klima + ABS

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
Tue Jun 3 08:47:56 CEST 2003


> Azt hiszem, hiaba magyarazok ezugyben, de megegyszer: a fekut kizarolag a
> kerekek-talaj viszonytol fugg, semmi mastol, amennyiben a fek kepes a
kereket
> fizikailag megfogni. Ehhez nem kell kulonlegesen eros fek, akarmelyik
tudja,

Hali!

Sajnos ez annyira nem egyertelmu. Ugyanis a csuszo gumi felulete megolvad
(valahol olvastam, hogy 50-60 kmh feletti csuszu fekezesnel mar ez elegge
bejatszik, itt az ABS csodakat tehet), nagysagrendeket veszitve az elerheto
surlodasi erobol. Ugyanigy a fek melegszik, szinten veszit erejebel. Tehat a
bazinagy fektarcsa nem feltetlenul azert kell, mert a kisebb nem fogja meg,
hanem az jobban hul, nagyobb feluleten oszlik a ho stb. Ezert nem mindegy,
hogy 40-rol kell veszfekezned, vagy 200-rol, mert utobbi esetben felizzahta
fektarcsa, elfogy a gumi, stb.

(Egyebkent, aki meg nem probalta, probalja meg, milyen csak mondjuk 120-rol
veszfekezni, termeszetesen ugy, hogy tudatosan cseleked, tehat a satufek
aztan csusszon amerre lat, nem jatszik! Van egy mondas, hogy az atlag autos
egyszer veszfekez ilyen sebessegrol: halala elott 3 masodperccel. Persze ez
kicsit sarkitott fogalmazas, de szerintem az atlag autos nem tudja, mit kell
ilyenkor csinalni, nemhogy meg egyeb manoverezest csinaljon.) Tanpalyakon
van ilyen: veszfekezes, majd veletlenszeruen felbukkano vizfuggony akadaly
kerulese jobbrol/balrol. Az ABS nelkuli kepzetlen vezetok kicsusznak, az
ABS-esek pedig az esetek majd feleben rossz iranyba kerulnek! (nemetorszagi
felmeres) Ez, ha a vizfuggony helyett kamion van, eleg gyaszos eredmeny....

Szabolcs

PS.: termeszetesen az atlag autosokra gondolok, nyilvan vannak akik tudnak
jol vezetni.



More information about the Elektro mailing list