klima + ABS
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Mon Jun 2 16:39:29 CEST 2003
> Ergo nem a legnagyobb fekhatast veszi ki, mert szaggatva adagolja a fekerot.
Itt vki leirta, hogy nem a fekerot adagolja, hanem vmi szivattyu nyomja az
olajat vissza, hogy ne padlozz le a pedallal. Lehet, hogy a fekero eleg
folyamatos, csak a talpad alatt mocorog a fekpedal. Talan, ha rugo lenne a
kozvetito rudazatban? :-)
> Inkabb adott auto ABS-el, ill. anelkul mekkora uton all meg.
> Egy bazi nagy ultetett auto hatalmas tarcsafekkel nyilvan 'fele' akkora uton
> megall mint egy kicsi "pattogos".
> ABS ide vagy oda. Pedig otszor nehezebb. Ez tuti.
Azt hiszem, hiaba magyarazok ezugyben, de megegyszer: a fekut kizarolag a
kerekek-talaj viszonytol fugg, semmi mastol, amennyiben a fek kepes a kereket
fizikailag megfogni. Ehhez nem kell kulonlegesen eros fek, akarmelyik tudja,
legalabbis alacsonyabb sebessegeken. (Fs=mu*Fn, ennyi, max az jon be, hogy a mu
csuszo kisebb, mint a mu tapadasi, itt van az abs-nek jelentosege). Az, hogy az
auto "fektetett"-e, nem szamit, ha nem borul fel a fekezes miatt, mint a
bicikli, ha blokkol az elso kerek. :-)
A marhanagy kettanyeros, koztehutott tarcsafeknek a jelentosege akkor jon elo,
amikor 300-rol kell lefekezni a gepet, ami esetleg jo nagy tomegu. Mert fol kell
emeszteni az energiat. Buszoknal ez se az igazi mar, ezert van ott az un.
bubufek. Igaz, ez csak a hatso kerekekre hat, de hosszu lejtokon jo szolgalatot
tesz. A busznak azert nem szabad 250-nel szorfolnie, mert az elso kerek fekje
keptelen ekkora energiat befogadni. (15 tonna*(250/3,6)^2 /2 = kb 18MJ, ezzel kb
50 liter vizet lehet 20 fokrol forrasig melegiteni.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list