Bordas szij

Trebitsch trebi at algoritmic.hu
Sun Apr 20 16:45:14 CEST 2003


----- Original Message -----
From: "Nagy Endre" <gumo at lucifer.kgt.bme.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Sunday, April 20, 2003 4:20 PM
Subject: Re: Bordas szij


> > Zsiguli/Fiat124. Csak az volt a gond, hogy a lancot folyamatosan
feszesen
> > kellett tartani, mer kulonben atugrik egy par fogat, es annak hasonlo
>
> Gepeszek :) Ha mar mindenaron mechanikusan akarunk megcsinalni egy merev
> vezerlest, miert kell szijakkal meg lancokkal szivni? Nem lenne jobb
> fogaskerekekkel?

Azer a gepeszek se teljesen hulyek am. (En villamosmernok vagyok, ezt
mindenesetre szeretnem leszogezni.  :)
Ismerik ok a fogaskerekeket, csak eppen...
A motorblokk meg a hengerfej kulonallo egyseg, koztuk a hengerfejtomites.
Ami annyit jelent, hogy a fotengely meg a vezermutengely tavolsaga mar a
gyartasnal is tobb tized mm szorast mutat, hosszabb tavon meg
(hengerfej-siklapolas) ez akar 1-1.5 mm is lehet. A dizeleknel, ahol nagyon
kicsi az egester (ugyanakkor fontos a kompresszio pontos erteke)  eppen
ezert tobb kulonfele vastagsagu hengerfejtomites letezik ugyanahhoz a
motorhoz. Ezen kivul a hotagulasa se egyforma a ket egysegnek, amitol ez a
tavolsag uzemszeruen, mukodes kozben is tizedeket valtozik.
Namost erre a  valtozo tavolsagra nem egyszeru fogaskereksort csinalni.
Ahhoz, hogy egy fogaskerekpar  csendben jarjon, nehany ezred mm-re kell
illeszteni. Elvben nem megoldhatatlan - de nem trivialis feladat. (A difik
hezagolasa pl. kulon tudomany, sir is egy csomo, mint a trolibusz. :)
Amugy az OHV motorokat, ahol a blokkban lakik a vezermutengely, csinaljak
fogaskerek-vezerlessel. Peldaul nemelyik amerikai bohom V8 az ilyen.
De az OHC motorokat sokkal egyszerubb (meg olcsobb) gyartani is, szervizelni
is lanccal vagy fogasszijjal.

Trebitsch



More information about the Elektro mailing list