klima + ABS
Fuzesi Arnold
arno at freemail.hu
Mon Jun 2 18:06:32 CEST 2003
----- Original Message -----
From: Hidvegi Jozsef <jhidvegi at alarmix.net>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Monday, June 02, 2003 4:39 PM
Subject: Re: klima + ABS
> Itt vki leirta, hogy nem a fekerot adagolja, hanem vmi szivattyu nyomja az
> olajat vissza, hogy ne padlozz le a pedallal. Lehet, hogy a fekero eleg
Hulyeseget beszelt. :)Az ABS nem adagolja a fekerot.Vagy legalabb is messze
nem ugy, mint ahogy az ember szeretne.
Elegge digitalis egy valami...
Latott mar valaki ABS-es autot kivulrol mukodni????
Elegge fura latvany. Egy fel kort megy a kerek, egy kicsit csuszik, egy fel
kort megy...Nem ugy tunt, mint ami nagyon varialna. Vagy van fek, vagy
nincs.
Igazabol ha jol belegondolok, ha egyszer megcsuszott a gumi, akkor
hiszterezise van a dolognak, nem
a csuszashatarnal hagyja abba a csuszast, hanem "lentebb". Szoval marcsak a
dolog fizikajanal fogva is eleg nehez
lenne a nem digitalis mukodes. Gondolom en.
> > Inkabb adott auto ABS-el, ill. anelkul mekkora uton all meg.
> > Egy bazi nagy ultetett auto hatalmas tarcsafekkel nyilvan 'fele' akkora
uton
> > megall mint egy kicsi "pattogos".
> > ABS ide vagy oda. Pedig otszor nehezebb. Ez tuti.
> Azt hiszem, hiaba magyarazok ezugyben, de megegyszer: a fekut kizarolag a
> kerekek-talaj viszonytol fugg, semmi mastol, amennyiben a fek kepes a
kereket
> fizikailag megfogni. Ehhez nem kell kulonlegesen eros fek, akarmelyik
tudja,
> legalabbis alacsonyabb sebessegeken. (Fs=mu*Fn, ennyi, max az jon be, hogy
a mu
> csuszo kisebb, mint a mu tapadasi, itt van az abs-nek jelentosege). Az,
hogy az
> auto "fektetett"-e, nem szamit, ha nem borul fel a fekezes miatt, mint a
> bicikli, ha blokkol az elso kerek. :-)
Elmeletben ez teljesen rendben van. :)
Gyakorlatban a kerek folott van egy kaszni (ami billeghet elore hatra is
fekeroeloszto ide vagy oda) egy futomu,
egypar rugo, ilyenek.
Egy nagy autoban ezek lenyegesen komolyabbak, mint egy "varosi" autoban.
Egy porsche-rol volt valami cikk is ezugyben, hogy nagyon jol sikerult fekei
vannak.
Nyilvan nem az olajcsovekre, meg a fekbetetre gondoltak,hanem, hogy nagyon
ossze van hangolva kasznival.
Fekezeskor akkora lassulas van benne, hogy a csavokam az anyosulesen nem
birta megtartani magat biztonsagi ov nelkul.
Pedig olyan szeles gumikat lehet tenni egy akarmilyen autora, sulyra lehet
ugyan akkora, es be is lehet
azt blokkolni is, megsem lesz belole olyan fekhatas.
Kozben ossze-vissza bologat, meg libeg, meg nem ugy csavarodik a
kaszni, ilyesmi.
> A marhanagy kettanyeros, koztehutott tarcsafeknek a jelentosege akkor jon
elo,
Tiszta sor. Ez egyuttal minositi is az egesz autot futomi ilyesmi
szempontbol, azert peldaloztam csak ezzel.
Ujabb fejlemeny:
A dios arokban eleg ramaty az ut, hullamvasut, hepehupa. Eppen elugrottam
boltba.
70-el blokkolva csaknem egyfolytaban dolgozott az ABS, es a kocsi nem akart
egyszeruen megallni, probalgattam.
Kozben eppen egy kisaruszallito nem tudta mit csinaljon, gondoltam inkabb
megallok, nem viharzok el mellette.
Hat nem akart megallni az Istennek sem. Aztan szerencsere kitalalta, hogy
megsem fordul jobbra, miutan balra indexelt, es jobbra haladt az auto.
Megint jo lett volna az a gomb.
Megint minusz 1 honap az eletembol....
Esetleg rakothetem a laptop hangkartya bemenetet a ket elso ABS szenzorra,
es felveszem a jelet.
(Mekkora jelet adhat ki?)
Aztan mindenki kianalizalhatja egy blokkfek milyen hatassal van kerekre egy
atlag pesti uton...
ABS-el, illetve anelkul.
Arnold
More information about the Elektro
mailing list