repcsi - ernyo
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Thu Aug 28 22:20:21 CEST 2003
>Nincs olyan gep ami 10g gyorsulast tudna, pozitiv terhelest igen de
>toloerovel torteno gyorsulast nem... azt a vadaszgepet meg nem
>talaltak ki...
mondtam en ilyet? En kanyarban torteno gyorsulasra gondoltam, tehat
oldaliranyura. Pontosabban a pilotahoz es a gephez kepest lefele vagy folfele
iranyura. (A gep haladasi iranyahoz kepest valamerre oldaliranyba, mindegy,
merre).
>Az f16os 66.5kN toloereju, utanegetovel pedig 113kN... messze van a 25
>tonnas toloerotol...
Nem oke! Maga a gep ennel nehezebb, marpedig a sajat szememmel is lattam
Taszaron pl, hogy igencsak tudnak fuggolegesen folfele is gyorsulni. Nem lehet,
hogy hajtomuvenkenti adatokat irtal?
Ha valaki volt a legutobbi kecskemeti repulonapon, es latott adatokat, meg is
jegyezte, irjon mar legyszi! Nekem a fejemben taszarrol a 25 tonna maradt meg.
>Ott a hajtomu mit se segit... gondold csak at, ha a gozkatapult
>berantja a gepet ami ugye sokkal nagyobbat rant mint amit a hajtomu
>tol akkor hogy is adodna ossze??? ha huzol egy trabantot 150-el az meg
>rakapcsolja a ket hengeret es nyomja meg 80-al akkor a trabant tol
>teged 230-al??? gondold csak at...
Ez teljesen felresikott gondolat. Ezt is barki lathatta, folemelnek
hidraulikusan egy jokora falat a gep mogott, ennek megy neki a sugar, ami a
hajtomubol kijon.
Kulonben azert is marhasag, hogy nem adodik hozza, mert a sugarhajtomu toloereje
nem fugg attol, hogy eppen nulla vagy 100m/s a sebessege a gepnek. Tehat a
sugarhajtomu toloereje vegig osszeadodik a gozkatapult gyorsitoerejevel. Annak
kb a harmadat-negyedet teszi ki. Erre azert nem mondanam, hogy nem szamit.
(A trabantos hasonlat finomanszova is teljesen rossz. Sot, a sugarhajtomu ugye -
ez lenne a trabant 2 hengere - kepes joval a hangsebesseg folott is toloerot
kifejteni, mit a gozkatapult csak kb 100m/s-ig mukodhet, semmikeppen nem mondjuk
400m/s-ig.)
>A hajtomu jelentosege onnantol jelenik meg amikor mar nincs katapult
>es a levegoben kell maradni... onnan mar tol a hajtomu mint allat...
>meg is sulyed a gep amikor mar nincs talaj alatta... vagyis hajo:))
Azert sulyed meg, mert a kifutas pillanataban nem abban a pozicioban van, hogy
letrejohessen a megfelelo felhajtoero, ehhez a gep orrat fel kell emelnie. Ez
nem megy pillanatszeruen, es nem lehet elore folemelt allapotu sem, mert nem
szakadhat el a gep a hajon a gozkatapult vonohorgatol.
Ha nem lenne hajtomu eppen, es a tengerbe zuhanna, akkor is elobb megsulyedne,
aztan a kapott lendulettol rengeteget tudna meg menni, mire vizet erne. Talan
meg emelkedni is tudna valamennyit, hiszen a hajo elhagyasakor mar elegendo
felszallosebesseggel rendelkezik a levegoben-maradashoz, nem csak ugy megy, mint
egy elhajitott kodarab. Szerintem van a rendszerben annyi tartalek, hogy akar
20-40m-t is tudna emelkedni egy ures gep igy, hiszen qrvara megrakva bombakkal
is kepes felszallni, akkora sebesseget kap. Es ugye nyilvanvalo, hogy a
vizszintesen valo haladashoz szukseges sebesseg az adott gepnel fugg a tomegtol,
azaz a terhelestol.
Mas kerdes, hogy ez a sebesseg hajtomu nelkul gyorsan csokkenne.
>Az a sebesseg amivel a levegoben marad egy gep meg az a sebesseg ami a
>felszalashoz kell az nem ugyan az... ne keverd... a felszallashoz
>sokkal nagyobb sebesseg kell mint ahhoz hogy a levegobe kusszon a
>gep...
Hm. A repulogep anyahajorol leszaladva eleg neki az a sebesseg, amivel
vizszintesen tud menni (hatareset). Aztan persze tovabb gyorsul. Nem is hiszem,
hogy ennel szamottevoen nagyobb sebessegre huzna a gozkatapult. (foljebb irtam
errol, a teljesen megterhelt gep biztosan tudjon emelkedni, akkorat kell
kapnia).
De egy normal felszallas a foldrol is pont annal a sebessegnel kezdodhet el,
aminel a gepre hato felhajtoero mar kepes a gep sulyat megtartani. Ez az a
sebesseg, amivel a gep vizszintesen - ahogy mondod - kuszni :-) tud a levegoben.
A lefele vitorlazashoz, tehat a sulyedeshez lehet, hogy kisebb sebesseg kell, de
ezt sem hiszem, ekkor inkabb csak a hajtomu teljesitmenye csokkenhet akar
nullaig is. Van itt, aki repult mar, szerintem ha a sebesseg ennel lejjebb jon,
akkor a gep ugymond "atesik".
Meredek zuhanasnal vagy emelkedesnel lehet a sebesseg kisebb, mert ugye
(vektorosan belathato), ekkor a gep kevesebb felhajtoerot igenyel. Pl
fuggolegesen le vagy folfele haladasnal semmit. Ezert pl Bessenyei Peter
fuggolegesen folfele meg is tud allni a geppel. Ugyanezt a vadaszgepek is
tudjak.
Hogy mi kell az emelkedeshez? Ehhez se kell nagyobb sebesseg, viszont az
emelkedes miatt joval nagyobb toloero az biztosan kell. Ekkor a gep egyenletes
sebesseggel haladhat, mig ugyanekkora toloerovel vizszintesen gyorsulna.
Termeszetesen nincs akadalya annak, sot, kivanatos, hogy foleg egy vadaszgep
nagyobb sebesseggel menjen folfele is, mint ami epp ahhoz kell, hogy a gep
sulyat megtartsa feltetlenul a felhajtoero. Azert lehet kivanatos pl, mert a
harci feladat miatt oda kell valahova hamar ernie. :-)
hjozsi
____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
More information about the Elektro
mailing list