klima + ABS
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
Mon Jun 2 10:10:59 CEST 2003
> Ahogy olvasom, vannak olyan autok, amiknel nincs dobolas, hanem csak siman
a
> legnagyobb fekhatast veszi ki a kerekekbol, kozben - es ez a lenyeg
mindnel -
> vegig kormanyozhato marad a gep.
Hali!
Az egy teveszme, hogy a dobolas abbol ered, hogy eppen elengedi a nyomast a
rendszerben, es egyszerre gyengiti az ossze kereket. Az ABS, attol fuggoen,
hogy hany csatornas (altalaban 2 elso + egyben a hatso, vagy mind a negy
kerek kulon) csatornankent szabalyozza a fekerot (ezt egy pedallal, meg
Schumacher sem tudna megcsinalni !) . A szabalyozas soran egy szelepen
keresztul az adott kerek (kerekek) fekkorebol kiengedi a folyadekot. Namos,
ha csak engedned el a folyadekot, akkor a pedal elobb utobb teljesen
benyomodna, es nem lehetne tovabb fekezni. Ennek elkerulese meiatt egy
szivattyu szakaszosan visszanyomja az elengedett folyadekot a fofekhengerbe.
Ettol van a dobolas, nem a szabalyozastol. Ezt aztan lehet lokesszeruen,
vagy finoman is csinalni.
Egyebkent szerintem is baromi jo dolog az ABS, ugyanis a kisebbik rossz
elvet alkalmazza. Ha az utakon csupa Fittipaldi meg Schumi lenne, akkor nem
lenne ra szukseg, sajnos azonban az utakon inkabb csak olyanok vannak, akik
annak kepzelik magukat (ugye, nem 200-zal menni a kunszt, hanem onnan
megallni...) Marpedig az atlagos vezetonek az ABS, meg az ESP meg az osszes
harombetus rovidites kemeny segitseg.
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list