Visszataplalas

Moczik Gabor progzmaster at freemail.hu
Thu Dec 25 19:35:41 CET 2003


jhidvegi wrote:
>>Az igazsag az, hogy a negypolus egy triakos fazishasogato, szoval nem
>>szinusz a kimenet. A kimenetnek valami rezisztiv terhelest kene latnia.
> 
> Ez mar kellemetlen. Jo nehez olyan akarmilyen muterhelest csinalni
> (elektronikusat), ami ohmos tehernek mutatja magat egy triakos szabalyozo
> kimeneten. Ha induktiv jellege is lehet, akkor a dolog megoldottnak tekintheto.

Miert nehez? Egyebkent lehet induktiv, de ne nagyon. Egy izzolampat kene 
szimulalni (eltekintve a hideg/meleg ellenallas elterestol).

>>mas lenne jo. Talan a legatlathatobb az lenne hogy a halozatot
>>egyeniranyitom, pufferelem, majd ebbol allitok elo stabil 50Hz szinuszt. A
>>triakos cumo kimenete meg valamivel valahogyan a pufferelkoba taplal vissza.
> 
> Az nagyon gazos dolog, hogy ugy eloallitani 50Hz-et, hogy arrol majd valami
> triakos cumot akarsz hajtani!

Miert? (PWM-ben gondolkodok, persze)

> En a kovetkezot csinalnam (ha lehet induktivitas is a  triakos  terhelesekent az
> ellenallassal sorban:
> Triakos a halozatrol megy kozvetlenul. A kimenetben diodahid, majd fojto, onnan
> egy tirisztoros hid (graetz), ami egy autotrafora megy. Az autotrafo elhagyhato,
> ha a triakot sosem hasznaljuk a teljes kivezerles kozeleben, csak joval lejjebb.
> Innen mar csak vezerles (meg szabalyozas) kerdese. Azt nem nehez megcsinalni,
> hogy kvazi ellenallaskent viselkesjen a terheles, de dinamikusan biztosan nem
> ugy fog.

Vagyis: a kimenetet egyeniranyitom, a fojto kicsit kulturaltabb jelet 
(szinusz szeruseget) csinal. Ekkor lesznek gyonyoru mondjuk pozitiv 
felhullamok. Az autotrafo mire is kell? Milyen fazisban kell a tirisztoros 
hiddal rakapcsolni a betapra?

> A nem elektronikus es lassu mukodesu megoldas:
> A triak egy szabalyozo trafora dolgozik, ami egy tekercselt forgoreszu aszinkron
> motorral kepes a halozatba visszanyomni a delejt. A triak hatravezerlesevel
> egyutt csokkenteni kell a trafo attetelet, es elforgatni a forgoreszt. Ennek a
> poziciojaval ki lehet hozni induktiv, kapacitiv es ohmos jelleget is terhelesul,
> a trafo attetelevel meg a kimenofeszhez lehet igazodni. Mitagadas, nem hiszem,
> hogy ezt a megoldast megvalositod.

Hat, ezt eltalaltad, de szemleletesen mutatja a lenyeget. Mondjuk 
kiserletezesre tokeletes, mivel motor meg szab.hato trafom van :-)

  >>Jol sejtem, hogy a kimeneti csunya jelet olyanra es akkorara kene erositeni,
>>hogy az aram kifele folyjon, bele a pufferkondiba?
> 
> Az erosito energetikailag itt nem oke. Masreszt hogy akarod elerni, hogy a triak
> ohmosnak lassa a terhelest?

Azt meg nem tudom, de olyan szabalyozassal, hogy a kimeneti feszej es aram 
hanyadosa const legyen (ez konnyu), es a fazisszog lehetoleg nulla (na, ez 
nehez).

> Szerintem az egesszel nem erdemes foglalkozni. Ha egyedi a cucc, azert nem, ha
> sorozat, akkor meg ellenallassal kell tipusmerest csinalni, aztan szinten

Nem azert erdekel, mert most mindenkeppen meg akarom ezt csinalni a cegnek 
(mivel a masik mar mindjart kesz, igaz abban bazinagy ellenallas van erre a 
celra). Csak ugy kiserletezni akarok, hogy meg lehet-e oldani kulturaltan...

> ellenallassal sorozatmeres, darabonkent masodpercekig. Ha izzot hajt, akkor
> eleve izzoval kellene probalni, mert a sima ellenallasos meres utan az izzo
> meglepeteseket okozhat.

Vegul is most ez nem lenyeg. De ha elektronikus terhelest csinalok, akkor 
"elvileg" szimulalhatom az izzo karakterisztikajat is, de egyelore kar 
bonyolitani...

-- 
((( Móczik Gábor )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
((( Debian unstable )))-((( Kernel 2.4.20 )))-((( Celeron466 / 128Mb )))
((( -->  Vigyázat! Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett.   <-- )))
((( -->          Kívánja, hogy a légzsák felfúvódjon?            <-- )))



More information about the Elektro mailing list