do:glo"do" szamitogep

norbimagan norbimagan at vnet.hu
Sun Dec 14 17:24:38 CET 2003


Sziasztok!


>Nem az alaplapok, hanem a BIOS irja ki oda, hogy eppen hol tart a 
>POST-nel. Tehat kell hozza, hogy a BIOS legalabb elinduljon. De ha 
>jol emlexem, mar az XT BIOS-a is tudta ezt.

BIOS-függő. Van, amelyik egy FF-A5--5A-00 szekvenciát küld ki. Pl. a
régi 386-os alaplapom ezt csinálta. Amúgy 2bájtos kódot ír ki az LPT-re
is, valamelyik LPT-kimenő bittel írva be egy tárolót. 
A tesztkártyánál is ilyesmit csinál, kéjegyű kijelző van rajta, én még
ISA-sban láttam ilyet, a kollégám fabrikált egyet. Ott hasonlóan ehhez,
szintén 2 bájtos hibakódot ír a tesztkártya címére. A kártyán van két
8-bites tároló, a kimeneteiken n meg egy-egy 7-seg dekóder. Nem kell
valami misztikus dologra gondolni.

> Nemre'g (vagy re'g?) me'g bovitokartyaval kellett kiolvasni. Ejnye, de
> nem haladok a korral... :(

Elvileg az eredeti IBM implementációban csak tesztport szerepelt. Az
LPT-t ha jól tudom, az AMI-BIOS hozta be, de nem vegyétek fejem, ha
rosszul mondom. Valahol a neten olvastam pár éve.

>Az lehet, hogy azon volt egy proci is es figyelt mindenre, ott 
>esetleg egy procihibat/hianyt is kijelezhetett.

Dehogy, semmi proci. Az túl drága lenne, "röpke" 15ezer Ft-ért másképpen
nem árulhattak volna ilyet... :)))) Teljesen mezei tárolós kijelző. 
Mondjuk a PCI-os tesztkártya az passz, ott eleve a busz lekezelése miatt
nincs kizárva, hogy van benne CPU is. (felprogramozni a PCI-csatolót)
Ellenben láttam egy kiállításon LCD-set, ami szöveggel kiírta a hiba
okát, a BIOS verziószámát, HDD-adatokat, CPU gyáriszámot, stb. No, abban
természetesen volt valami mikrovezérlő is, meg pár széttaposott.
Gondolom, jobb szervizekben ilyennel dolgoznak. Egy alaplap már nem
asztalmelléki forrasztópákás + multiméteres technika, ha komolyabb bibi
van, célcuccok kellenek, ha valóban meg is akarják azt csinálni. A
tesztkártya ügyes, olcsó megoldás, de láttam már állapotanalizátorral,
mérőpaddal, szkópa köthető buszmonitorral, illetve hasonlókkal is hibát
keresni. Ezek lehetnek kb. olyan szintű dolgok, amiket írtál. Itt
láthatod a buszokon a forgalmat, illetve le is lehet tárolni adott
mennyiségű adatot, s utólag átvizsgálni. A jobbak tudnak disassemblálni
is, de ezek tízmillás gépek minmum.

Cserélni modulárisan persze mindent lehet, - mint ahogy mi is csináljuk
-  ezen a szinten. Persze a gazdaságosság miatt szakszervizekben se
szoktak pepecselni ezekkel. Azonban hogy ez a cserebere mennyire a szó
igazi értelmében vett javítás... :)
Persze más a helyzet egy ipari célgéppel, ahol a panelek nem tucatáruk.

>Igy van, a legegyszerubb a kalyhatol valo indulas (csupasz alaplap
>egyaltalan szol-e valamiert).

Hagyományos alaplapokat ismerem, azoknál CPU, illetve RAM nélkül ritkán
szokott, _bár láttam már ilyet_. Azonban ekkor inkább duda
hangmagasságú, (300...500Hz) BIOS-tól jól elütő, szaggatott,
végtelenített jelzést ad. Lehet érezni, hogy valami célhardver
generálja. Erre szoktak ügyelni. Ha hangot ad, (0,8Khz...1Khz között)
általában CPU+RAM elindul valamelyest. Ezután már a BIOS füttykódok
segítenek. Érdemes vigyázni, mert minden BIOS tipus más kódokat
alkalmaz. A NET-en így érdemes rákeresni pl. a google-vel:
"AMI+BIOS+BEEP+ERROR+CODE", vagy "AWARD+BIOS+BEEP+ERROR+CODE", vagy
"PHOENIX+BIOS+BEEP+ERROR+CODE"
Egy rakat link lesz, nem érdemes tárolgatni otthon, mikor másodpercek
alatt hozzáférhető a neten. :)


Üdv.:
         Norbi.




More information about the Elektro mailing list