Visszataplalas
Moczik Gabor
progzmaster at freemail.hu
Thu Dec 25 19:35:41 CET 2003
jhidvegi wrote:
>>Az igazsag az, hogy a negypolus egy triakos fazishasogato, szoval nem
>>szinusz a kimenet. A kimenetnek valami rezisztiv terhelest kene latnia.
>
> Ez mar kellemetlen. Jo nehez olyan akarmilyen muterhelest csinalni
> (elektronikusat), ami ohmos tehernek mutatja magat egy triakos szabalyozo
> kimeneten. Ha induktiv jellege is lehet, akkor a dolog megoldottnak tekintheto.
Miert nehez? Egyebkent lehet induktiv, de ne nagyon. Egy izzolampat kene
szimulalni (eltekintve a hideg/meleg ellenallas elterestol).
>>mas lenne jo. Talan a legatlathatobb az lenne hogy a halozatot
>>egyeniranyitom, pufferelem, majd ebbol allitok elo stabil 50Hz szinuszt. A
>>triakos cumo kimenete meg valamivel valahogyan a pufferelkoba taplal vissza.
>
> Az nagyon gazos dolog, hogy ugy eloallitani 50Hz-et, hogy arrol majd valami
> triakos cumot akarsz hajtani!
Miert? (PWM-ben gondolkodok, persze)
> En a kovetkezot csinalnam (ha lehet induktivitas is a triakos terhelesekent az
> ellenallassal sorban:
> Triakos a halozatrol megy kozvetlenul. A kimenetben diodahid, majd fojto, onnan
> egy tirisztoros hid (graetz), ami egy autotrafora megy. Az autotrafo elhagyhato,
> ha a triakot sosem hasznaljuk a teljes kivezerles kozeleben, csak joval lejjebb.
> Innen mar csak vezerles (meg szabalyozas) kerdese. Azt nem nehez megcsinalni,
> hogy kvazi ellenallaskent viselkesjen a terheles, de dinamikusan biztosan nem
> ugy fog.
Vagyis: a kimenetet egyeniranyitom, a fojto kicsit kulturaltabb jelet
(szinusz szeruseget) csinal. Ekkor lesznek gyonyoru mondjuk pozitiv
felhullamok. Az autotrafo mire is kell? Milyen fazisban kell a tirisztoros
hiddal rakapcsolni a betapra?
> A nem elektronikus es lassu mukodesu megoldas:
> A triak egy szabalyozo trafora dolgozik, ami egy tekercselt forgoreszu aszinkron
> motorral kepes a halozatba visszanyomni a delejt. A triak hatravezerlesevel
> egyutt csokkenteni kell a trafo attetelet, es elforgatni a forgoreszt. Ennek a
> poziciojaval ki lehet hozni induktiv, kapacitiv es ohmos jelleget is terhelesul,
> a trafo attetelevel meg a kimenofeszhez lehet igazodni. Mitagadas, nem hiszem,
> hogy ezt a megoldast megvalositod.
Hat, ezt eltalaltad, de szemleletesen mutatja a lenyeget. Mondjuk
kiserletezesre tokeletes, mivel motor meg szab.hato trafom van :-)
>>Jol sejtem, hogy a kimeneti csunya jelet olyanra es akkorara kene erositeni,
>>hogy az aram kifele folyjon, bele a pufferkondiba?
>
> Az erosito energetikailag itt nem oke. Masreszt hogy akarod elerni, hogy a triak
> ohmosnak lassa a terhelest?
Azt meg nem tudom, de olyan szabalyozassal, hogy a kimeneti feszej es aram
hanyadosa const legyen (ez konnyu), es a fazisszog lehetoleg nulla (na, ez
nehez).
> Szerintem az egesszel nem erdemes foglalkozni. Ha egyedi a cucc, azert nem, ha
> sorozat, akkor meg ellenallassal kell tipusmerest csinalni, aztan szinten
Nem azert erdekel, mert most mindenkeppen meg akarom ezt csinalni a cegnek
(mivel a masik mar mindjart kesz, igaz abban bazinagy ellenallas van erre a
celra). Csak ugy kiserletezni akarok, hogy meg lehet-e oldani kulturaltan...
> ellenallassal sorozatmeres, darabonkent masodpercekig. Ha izzot hajt, akkor
> eleve izzoval kellene probalni, mert a sima ellenallasos meres utan az izzo
> meglepeteseket okozhat.
Vegul is most ez nem lenyeg. De ha elektronikus terhelest csinalok, akkor
"elvileg" szimulalhatom az izzo karakterisztikajat is, de egyelore kar
bonyolitani...
--
((( Móczik Gábor )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
((( Debian unstable )))-((( Kernel 2.4.20 )))-((( Celeron466 / 128Mb )))
((( --> Vigyázat! Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett. <-- )))
((( --> Kívánja, hogy a légzsák felfúvódjon? <-- )))
More information about the Elektro
mailing list