Aszinkron motor kerdes 5. megegyszer
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Tue Feb 4 14:01:08 CET 2003
Hali,
Szerintem azert nem valaszolt senki, mert nem olyan egyszeru a dolog, mint egy
traffancs pl.
Ha csak az lenne a feladat, hogy fele feszultsegu ugyanolyan motort kell
csinalni, akkor teljesen igazad van, fele menetszam, dupla keresztmetszet. Ez
igy konnyu lenne, de neked 3 fazusu motor kell ebbol.
Induljunk ki abbol, hogy rendes ketfazisu tekercs van, tehat nem aszimmetrikus
(a segedfazis sokkal kisebb osszkeresztmetszetu), mert akkor az alabbi
gondolatmenet nem lehet jo.
Ha sima vastombokbol lenne, es koncentralt tekercsek lennenek, nem olyan
elosztott valami a hornyok kozott, akkor valahogy igy nezne ki:
Az egyfazisu (ketfazisu) motorban az egyik tekercs pl a magnesezo aram csucsaban
Bmax kozelebe gerjeszti a tekercset, a masik eppen arammentes (a 90 villamos fok
miatt). Ezt ugy is lehetne szamolni, mint egy trafonal ugye, kijonne a
voltonkenti menetszam...
Na de 3 fazisnal, amikor az egyik tekercs van eppen aramban (vagy feszben)
maximumon, akkor a masodik es harmadik fazistekercs ugyanezen parameterek
szerint fele allapotban van (120 fok miatt), de az elhelyezkedesuk miatt ketten
egyutt kitesznek annyit, mint az elso egyedul, tehat szepen osszeadodnak a
gerjesztesek igy, vektorosan (1+2*cos120fok). Ezert nekem ugy tunik ebbol, hogy
3 fazisunal azonos tekercsfesznel is dupla menetszam kell fazistekercsenkent, ha
nem akarom Bmax fole gerjeszteni a vasat. De mivel nem 2, hanem 3 tekercskeszlet
kell bele ugyanakkora helyre, a huzalkeresztmetszetnek 2/3 * 0,5 = 1/3-nak kell
lennie, tehat az 1/gyok3=0,57-szeres atmerot jelent. Mindez tehat akkor, ha a
tekercsekre ugyanakkora feszt akarunk kuldeni. (A jelen esetben pl akkor, ha
vonali fesz 230, es deltaban akarod igy hasznalni.)
Ha azt akarod, hogy a tekercsfesz 115V legyen 230 helyett, akkor ez ugye fele
fesz, fele menetszam, dupla keresztmetszet a fent kiszamolthoz kepest. Ha nem
toltam el a gondolatmenetet, akkor ez ugyanakkora menetszamot jelent, mint ami
benne volt, csak 2/3 akkora keresztmetszetet, de ugye 3/2-ed (masfelszer annyi)
drot kell a hornyokba, mert nem 2, hanem 3 tekercskeszlet van. Ez igy latszolag
stimmel is.
(Azert latszolag, mert bizony meg az eletben soha nem mereteztem villanymotort,
nem is tekercseltem. Mittudomen, milyen buktatok vannak meg. Ha a fenti dolog
mechanikailag ki tud jonni, akkor meg jo is lehet. Na meg ha ugy, mint az elejen
jeleztem, a horonykeresztmetszetek osszege egy rendes ketfazisu mocihoz vannak
kitalalva, nem egy aszimmetrikushoz.
Az benne a nehez, hogy a horonyszam valahogy a tekercsekhez van kitalalva. Azt a
pofanak kell kitalalnia, hogy az adott menetszamot hogy osztja el, hogy lesz
ebbol 3 fazisu 4 polusu tekercsrendszer. Aki ilyet csinal rendszeresen, annak
lehet, hogy ez nem gond, nekem az lenne.)
Meg valami: aszodod, szeretned a legnagyobb teljesitmenyt kihozni a mocibol.
Nos, akkor meg kellene merni meg most, hogy nincs szetbombazva - felteve, hogy
mukodokepes. Az lenne a meres lenyege, hogy mennyire lehet emelni a
feszultseget anelkul, hogy a magnesezoaram (uresjarasi aram kb) jelentosen
megnone. Mondjuk ha a nevleges aram 2A, az uresjarasi 0,5A, akkor felmehet
mondjuk 0,6-re buntetlenul. Ehhez lehet, hogy 240-250V tartozik. Ekkor a
fesznovelesi faktor negyzetenek aranyaban fog a teljesitmeny noni. (pl
250/230=1,087, ez a negyzeten =1,18, tehat 18%-os telj. novekedes.)
Ekkor persze az atszamitast ebbol kiindulva kell elvegezni. Tehat nem
ugyanakkora menetszam 2/3 keresztmetszet, hanem (250V-ot merve az eredeti
motoron) 0,92-szeres menetszam, es (2/3)/0,92=0,72-szeres keresztmetszet kell.
Ha nem jon be, ne rajtam verd le a tekercseles arat!! :-)) Akkor tekertesd meg
ilyenre, ha magad is atgondoltad, es ugy latod, ez igy helyes, ahogy irtam.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list