Off, szemetkedes a katyukkal

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Mon Jan 27 06:39:53 CET 2003


A fov. kozterulet fenntarto sok helyen letakarta a 70-es es 60-as tablakat,
aszondi hogy biztonsagosabba tegyek a kozlekedest a sok katyu miatt.
(Na meg lehetseges, hogy ha valakirol bebizonyosodik, hogy 50 folotti
sebesseggel hajtott bele a katyuba, nem kap karteritest.) Tavaly kb 40milliot
fizettek ki ilyen cimen az autosoknak Bp-en.
Amin viszont erdemes elgondolkodni sebesseg ugyben.
Ha van egy fel meteres katyu, meg van egy autokerek, ami a szerelvenyeivel
(kerekagy, fek stb) egyutt legyen 25 kilo, es nyomakodjon ra 300 kilo az auto
sulyabol, akkor ezeket lehet kiszamolni:
A kerek lefele iranyu gyorsulasa, ha nem vesszuk figyelembe a lengescsillapito
hatasat, kb 120 m/s2.
Az athaladasi ido ennel a felmeteres katyunal 50, 70, 100 km/o mellett rendre
36, 26 es 18 ms. Ezen idok alatt a kerek fuggolegesen lefele az imenti
gyorsulassal szinten rendre 7,7 meg 4 meg 2 centit tesz meg.
Orditoan todul elore a felismeres: a katyuba nem szabad lassan belezokkenni! 2
centit siman felvesz a gumi, de 7,7 centit meg hasonlokat mar tutira nem, oda a
felni, foleg a peres gumiknal. (Es sokszor nem csak a felni.)

(Ha 140-nel megyunk at egy felmeteres arkon, akkor csak 1 centivel megy lejjebb
a kerek! Tehat ekkora sebesseggel nagyobb katyukat, arkokat is be lehet venni.
:-) )

Mit nem szabad meg?
Belefekezni!
A kereknek iszonyuan kicsi a tehetetlensegi nyomateka, nagysagrendileg 1kgm2,
inkabb kevesebb. A feknyomatek aka'r 1000Nm is lehet, blokkolo fekezesnel sokkal
tobb is.
Ha az auto mondjuk 100-zal megy, akkor egy kb 60 centi atmeroju kerek
szogsebessege kb 15rad/s.
Ha a fekezeskor a kerek a levegobe kerul (a katyu folott), akkor kb 1000 rad/s2
szoglassulas van a kereken, tehat kb 15ms alatt, tehat egy felmetres katyu
folott a kerek tok megall meg 100-nal is, ha jol belefekeznek, alacsonyabb
sebessegnel nem is kell annyira belefekezni. Az allo kerek lejjebb menve a fenti
centikel nekimegy a katyu szelenek... ugye nem kell ecsetelnem, hogy milyen szar
allapot ez!
(Remelem, semmit nem szamoltam nagyon el, legalabbis nagysagrendileg.)

Konkluzio:
- tartsunk akkora kovetesi tavolsagokat, hogy az elottunk levo auto mogul ne
bukkanhasson fel tul varatlanul a rohadek katyu,
- ha van modunk ra, menjunk jo gyorsan, minel gyorsabban, :-)
- ha bele vagyunk kenytelenek menni egy katyuba, legalabb ne fekezzunk ra
folotte.
- vegul, ha modunk van ra, vigyunk tanukat, fenykepezogepet, videot, rendort,
anyost, minel nagyobb pofajut ...  :-)

Meg valami a fekvorendorokrol: nagyon utalom, hogy ezeket a fajta szamitasokat
nem vegeztek el ezek tekinteteben. Nemelyik olyan, hogy akarmennyire is lelassit
az ember, csak odaver a kereknek. Meg jo, hogy nem csinalnak olyat kib at szasbol,
hogy a fekvorendor felvezeto oldala pont illeszkedik a kerekhez, mert ekkor a
talalkozas a kemeny koppanassal er fel, hiszen a gumi sem tud ekkor rugalmasan
reagalni. Tehat olyan, mint amikor egy vaskerek jardaszegelynek megy.
Pedig lehetne olyan vonalvezetesu fekvorendoroket is csinalni, hogy 20-ig csak
leng egyet az auto, 30-nal mar zokken, folotte meg elhagyja az utat, es
zuhanassal er foldet. Csak egyszer kellene kitalalni, aztan szabvanyossa tenni,
eloirni. Van ilyen valahol egyaltalan?

Mai morfondirozas es farasztas vege. :-)

hjozsi





More information about the Elektro mailing list