom klimat eleg altalanosan hasznaljak kicsit
sivatagosabb helyeken, ahol a forrosag nem automatikusan tarsul a nagy
paratartalommal.
http://www.wonderquest.com/swamp-coolers.htm
alapvetoen a keszulek egy nagy ventillator, ami valami prozus anyagban
(kanoc?) felitatott vizet parologtatja elfele.
vajk
pyxys1 wrote:
>Szia Hidvegi,
>
>Saturday, June 07, 2003, 2:48:48 PM, you wrote:
>
>HJ> Vettem a faradsagot, es csinaltam par merest. (Azert nem szakadtam bele!) :-)
>
>HJ> A meres: egy homero, olyan mechanikailag kb, mint egy lazmero, de nem higanyos.
>HJ> Ezt eletartottam egy ventillatornak, aminek a huzata olyan kb, mintha egy auto
>HJ> kb 30-40-nel menne. Ketfele modon es ket helyszinen mertem.
>
>HJ> 1. A pincemuhelyemben, ahol a homero 24 fokot mutatott magaban a venti elott,
>HJ> majd amikor egy frottirdarabbal a folyadektartalyat korbetekertem, es allott
>HJ> vizbe martottam (eppen volt egy muanyag vodorben kinn, meleg volt viszonylag),
>HJ> es igy tartottam a venti ele, akkor a mutatott ertek lement 19,5 fokra kb.
>
>HJ> 2. kivittem az udvarra az egesz cumot. Uresen a homero 29 fokot mutatott.
>HJ> Ugyanugy korbetekerve ugyanazzal a frottirdarabbal, vizbe martva, majd venti ele
>HJ> tartva, es megvarva a homerseklet beallasat, ezuttal 20,5 fok jott ki.
>
>HJ> A dolog latszolag ellentmondasos, de vegulis logikus. Lenn a pinceben ugyan
>HJ> huvosebb van, de parasabb a levego. A ket levego abszolut paratartalma nem
>HJ> sokban terhet el egymastol, mert ki-be jarkalok, de mas legcsere is van. Azert
>HJ> van hidegebb, mert az ejjeli hideget probalom minden ejjel intenziv legcserevel
>HJ> megfogni, nappalra meg csukok. A huvos inkabb a nagy betontomegek miatt marad
>HJ> meg, nem a levego tartja meg.
>
>HJ> Az eredmeny - foleg a kinti - eleg jelentos szerintem, nemde? Mindjart meg is
>HJ> indult az agyam, hogy lehetne kocsiteto klimat elkovetni ugy, hogy
>HJ> csomagtartokent lenne az autora felszerelve.
>HJ> Az also lemezen csokigyo lenne, ami frottirral volna betekerve, es a lemezen,
>HJ> ami talcaszeruen volna kialakitva, egy szivacson vagy hasonlon lenne a csokigyo
>HJ> rogzitve. Alulrol hoszigetelve. Folotte par centivel egy - esetleg szinten
>HJ> duplafalu - legterelo es arnyekolo lemez, ami a napsutestol elzarja a csokigyot.
>HJ> Ha duplafalu, es a ket lemez kozott aramolhat szinten a menetszel, akkor
>HJ> hatekonyabb, az also arnyekolo lemez mar csak a levego homersekletet venne fol,
>HJ> mig a folso, amit erosen sut a nap, joval melegebb lenne.
>
>HJ> A csokigyoban aramlo viz kapacitasarama (terfogataram * hokapacitas) attol fuggo
>HJ> lenne, hogy mennyi vizet lehet igy elparologtatni. Ugy kene beallitani, hogy az
>HJ> autoban valahol elhelyezett ventillatoros radiator (akar az auto sajatja ide
>HJ> atkotve, es csak belso legaramlasra is alkalmassa teve) a leheto legtobb hideget
>HJ> szolgaltassa. Ha a hofokkulonbseg a ki- es belepo viz kozott mondjuk 3 fok
>HJ> lenne, a teljesitmeny meg - legyunk szerenyek - 1 kW, akkor kb 0,08 liter/sec =
>HJ> 4,8 liter/perc vizet kell ataramoltatni a csokigyon.
>
>HJ> (4,2 kWs/kg/fok * 0,08 kg/s * 3 fok = 1,008 kW) Azert ez a kb 5 liter/perc nem
>HJ> olyan huzos vizaram. Es ha alulbecsultem a 3 fokot, akkor ez csokkenhet is. Es
>HJ> megegy: ehhez egy desztvizes edenybol folulre folyamatosan potolni kell a
>HJ> csokigyot aztato vizet, aminek parolognia kell. Ha a teljesitmeny csak 1 kW ami
>HJ> szinte tobb, mint eleg egy ilyen gagyi megoldas eseten, akkor
>
>HJ> 1kW / 2270kWs/kg = 4,4e-4 kg/s, azaz 1,6 liter/ora vizet kell foljuttatni. Ezt
>HJ> nem tom, milyen szivattyuval kellene megoldani, de nagyon pici szivattyu kell
>HJ> ide. Az se lehetne gond, hogy mondjuk egy 6 oras utra elegendo desztvizunk
>HJ> legyen, mert ez meg mindig csak kevesebb, mint 10 liter. Nem beszelve arrol,
>HJ> hogy benzinkutaknal lehet desztvizet kapni. :-) (Azert desztviz kell, mert
>HJ> kulonben elvizkovesedik az egesz hobelevanc villamgyorsan.)
>
>HJ> Meg egy gondolat a megvalositashoz: lehet, hogy celszeru ezt a lapos szerkezetet
>HJ> ugy felszerkeszteni az autora, hogy az elso szelvedo fole nyuljon annyira, hogy
>HJ> azon a deli orakban szembe suto nap ne tudjon besutni, esetleg hatul (sima
>HJ> limuzinnal) ugyanez. Egyuttal persze a kocsi tetejet is arnyekolja. Valami
>HJ> konnyu, de megis eleg merev, aramvonalas szerkezetnek kell lennie, mert a
>HJ> menetszel eleg durva tud lenni, es a legellenallast is kordaban kell tartani.
>
>HJ> Na, hogy tetszik? Ronda? Igen, de lehet, hogy mukodik. Az en jarganyomon a
>HJ> felulete legkevesebb 2m2 lenne. De lehet, hogy a viz parolgasa joval
>HJ> intenzivebb, ami meg folosleges is lehet, tehat lehet az is, hogy akar 0,5m2 is
>HJ> eleg a feladathoz. (A homero 3-4 perc alatt csurgosrol nedvesre szaradt.)
>HJ> Ha jelentos felulet-tobblet van, es allo helyzetben ugy allunk meg, hogy ha van
>HJ> valami szello, akkor igy is kepes lehet az autot vmelyest huvosebb allapotban
>HJ> tartani. :-)
>
>HJ> Mar csak az a kerdes, hogy kell a vizcsoveket az utasterbol ugy feljuttatni a
>HJ> szerkezethez, hogy ne kelljen bantani a kasznit.
>
>HJ> hjozsi
>
>na pont ilyen megfontolásból gondoltam indőnként a motorvízhűtőt
>nedvesíteni, mert mint leírtad, a víz párolgás közben nagyon sok hőt
>képes elszállítani. kevesebbet menne a ventillátor, nőne
>állóhelyzetben a hűtők (víz+klima) hatásfoka.
>én is csináltam "kisérletet" még a múlt héten. vettem a bontóban egy
>ablakmosó edényt (vmi ibizáé, van benne hely kb 5l víznek) alján két
>motor. bent kapcsoló, ha hőmérő felmegy 95-fokig, spricc. a ventilátor
>magában 95-90 fokig bírt visszahűteni, vízzel egészen 70 fokig
>visszabírt menni 2-3 perc alatt.
>természetesen a dolgot csak arra az esetre kellene használni, mikor
>állok mondjuk egy príma 1-2órás dugóban és a haladási sebesség 100m/h.
>a számitási problémát azért vetettem fel, mert jó lenne méretezni.
>
>
>
>
More information about the Elektro
mailing list