MOS-ok

Dukai Zoltan dzoolee at yunord.net
Tue Aug 12 16:50:17 CEST 2003


Hidvegi Jozsef wrote:
>>Vegulis ugy kepzeltem el hogy ha nem lenne dioda, akkor az akkutol
>>kifele iranyban ha kinyit az egyik FET, akkor a masik Source-a is magas
>>potencialra kerul, tehat azt is ki tudom nyitni, es az akku toltese is
>>mehetne. Lehet hogy ezt rosszul gondoltam?

> Gyanus, hogy igen. A fet (normal N csatornas mosfet) kinyitasahoz az kell, hogy
> a gate potencialja a source-hoz kepest erje el kb a +10V-ot. Ekkor a

Vagy ugye itt 5V-al kisebb feszultsegre kell hogy keruljon. (Logikai P 
csat) Ez fenn is all az akkutol a tobbi elektronika fele meno agban ha 
lefoldelem a Gate-et.

> drain-source kozott egy meglehetosen kis ellenallas, par vagy partiz milliohm,
> tehat nem PN atmenet jon letre.

Igen, es ekkor a masik Source-a is feljon magas feszultsegre, tehat ha 
annak a Gate-jet lehuzom akkor mar az is nyithato. Igy nem jo?
(vegulis a diodak beletojnak, mert nincs olyan 5V-al vezerelheto FET-em 
amiben nincs dioda...)

> Na jo, megnezem.
> Ez igy mukodik valszleg. Ket erdekesseget latok rajta:
> 1. ha a kapcsolot kikapcsolod, minden fogyaszto kiszall, a motor gyujtasa is,
> viszont - pl lejtmenetben vagy lenduletbol menve - az akku toltese megmarad. :-)

Hmmm... erdekes. :) ki kellene probalni hogy a tolto aramkor az hogy 
reagal. Mivel az ugye a gerjesztotekercs aramaval varial es tartja a 
forgoreszen a megfelelo feszultseget ha jol tudom. De ki az a hulye aki 
kiveszi a kulcsot lejton lefele menet? :)))))
Alapjaraton egyhelyben, sot meg felporgetve is ki lett probalva, igaz 
lejto nicns a kozelben hogy azt is teszteltuk volna :)
Igy most leall> de alapjaraton egyebbkent sincs toltes.

> 2. a fet nem elvez semmifele zarlatvedelmet, tehat ha sikerul barmelyik
> fogyasztonak zarlatosnak lennie, akkor a fet ugrik. Lehet, hogy utana a bizti
> is, de ez mar nem segit rajta.

Mikor elkuldtem akkor mar keso volt... nem rajzoltam be a masik 
biztositekot... Mert 2 biztositek van, a masik az a FET-el sorban.

> A zener nem rossz, mindket iranyban kell a gate reszere tulfesz elleni vedelem.
> A zener ezt meg is csinalja. A levezeto ellenallasnak akkoranak kell lennie,
> hogy a gate kapacitasat ugy mikrosec nagysagrendu ido alatt kepes legyen
> kisutni. Mondjuk 10k vagy kisebb megfelel. Ennek megfeleloen a kapcsolo felol ne

Vegul az utolso verzioba nem tettek bele a zenerrel prahuzamos 
ellenallast. a masik eteket nem tudom, majd megkerdezem apam. En akkor 
nem voltam itthon, es o mutotte ossze a masodik FET-et.

> Igen. Mar csak a zarlatvedelmet kene valahogy megoldani.
> Ha viszont volna olyan 12V-os rele, ami megfelel a kovetelmenyeknek aramban,
> lehet, hogy egyszerubb annak a tekercse miatt pl egy 555-tel meg kondival
> eloallitani a 12V koruli meghuzofeszt. Ez birna a fogyaszto zarlatat a bizti
> kiolvadasaig.

Igen. Csak en meg felek egy erosaramu relet betenni. Az a motor eleg jol 
razkodik mindenfele, sot tulsagosan is rangatja a vazat...
Az elobb kaptam SMS-t hogy mar Pecsen vannak :) szoval eddig jo.
Vasarnapig nem latom a motort. akkor ernek haza ha minden igaz.
a rajzot megkaptam. ha talalok helyet neki akkor megcsinalom. Csak az a 
gond hogy nem sok hely van am ezen a motron az ilyesmire. az ules allja 
mar tele van tomve minden fele elektronikaval (index, gyujtas 
elektronika, egy rakat kapocs az elosztasra).

Udv es koszi a rajzot! :)




More information about the Elektro mailing list